Ismerve az elmúlt pár nap "kedvező" időjárását, gondoltam kiruccanok Domodedovo-ba, Moszkva mellé, az IL-14-el. Aki esetleg még nem ismerné eme remekművet, egy szemle erejéig szemügyre vettem már korábban a repülőt, és azon nyomban bele is szerettem :)

Domodedovo 893 tengeri mérföldre van Budapesttől. A repülő, ha tolom neki mint süket az ólajtót, képes tartani a 350-360 km/óra sebességet, ami átszámolva 190 csomó körül jön ki. Kis fejszámolás, végül több mint 4 és fél óra repülőút. Ez tisztán a nettó repülési idő, tehát ehhez még hozzájön az emelkedés, süllyedés, elhagyási- ill. érkezési eljárások lerepülése. Cirka 5 órás repülőút a végeredmény. Bruttó.

Ferihegyen nem volt annyira rossz idő, felhők elszórtan, de a szél dobált rendesen. Összeállítottam egy egyszerű repülési tervet, majd felléptem IVAO-ra, FSEconomy-s utasokat bepakoltam, majd bejelentkeztem. NORAH1D-t kaptam meg mint elhagyási eljárást. Térkép előkeres, majd megnéztem, hogy hogy is kell. Hát így:

LHBP / NORAH1D

A szél kb. 90 fokról fújt 8 csomóval, a 13L pálya volt az aktív. Hajtómű melegítés után kigurultam az aktívhoz, majd fejben lejátszottam még egyszer az elhagyási eljárást: D6.6 BUD-nál 020-ra fordulok, majd mikor az BUD R053-at metszem, fordulás 085-re, végül BUD R021 metszésénél lesz NORAH.

No, ez így leírva szép meg jó, csak végrehajtani teljesen kézzel, miközben az irányítók közt is váltani kell, figyelni, hogy ne sodródjak el, kb. stabilan emelkedjek - nem oly' egyszerű. Miután számításaim szerint elhagytam NORAH pontot, csináltam egy shot-ot, hogy hogy is nézett ki mindez felülről. Sírtam:

LHBP / NORAH1D - repulve

Egymásra raktam a két képet, és zokogtam:

LHBP / NORAH1D / egyutt a ketto

Nem valami szép látvány, habár az irányító nem nagyon panaszkodott, hogy vészesen eltérnék az útvonaltól. Kevésbé szemfüleseknek: igen, az oldalszelet nem számoltam bele. Annyira erősen tapadtam az iránytűre, varióra és a VOR műszerre, hogy fel sem merült bennem, hogy az szél, ami felszálláskor mindenáron le akart tolni a pályáról ennyire el fog tolni oldalra. Orromat a földig lógatva repültem tovább.

Egy kb. magyarországnyi távolság után végül is leszálltam Lviv-ben (UKLL), és másnap folytattam utam.

Hihetetlen szerencsém volt, ugyanis IVAO-n tőlünk keletre maximum Moszkva környékén szokott irányítás lenni. Ehhez képest pont azon a reptéren volt torony, ahonnan továbbindultam, a nagy semmi közepén. Gyors scenery és térkép keresés, majd bejelentkeztem, hogy hova mennék. Eddig nem nagyon repültem keleti irányba, max. Románia, néha Bulgária, de orosz felségterületre még nem igazán merészkedtem eddig. Furcsa, jó és egyben izgalmas volt hallani egy orosz akcentussal, amúgy igen szép angol kiejtéssel beszélő irányítót.
Megkaptam az elhagyási eljárást: BOLRU2B

UKLL / BOLRU2B

Szélcsend volt, viszont látás szinte nulla. A felhőalap valahol 100m környékén volt. Felszálltam, majd a műszerekre tapadtam ismét, hogy na most akkor végre megcsinálom szépen ezt az - amúgy elég egyszerű - elhagyási eljárást. Végül is ez lett belőle, egész büszke voltam magamra :)

UKLL / BOLRU2B - repulve

Egészen addig, míg egymásra nem tettem ezt a két képet is:

UKLL / BOLRU2B / egyutt a ketto

Innentől sajnos - vagy hál'isten - egy átmeneti légcsavar jegesedést kivéve - teljesen eseménytelen volt a repülés. Mikor elindultam, Moszkvában még volt irányítás, de mire odaértem, valószínűleg már nagyon késő volt arrafelé, így egymagam szálltam le, irányítás nélkül.

Ennek ellenére ez a két elhagyás az utóbbi pár hónap repülései közül a legizgalmasabbak egyikei voltak, de nem az összes! :)

Látszik, hogy hiába a lassan 15 éves szimulátoros tapasztalat, ha valamit nem gyakorol az ember, vagy "elfelejt" pl. a széllel számolni, mennyire félre tudnak menni a dolgok.

Van még olyan bátor elvetemült ember, aki elhagyásokat NON-RNAV módon repül le?