Az úgy kezdődött, hogy még nem nagyon repültem 757-essel. Péntek esti repülés előtt egy órával gyorsan körbenéztem, hátha akad. Akadt, az XPlaneFreeware csapata ezt a gépet is megalkotta, ráadásul még a 8.64-es X-Plane-hez.

Izibe le is töltöttem, hogy gyors pillantást vessek rá. Azt írták lesz 3D kokpit, nagy baj nem lehet.

Lassan lecsordogáltak a bájtok, aktuális gépet elpakoltam az indulási reptérre, hogy majd úgy is csak meglesem jó-e nagyjából, aztán ki is lépek. Hát majdnem így sikerült a dolog, úgy cirka negyed órát nézelődtem még a gép körül és benne. Szándékosan nem csináltam vele próba repülést, lássam mi a különbség pl. egy 737-hez képest.

A pilótafülke

Este 11, szépen gyülekeznek az emberek a TS-en. Beszélgetés közben átnézem a térképeket, nem egy marha bonyolult lesz az elhagyási eljárás: egy VOR-t kell egy adott radiálon megközelíteni. A pilótafülkén nem túl nehéz kiigazodni, ha valaki látott már legalább 3 féle Boeing gépet. Minden nagyjából ott van, ahol a többin is szokott lenni. Az egyetlen különbség a többi X-Plane modellhez képest, hogy ez valósághű. Szép igényes 3D munka, szép textúrák, egyszerűen jó körbenézni a kokpitban.







Külső

Kigurulok az aktív pályához, párhuzamos pályáról szállunk fel, várni kell az elkülönítés miatt, így van időm kívülről is megnézni tüzetesen a repülőt. Nem szokásom, mert annyira nem érdekel egy repülő külseje a szimulátorban - mivel nagyrészt úgyis a pilótafülkét bámulom. De itt most leakadtam: ingyenes gép, ráadásul relatív régi, és hihetetlen szépen ki van dolgozva. A futóművek, a sugárfordító, a pitot-csövek, egyszerűen minden a helyén van, nincs mibe belekötni, hogy "Jó-jó, de azért itt meg ott kicsit lehettek volna figyelmesebbek, jobban kidolgozhatták volna" - persze, mindennek van egy határa. Ez a gép a saját keretein belül, azt kell mondjam egy remekmű - vagy de legalábbis nekem nagyon megtetszett :) Amellett, hogy ilyen részletességet kapunk, az FPS-el sincs komoly probléma, egyáltalán nem fogja a gépet.









Fizika

Felszállás után kézzel vezetem egy jó darabig a gépet, figyelem hogyan reagál a kicsi kormánymozdulatokra. Sima és egyszerű a gép vezetése. Nem kellenek túl nagy kormánymozdulatok, a trim nem túlérzékeny. Nincs meg az az érzés, hogy egy böhöm nagy gépet vezetek és bármit csinálhatok, a tehetetlenségénél fogva lassan fog reagálni, de az sincs, hogy egy kis izgága jetet vezetek. Nagyon eltaláltnak érzem a fizikát - vagy de legalábbis nekem nagyon tetszik :) Utazómagasságon bekapcsolom a robotot, és VOR-VOR navigációval elindulok a célreptér fele.

Az út maga unalmas, néha áttekerek másik VOR frekire, majd fordulok. Szerencsére a beszélgetés folyamatosan megy, illetve a "nagy öregektől" előkerülnek a sztorik, mint például egy olasz kamionos, aki végül lekéste a saját temetését...

Közben elnézegettem a célreptér (MHTG) megközelítését. Hegyek közt kell lekolbászolni, ha az ember az RNAV-ot választja. Nyilván ez a legegyszerűbb, de én vagyok a kihaénnem, így megpróbálkozom a VOR-LOC megközelítéssel. A szépsége a dolognak az, hogy hasonlóan mint Innsbruckban, a VOR radiál csak a kifutó végéig visz el, de nem teljesen irányon, így a végén kell ráfodulni vizuálisan a pályára. A másik szépsége a dolognak, hogy a kifutó egy kis völgyben van, szóval a gépet be kell ejteni. Tehát: nem vagy pályairányon, jobban kell süllyedned mint amúgy szoktál, hogy beess a völgybe, azán pedig még lebegtess is ki szépen. Pénteken reggel. Hajnali kettő körül. Két pohár borral a gyomrodban és a fejedben :)

És itt most visszautalnék a gép vezethetőségére: ha nem ezzel a géppel jövök, megeshet, hogy nem ilyen módon szállok le :) Nem tudom végül az én érdemem, vagy a gép érdeme, vagy mindkettő együtt, de meglehetősen szépre sikerült a landolás, annak ellenére, hogy egy nagyon pici oldalszél fújdogált és az első leszállásom volt ezzel a géppel :)

Mivel tetszett nagyon a megközelítés, másodmagammal ismét felszálltunk és egy iskolakör után megcsináltuk ismét a megközelítést. A második leszállásom már kicsit szebbre sikerült :)

További videók:
» Felszállás a második körre
» Második leszállás a kokpitből
» Második leszállás külső nézetből

Ezt a klisét pedig simán nem tudom kihagyni :)

Összességében

Nagyon megtetszett a repülő. Jobban, mint a 737-es, jobban mint az x737 - hiába van ott minden lemodellezve, ott pl valahogy "nem hiszem el", hogy egy pilótafülkében ülök, itt igen. A gép gyönyörűen vezethető kézzel is, szépen kidolgozott minden tekintetben, nem eszi az FPS-t, mi kell még? :)

Hozzászólások

Szia,

Jól néz ki, ki is próbálnám, de egy link sem működik (x-plane.org és xplanefreeware).

Valami ötlet, hogy honnan lehetne beszerezni?

Tibor

Ok, asszem megvan.

regelni kell az xplane freeware-n és onnan lehet letőlteni

Igy van :)

Már csak egy hülye kezdő kérdés:

Eddig mindenhol úgy olvastam, hogy a gépek telepítése csak annyiból áll, hogy a éetőltött gép könyvtárat bemásolom az aircraft folderbe és ennyi.
Alapvetően követtem is ezt az eljárást és nem is volt semmi gond, működött rendesen minden.

Ennél a gépnél vettem észre, hogy ez kevés, mert az Aircraft folder-ben lévő plugin könytárat át kellett másoljam a resurces/plugin könyvtárba és a reverser csak akkor működött rendesen.

Az egyik A320-asom, pedig akkor nem működik rendesen ha ugyanezt megcsinálom vele :)

Szóval, van valami amőből lehet tudni, hogy mi a megfelelő telepítés, illetve, hogy a géppel érkező Plugin könyvtárat mikor kell az aircraft alatt hagyni és mikor kell a resources-hez másolni?

Előre is kösz,
Tibor

Elvileg mostmar minden geppel erkezo plugint masolhatsz a gep konyvtaraban levo plugins konyvtarba, ugyanazt kell(ene) eredmenyezze, mintha a resources/plugins ala masolod. Ha ez nem mukodne, akkor regebbi gepeknel (1-2 eves) a resources/plugins ala, ujabbaknal (<1 eves) a rep.gep plugins konyvtaraba.

Ok, roger

kösz az infót