Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)

Megvettem. Végre. Az An-24 után nem gondoltam volna, hogy lesz gép ami felülmúlja azt az élményt. Lett.

Amikor megjelent a gép, a képek alapján nem tűnt olyan nagyon bonyolultnak. Egy egyszerű kis gép, mi lehet benne bonyolult. Ráadásul sokkal fejlettebb mint az An-24. Biztosra vettem, hogy kész unalom lehet vele repülni. Aztán megnéztem az indítási procedúrát s kétfele állt a fülem.

A gép már átesett egy szemlén. Akkor még igencsak kidolgozatlan állapotban volt.

A belső

Visszagondolva, ez az első repülő, melyben igazán úgy érzem, hogy repülőben ülök. Volt több is, ami nagyon jóra sikerült, de az egésznek a hangulata mégis messze veri a többiét. A hideg reggeleken mintha tényleg egy jéghideg, rideg kabinba másznék be. Folyamatosan figyelni kell mindenre, nem elég csak otthagyni a robotpilótát, hogy repüljön. Egy gép, amit tényleg vezetni, gondozni kell.

A sötétítők behúzhatóak, az ablakok nyithatóak, gyönyörűek a belső fények és textúrák. Pár kapcsoló kivételével minden működik a repülőben. A többit képekben:

Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)

A külső

Már az An-24 is egy nagy lépés volt az IL-14-hez képest, de ez visz mindent Felis gépei közül. A külső kellőképp részletesen kidolgozott, hogy valósághű legyen, de mégsem elrugaszkodott a poligonszámban. Rengeteg festés készült a megjelenés után a géphez.

Az egyetlen dolog amit kicsit hiányoltam, az a kosz a textúrákról. Mivel egy igásló a gép, nem valószínű, hogy egy felesleges porszem sincs rajta.

Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)
Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)

A rendszerek

A belső és a külső megjelenés a szokásos Felis minőség, egyszerű és szép. Ami a rendszereket illeti: azt kell mondjam, zseniális. Hihetetlenül sok apróság van, amire figyelni kell, ismerni a gépet, hogy a megfelelő körülmények közt üzemeltesd. Ellenkező esetben ájultan találod magad a pilótafülkében 8 km magasan.

Ugyanis ez történt velem egyik repülés során, mikor véletlenül kinyitottam az ablakot. A vészcsengő elkezdett ordítani, felgyulladt a “Cabin Decompress” vészjelző. Volt kb. 1 percem - mielőtt teljesen elsötétült a monitor - rájönni, hogy mit csináltam. Mivel egy gép sem modellezte még ezt, így kicsit bután néztem ki a fejemből, hogy akkor most mi is a stájsz. Szerencsére eléggé kitűnik a narancssárga vészjelző lámpa a panelból, ránéztem, felfogtam, hogy mi történt. A kép lassan kezdett elsötétülni. Jött a hypoxia. Gázt levettem és süllyedésbe vittem a gépet. Kb. 5-10 perc örökkévalóságnak tűnő süllyedés után kezdtem magamhoz térni. Az út második felét 3 km magasan tettem meg, a gépet végül sikeresen letettem.

Szemle: Yakovlev Yak-40 (Felis)

A másik kedvencem a (nem teljesen) véletlenszerű meghibásodások. Gyakorlatilag bármi elromolhat, ha a gépet nem rendeltetésszerűen vezetjük. Hajtómű tűz, robotpilóta magassági csatorna meghal, giroszkóp megáll, segéd-hajtómű tűz, futóművek nem nyílnak. Mindez jórészt csak akkor történik, ha valamit nem jól csináltunk. A határ pedig igen szűk a “megfelelő” és a gazdaságos repülés közt.

A gép előkészítési és indítási ideje még gyakorlottan is minimum negyed órás művelet. Az elején ez kb. 20-25 percről indul. Ha valamit elrontunk közben, a gépnek annyi.

A gép egyedi hangokat is kapott: hajtómű-indítás, vészjelzések (igazi orosz iskola-csengő hangja van :)) ablakok nyitásakor hangosabb lesz a hajtómű, kapcsolók, orosz “callout”-ok...

Összességében

A gépben ülve úgy érezheti az ember, hogy egy hideg alumínium koporsóban ül. Mintha itt lenne tétje annak, hogy a gép egyben marad-e.

Az elmúlt hetekben a péntek esti repüléseken ezzel a géppel repültem. Nem volt eddig egy sem eseménytelen, de lassan tanulgatom a gépet. Egyre kisebb és egyre kevesebb hibát vétek - kivéve a múlt hetet, mikor félúton leálltak a hajtóműveim mert túlhajtottam őket :)
Az első eseménytelen repülőutamat tegnap - a gép megvétele után egy hónappal - sikerült teljesítenem. Se nem hajtottam szét, se nem mentem lassan, ki sem gyulladt semmi :)
Nem volt még ilyen gép a kezeim közt, amit ennyi ideig tanultam volna és ennyifele kellene figyelni.

Mindenkinek erősen ajánlom a megvételét, sokszorosan megéri az árát, és aki szereti a kihívásokat, jó darabig el fog repkedni vele.

Yakovlev Yak-40 by Felis - $24.95