X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló

Erősen javulnak az állapotok a Laminar Research háza táján. Az FPS növekedett, a bug-ok csökkentek. Kezd használható lenni a 10-es X-Plane, így ismét górcső alá vettem.

Ami javult

Rengeteg javítás és teljesítmény növelés került terítékre az elmúlt béták során. A szimulátor egyre és egyre gyorsabb lett azonos beállítások mellett. Ami beállításokkal indultam az első körben, úgy most még a legfelhősebb időben is 50 FPS felett produkál a szimulátor. Úgyhogy, ahogy jelentek meg sorra a béták, úgy lépkedtem egyre és egyre feljebb a beállításokban: kicsit több ház, kicsit több fa, kicsit nagyobb látótávolság, kicsit több árnyék... Néha még a HDR render-rel is kacérkodok, hogy meghagyom: tisztább időben stabilan megvan a 20-25 FPS. A gond az, hogy linuxon egyelőre nem valami stabil a dolog: sok poligon összecsúszik, a csillagok átlátszódnak az overcast felhőrétegen, nézetváltáskor pedig meg-megakad a szimulátor - hasonlóan az FSX-hez. Úgyhogy egyelőre csak gyönyörködni szoktam bekapcsolni a HDR-t. Erősebb gépen valószínű nincs ilyen probléma, mert sehol nem láttam, hogy bárki jelzett volna hasonló hibát.

A dolog jelenleg úgy néz ki, hogy ha ugyanazokat a grafikai beállításokat eszközölöm, mint az X-Plane 9 esetén, akkor stabil (értsd: rengeteg felhővel is) 50 és 100 FPS közt mozog. Mivel bőven elég nekem a 25-30, feljebb tudtam húzni a látótávolságot, feljebb venni az objektumok számát. Az utolsó frissítéssel pedig a fények is szebbek lettek nagyobb látószög mellett is. Egyszerűen gyönyörűség éjszaka repülni, amit XP9 alatt soha nem szerettem igazán.

X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló
X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló
X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló
X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló
X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló
X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló
X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló

Változtattak a felhő-renderen is a 10-es bétában: egy csúszkává zsugorodott a 3, a rendering beállításoknál. A jó hír ebből az, hogy én akármennyire húzom le vagy fel, FPS változást alig tapasztalok a két állapot közt. Még overcast esetén sincs számottevő FPS csökkenés. Erre azt kell mondjam, hogy le a kalappal.

Ami rosszabb lett

Sajnoshál'istennek ilyet egyelőre nem tudok mondani.

Ami maradt

Az a zöld világ. Tiszta GreenPeace. Az utak mindenhol stimmelnek, a hozzájuk kapcsolódó házak miatt meg tudom keresni a házunkat. Ez remek, csak mellette egy felhőkarcoló ágaskodik a nagy semmi közepén. Ráadásul amerikai külváros van mindenhol. Remélhetőleg ez gyorsan változni fog, ahogy a fejlesztők rákapnak az egyedi épületcsomagok kialakítására - mert hogy elvileg erre is van/lesz lehetőség. A zöld pázsit érzés is megszüntethető lesz majd ezzel. Ámen.

Összességében

Sokat fejlődött az első kiadáshoz képest. Ha tudják tartani ezt a fejlődési iramot, a felhasználók szép lassan elkezdenek majd váltani. A most megjelent bétával (10-es) tervezik, hogy lezárják az első béta ágat és stabillá avanzsálják. A több újdonság pedig fut tovább a béta ágon, melyből pár hónap alatt ismét egy stabil kiadás lesz.

Szép lassan kinövi a kezdeti gyerekbetegségeket és elhagyható lesz a béta jelző.
Ha úgy vesszük, hogy egy hónappal a megjelenés után a 10-edig bétán vagyunk túl és rengeteg hibajavítás és gyorsítás került a szim-be, akkor nagyon jó munkát végeznek a srácok. Egyre inkább úgy látom, hogy van jövője a szimulátornak. Főleg azok körében akik 1-3 évente tudnak gépet frissíteni, mert ők ki tudják már most használni azokat a dolgokat (pl. HDR) amitől tényleg sokkal szebb és élvezetesebb lesz az XP10.

A felhasználók is elkezdtek "javításokat" beküldeni az X-Plane.org-ra. Párat kiemelnék ezek közül, mert igen hasznosak.

Az első az XPFW AI Pack (757, 717, 767, A320, 737, 777, A319, 727, 747). Tulajdonképp "lebutított" AI-nak való repülőkről van szó. Kipróbálva, a célnak tökéletesen megfelel, ennél részletesebb repülő egyáltalán nem kell AI gépnek, és rengeteg FPS-t tudunk megspórolni vele. Én most 12 AI-t tudok így futtatni a 4 helyett. Ráadásul mivel elég sokféle légitársaság közül lehet válogatni, gyakorlatilag meg tudtam oldani, hogy Ferihegyen egész valós forgalom legyen :)

A másik a kicsit javított ég-szín textúra pakk (Better Skycolors). Nem csinál mást, mint a tiszta időhöz és a teljesen borult időhöz tartozó ég-színeket kicsit valósabbá teszi, mivel az alap X-Plane elég fakócska.

Aki pedig nem szeretne visszatérni az X-Plane 9-es bill. kiosztáshoz, egy kis segédlet az új kiosztásról: X-PlaneKeys 1.0

Ami nekem még mindig fájó pont picit, az a napsütés. Az ég színe sokat dobott a dolgon, ha tiszta az ég, akkor már hasonlít arra, mintha sütne a nap, de nem az igazi. HDR-el elnézve a dolgot jobb egy fokkal, de látszik, hogy van még mit csiszolni rajta. A lényeg, hogy látszik, hogy valami megmozdult :)

X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló
X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló
X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló
X-Plane 10 - görbe tükör - második forduló