Szeretném megosztani az X737 FMC- vel kapcsolatos tapasztalataimat és egyúttal nyitnék egy topikot ennek a cuccnak.

Javier Cortes fejlesztette X737/U -FMC -ről van szó, a promóció itt megtekinthető: http://www.eadt.eu/index.php?x737fmc

Aki a boeing 737-800 -as, szintén eadt.eu -ról ingyenesen letölthető géppel repül, annak az X737 FMC, aki más, pl. airbus géppel, annak az UFMC nevű alkalmazást ajánlják.

Megvásároltam az X737 FMC-t 20 euroért, nem kevés, de nem is sok, ahhoz képest amit tud.
A vásárlás egyszerű, dombornyomott bankkártyával lehet megvásárolni PAYPAL segítségével. Javasolt a transaction ID -t feljegyezni, mert azt később nem fogod tudni előkotorni a paypal rendszerből.
Javier Cortes szerint a paypal oldal a fizetés után átirányít egy letöltő oldalra, ahonnan a szoftvert le lehet tölteni. Nekem ezt nem sikerült megtalálnom, lehet, hogy azért mert paypal-on keresztül ekkor fizettem először.
Letöltés után telepíteni kell, a mellékelt leírás alapján (nekem 2 nap volt mire megtaláltam a leírást, benne volt az egyik letöltött zip-ben, alkönyvtárban, nem éppen szem előtt).
Telepítés után a plugin menü alatt már meg is található és kér egy kulcsot, melyet személyesen Javier Cortes küldött el mailben, az ott található azonosító számra válaszként.

Használata merőben más mint az alap FMC-használat, gyakorlatilag újból meg kellett tanulnom. Segédletként tudom ajánlani ezt a leírást:
http://fs2004faq.uw.hu/FMChun/index.htm
Ebből a leírásból és a mellékelt leírásból tudtam összerakni, hogy hogyan is kell használni.

Amivel nagyon sokat kínlódtam/kínlódok:

  1. - Ellentétben az alap FMC- vel, itt nincs LD gomb, mellyel be lehetne tölteni a Fligth plan-t és mivel "lecseréli" az alap FMC-t, az azon lévő LD gomb sem érhető el. Megoldásként én definiáltam egy billentyűkombinációt az X-plane -ben, FMS/LD parancshoz. A mellékelt videón látni fogod, hogy mikor kell betölteni az útvonalat.
  2. - Minden repülés után érdemes kikapcsolni az X-plane-t, és ha új útvonalat akarsz repülni, ismét elindítani. Valamiért néha benne maradnak a lerepült útvonal cuccai és volt már, hogy belevitt a földbe.
  3. - Néha megbolondul SID/STAR -ok repülésekor. Erre igazán jó ötletem nincs, a jelenség, hogy útvonal pl. balra fordulás, gép fordul jobbra. :-) Vagy holding jobb kör és gép balra csinálja a holdingot. Holdingnál, SID/STAR -nál érdemes odafigyelni és kézzel korrigálni, ha ilyeneket csinál. Esetleg az LNAV -ot ki és bekapcsolni, előfordult, hogy ez segített.
  4. - VNAV -ot én nem használom, mert macerás számomra, hogy MCP panelen is követni kell a magasság határolást. Pl. FL330 -ra csak akkor emelkedik a bekapcsolt VNAV-al, ha az MCP panelen is fel van tekerve az alt. 33000 -re. Erről a leírásban is olvashatsz, ez nem hiba! Az ATC általában ígyis úgyis más magasságokat fog diktálni, mint amit az FMC számolgat.

Pozitívumok:

  1. - Nagyon jó, hogy a SID/STAR útvonal benne vannak, majdnem térkép nélkül is megoldható egy fel vagy leszállás. Bár LHBP pont nincs benne, kézzel beletoltam és azóta ismeri ezeket is.
  2. - Nagyon jó, hogy van benne holding, bár eddig még nem kellett használnom, csak próbálgattam, "éles" helyzetben még nem vizsgázott!
  3. - Ha VA-nál repülsz, akkor érdemes bekapcsolni a VNAV -ot, egészen jól odafigyel a kerozinra.

Nem régóta repülök virtuálisan, úgyhogy elég sok fogalommal még nem is vagyok tisztában, de ha van kérdésed, nyugodtan keress meg vele itt, próbálok rá válaszolni.

A mellékelt videókon megnézheted, hogy én hogyan állítom be az FMC-t és talán egy kis hajtóműindítási "oktató" filmnek is elmegy.

Első rész, indítás, programozás
Második rész, felszállás, Direct to, holding