Kora reggeli indulást terveztünk, végül kicsit megcsúszva, de nekivágtunk a közel 250km-es távnak. Sose vezettem még a bal oldalon, így sikerült egyből a mélyvízibe ugrani ezzel az úttal, de mivel autópálya volt szinte végig, nemigázan aggódtam. A 4 év bal oldalon biciklizés azért segített valamit :)

Angol utakon

A legnagyobb ellenségem a rutin volt. Sokszor vertem be a jobb kezem elindulás után az ajtóba - miközben a motor üveg-hangon visít már, mikor kettesbe akartam tenni... :) Miután sikerült tudatosítani, hogy mindezt bal kézzel kell művelni, már kevesebb gond volt, de még így is becsúszott 1-2 alkalom :) A forgalmat hamar megszokja az ember, ha figyeli a többi autót.

RAF Museum, Cosford

A csúszás miatt sajnos lemaradtunk az első előadásról amit szerettem volna megnézni, de szerencsére később felkerült Youtube-ra, igy be tudtam pótolni. Az X-Plane - azóta publikált legújabb bétájáról, és annak újításairól volt szó.

Miután kiderítettük mi-merre van, elindultunk a hangár felé, ahol a kiállítás volt. A tavalyi képek alapján több emberre számítottam, de a késésünk miatt szerencsére a nagy tömeg ekkorra már lefutott.

A standok

Az első amit megláttunk miután beléptünk az az újság standok voltak. PC Pilot, illetve pár repüléssel és szimulátorral foglalkozó kisebb újság.

Ott voltak még a nagyok: AeroSoft, ORBX, Justflight - akik igazából csak marketing céllal voltak kint, nem igen volt semmi olyan dolog, amiért érdemes lett volna több mint 30 másodpercet eltölteni a standjuk előtt. Az X-Plane 11-el lehetett repülni Oculus-Rift-el és X56-os joy-al. Nem kell mondanom mekkora volt a sor... :)

Tovább haladva jöttek a kisebb cégek, virtuális légitársaságok és UK cégek, különböző kiegészítőkkel, illetve UK egyik legnagyobb hardver boltja, a Novatech.

A virtualis légitársaságok "asztala" leginkább a pangásról szólt, az ott lévő emberek mondhatni kirakat-emberek voltak, nemigen tudtak mit kezdeni a szituációval, aki odament hozzájuk beszélni, attól "megijedtek" és onnantól egy kínos beszélgetés vette kezdetét :(

A kiegészítők közt volt két említésre méltó: az egyik, FlightSimPM-UK, aki Saitek gázkarokhoz készít Airbus és Boeing kinézetűeket. Nagyon szépen kivitelezett munka volt - az egyetlen gond az volt vele, hogy "túl nehezek", ezáltal a Saitek karjainak ellenállása gyakorlatilag nullára csökken és teljesen elvette azt az érzést, hogy egy nagygép karjait tolod. Inkább emlékeztet egy "ócska" játékra.

http://flightsimpm-uk.co.uk

A másik a TrackHat volt, ami egy TrackIR konkurencia. Ha az embernek van egy jó monitora (legalább 100Hz), és egy jól futó szimulátora, akkor valós alternatíva lehet a TrackIR helyett. Ha viszont csak 30-40 FPS-el repül az ember, sajnos lassabb mint a TrackIR, nekem úgy tűnt nem annyira FPS független a dolog, mint a TrackIR esetén, ami 30 FPS-nél még azért élvezhető marad. A dolog nekem ott nem stimmelt, hogy ha valaki megengedhet magának egy olyan gépet, ami 60+ FPS-el futtat egy szimulátort, akkor szerintem nem fog spórolni egy jó fejmozgás követőn. Legalábbis én nem látom sok értelmét, de az tény, hogy nagyon sok érdeklődő volt a standnál.

https://www.trackhat.org/

SKALARKI

Továbbra sem szeretem az Airbus-t, ha szimulátorról van szó. Nem sok értelmét látom nézni ahogy egy számítógépem repül egy másik számítógép :) persze ettől függetlenül én is szoktam vele repülni, ha valós, ám de kényelmes utat szeretnék repülni. Volt a kiállításon egy Airbus panel + ülés + gázkar + joy kombó. Előtte pedig egy hatalmas monitor - értsd mindkét pilóta kényelmesen látta mi történik előttük. Merthogy két üléses volt az eszköz. A panel egyszerűen makulátlan, gyönyörű kivitelezés, nyoma nem volt a gagyinak vagy bármilyen jellegű apró hibának. Egyszerűen tökéletes volt. Megnéztük ahogy egy 10-12 év körüli kis-srác felprogramozza az FMS-t, majd repül egy iskola kört. Egyetlen szépség hibája a dolgoknak a 15 FPS volt az FSX miatt. Viszont a kijelzők szinte teljesen akadás-mentesek voltak, IFR repülésre teljesen alkalmas. Nagyon jó volt a hangulata az egész "mini kabinnak". Ki volt állítva egy overhead panel is külön (nem volt üzembe helyezve), így gondolom az egyes részek külön-külön is megvásárolhatóak. Sajnos itt is akkora sor állt, hogy nagyjából minden másról lemaradtunk volna ha kivárjuk…

https://www.skalarki-electronics.eu/

BLACK WIDOW SIMULATIONS

Amin viszont nagyon elgondolkoztam, hogy esetleg be lehet szerezni, az egy 2 projektorból álló rendszer volt, 180 fokban vetített képet a szimulátorról egy fél-hengerpalást vászonra. Relatíve kis helyen elfért és a kép ami körbevesz... hát na... :)
Nyilván ennek is kell egy (vagy több) izom gép, de a perifériás látás megléte - nekem legalábbis - mindig is nagy hiányosság volt egy monitoron. Mondjuk ehhez sem ártana egy külön szoba, mert így órákat kell szerelni repülés előtt... Minden esetre elgondolkodtam, hogy ez lehet valós alternatíva egy szimulátorra.

https://www.blackwidowsimulations.com/icarus-270-centurion

Saitek

Sokáig gondolkoztam, hogy mivel egy teljes cockpit-ot megépíteni elég húzós, pénzben és időben is, így alternatív megoldásként szóba jöhetne egy teljes Saitek panel. Szétszerelhető, kényelmesen elfér, mégis kap az ember egy teljes cockpit-ot. Sajnos C172-est, de az is valami :) Aztán végül nem lett belőle semmi. Mint kiderült a kiállításon, jól tettem, hogy vártam vele. A kijelző sokkal lassabban reagál, mint gondoltam, sokkal inkább szaggat, mint gondoltam... Úgyhogy maradok egyelőre a 3D-s VC-nál :)

Deadstick

Az egyik olyan dolog, ami nagyon érdekelt, egy bush-szimulátor. A képek alapján gyönyörű, nem túl nagy gépigényű szimulátor, kisgépekre fókuszálva. Sajnos az érzés addig tartott csak, míg nem láttam egy élő repülést - sajnos kipróbálni nem tudtam, itt is állt a sor, de láttam élőben ahogy... szóvalhogy hát, igencsak árkád a "szimulátor" mozgása. Mondta a fejlesztő srác, hogy még dolgoznak a szimen, folyamatos fejlesztés alatt van, és jövőre jön ki a véglegesnek szánt verzió. A grafikába viszont egyaltalan nem lehetett belekötni. Egy 27"-os monitoron futott, 2560-as felbontáson, stabil 60 FPS-el, mivel a vsync be volt kapcsolva. Egyetlen egyszer sem akadt meg. Egy egész picit sem. A repülés vizuális élménye kifogástalan volt. Meglátjuk mi lesz belőle. Ha mögé tudnak rakni egy igazi szimulátor élményt, esetleg egy interface-t, hogy más szim fizikáját használja, nagyot fog szakítani a piacból.

http://deadsticksimulator.com/

X-Plane fórum

Ez volt amit szintén nem szerettem volna kihagyni. Bár, őszintén szólva, nem vesztettem volna sajnos sokat :( Ön-fényezés, like-okkal és feliratkozókkal dobálózás, ön-reklám és hasonlókban telt az első fél óra. A második fél órában voltak kérdések, amitől lekapartam az arcom:

  • Milyen gyakran vegyünk új VGA kártyát?
  • Miért váltsak X-Plane-re FSX-ről, ha nekem FSX jobban tetszik?
  • Miért ne váltsak X-Plane-re?
  • Miért jó az X-Plane?

...és hasonló jellegű, igen magas színvonalú kérdések és a hozzátartozó válaszok.

Az egyik előadó, Matt Davies viszont nagyon szimpatikus volt. Amilyen korrekten válaszolt a hülye kérdésekre, és amilyen módon kezelte a szituációt, nagykönyvbe illő. Követem már egy ideje a videóit Youtube-on (https://www.youtube.com/user/BelynzHD), ott is elég jó minőséget képvisel, és nincs ez másképp az életben sem.

Szintén az Ő nevéhez fűződik a ProjectFly, egyfajta FSEconomy alternatíva. Nem teljesen ugyanaz, de hasonló, érdemes kipróbálni, visz egy kis hangulatot a repülésekbe.

RAF Museum

Ekkor volt délután 3 óra, maradt 2 óránk a múzeumban bolyongani. Előttünk sok hangár, gondoltunk 10-15 perc egy-egy hangár és a végére érünk. Hát nem így lett, az elsőt, amiben eleve voltunk, épp csak sikerült végigvenni, annyi látnivaló volt :)
Hihetetlen mennyiségű repülő, rakéta, autó, tank, harckocsi van bezsúfolva egyetlen hangárba. Úgyhogy aki teheti, egyszer mindenképp látogasson el ide, hatalmas élmény és rengeteg látnivaló! :)

https://www.rafmuseum.org.uk/cosford/