Az X-Pilot fórumát böngészve akadtam a napokban a Gizmo-ra. A rendszer alapját a Lua script nyelv képzi, mely igen egyszerű és leginkább játékok script-elésénél használják.

Mi ez?

Egy fejlesztői keretrendszer, azoknak akik szeretnének egyszerűen és gyorsan plugin-t írni az X-Plane-hez. A készítők az egyik erre legalkalmasabb nyelvet választották: a Lua script nyelvet. A cél az volt, hogy platformfüggetlenül lehessen plugin-t írni, egy - amúgy is - játékok kiegészítésére használt nyelvben.

Miért jó ez?

Mert az X-Plane alapjában véve C/C++ nyelvre épül, ami valljuk be, egy mezei felhasználó számára a kínaival egyenlő :) A Lua script nyelv ennél jóval egyszerűbb. Úgy próbálták megalkotni a nyelvet, hogy egy kevésbé képzett, de angolul tudó ember is elboldoguljon vele.

Mennyire nehéz a Lua nyelv?

Aki programozott mar bármilyen nyelven - akár BASIC-ben, az meglehetősen könnyen felfogja, onnantól már csak az X-Plane Dataref-ek ismerete és a Gizmo API ismerete szükséges. Ezt a részét sajnos nem lehet megúszni.

A jó hír viszont az, hogy rengeteg tutorial érhető el a nyelvhez, illetve magához a Gizmo-hoz is vannak példaprogramok.

Az alábbi videón egy mozgó térképet programoz le a plugin fejlesztője:

A Gizmo-ról bővebben:
http://www.x-aviation.com/catalog/gizmo.php
http://forums.x-pilot.com/index.php?board=108.0

A Lua script nyelvhez pedig egy pár remek kiinduló alap:
http://www.lua.org/pil/
http://www.gamedev.net/reference/articles/article1932.asp
http://lua-users.org/wiki/TutorialDirectory