Szemle: Antonov An-24

Megvettem. Örültem. Szenvedtem. Cifrákat mondtam. Örültem. Repültem. Kényszer-leszálltam... és ez még csak az első este volt. :)

Mikor megjelent a repülő, nagyon sok fórumbejegyzés született azzal kapcsolatban, hogy nem tudják beindítani a gépet, nem tudnak vele navigálni. Gondoltam magamban: almák ezek, nem lehet nehezebb mint az IL-14. Tévedtem.

A rendszerek

Nos, a gép beindítása elsőre természetesen nem ment. A gép beindítása ötödjére sem ment, de legalább a hajtóműveket elkezdte felpörgetni. Kb. fél óra szórakozás után sikerült átlátni annyira az indító rendszert, hogy be tudtam röffenteni - nem épp a hivatalos formában :) - a masinát. Nem elkeserítésképp írom, de a checklist-et követve sem sokkal rövidebb egy indítás, ha valósághűen csináljuk.

Szemle: Antonov An-24

Azt kell mondjam, hogy le a kalappal Felis és a többi készítő előtt. Hihetetlen részletesen kidolgoztak rajta mindent. A gépen magától semmi nem működik. Valahogy, valamilyen módon mindenbe életet kell belelehelni. Jelen pillanatban kb. a tizedik repülésen vagyok túl a géppel, de a tájat nagyjából az utazómagasságon láttam - és nem a köd miatt :) Egyszerűen annyi teendő van a gépbeüléstől az utazómagasság eléréséig, hogy nincs idő bámészkodni. A felugró 2D panelok nagy segítség ha nincs TrackIR vagy valami hasonló eszközünk, amivel könnyedén lehet nézelődni. Ugyan van egy panel, ahol a nézetek közt gyorsan lehet váltani, de sokszor gyorsabb “odanézni”, vagy megnyitni az adott panel részhez tartozó felugró panelt.

A repülő olyan részletekig lett kidolgozva, hogy ha kicsit erősebben tesszük le az orrfutót, az bizony becsukódik szó nélkül. Természetesen a műszerek nem működnek, ha a pitot-csövön rajtafelejtjük a sapkákat :)

Akinek esetleg sok(k) lenne a valóság-hűsége, lehet állítani elemenként, hogy mi legyen a valóságnak megfelelő, illetve mi legyen egyszerűsített.

A gépben lévő robotpilóta már sokkal fejlettebb mint ami az IL-14-be került. Már tud magasságot, irányt (több forrásból is) tartani, de ne várjunk semmi extrát, mert nincs: magasság, varió, iránytartás és vízszintbe hozás van rajta. A többit nekünk kell kézzel megoldani.

A belső

Egyszerűen tökéletes. A műszerek jó része 2D alapú, de egyáltalán nem zavaró sőt, alig-alig észrevehető. Nem is foglalkozik vele az ember, annyira jól sikerült a körítés. Az IL-14-hez képest jóval részletesebb-, valósághűbb- és szebb textúrákat kaptak pilótafülke elemei. Az utastérre sajnos ez nem mondható el, de melyik pilóta kószál az utastérben repülés közben ennyi teendő mellett? :) Jórészt - nagyon kevés kivétellel - minden kapcsoló, tekerőgomb működik. Mint korábban írtam: minden mindennel összefügg: ha pl. nem pörgetjük fel a giroszkópokat, a műhorizontot hiába próbáljuk arretálni, nem fog sikerülni. Szép sárga felirat fogad minket pont szemmagasságban. Ugyanez igaz a légcsavarok kezelésére, motor indításra, üzemanyag rendszerre. Mindenre figyelni kell. Egyszerre. Mivel a valóságban minimum ketten, de inkább hárman repülik a gépet, megoszlanak a teendők, de mi egyedül vagyunk. Online egyelőre még nem mertem repülni vele, mert annyi időt töltök a földön a géppel, mint a levegőben se :) A kifutóra állás után még legalább 1-2 percet állok mire mindent végigveszek, beállítok. Próbálkoztam “előre dolgozni” még gurulás közben. Nem lehet. Legalábbis egyedül nem.
Szerencsére ez a gép is X-Avionics plugin-ra épül, ami egy Lua alapú plugin keretrendszer - hasonló a Gizmo-hoz. Annyi különbséggel, hogy a gép paneljei elindíthatóak Lua-val külön is, illetve lehet csatlakozni egy másik géphez. Például valaki indít egy szervert - ő lesz a pilóta. A navigátor elindítja a panelokat és máris azt látja amit a pilóta - sajnos csak panel szinten, a repülő mozgását nem viszi át a plugin - így azt az X-Plane beépített multiplayer-ével kell megoldani. Ezen Kottával dolgoztunk kicsit, de nem sikerült, remélhetőleg összejön hamarosan és abból is lehet egy kis írás :)

Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24

A külső

Igazán sok mindent nem érdemes írni róla. Hozza a már “megszokott” Felis minőséget. Egyedül talán a textúrák lehetetnének valósághűbbek - az árnyékolás teljes egészében az X-Plane-re van bízva, ami sajnos elég satnya, nem ártana neki itt-ott egy-két koszfolt sem. Egyebek mellett, aki repülésre adja a fejét ezzel a géppel, nem nagyon fogja nézegetni a külsőt, max. a földön - a fentebb említett okok miatt :)

Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24
Szemle: Antonov An-24

A repülési modell

Mivel egyre inkább bebizonyosodik számomra, hogy az X-Plane alapból elég jó repülési modellt ad akkor is, ha csak a gép gyári értékeit visszük fel Plane Maker-ben, nem igazán aggódok azon, hogy a gép el lenne rontva ilyen tekintetben :)

Felkészítés, repülés, navigáció

Ha valaki valósághűen szeretne repülni ezzel a géppel, valószínűleg már előző nap elkezdi tervezni az utat. VOR és ADF van a gépben, 10 térképhely, és egy navigációhoz szükséges mérce (tudja ennek valaki a hivatalos nevét esetleg?) amivel süllyedési/emelkedési időket, távolságokat lehet kiszámolni, de igazábol lövésem sincs egyelőre, hogy hogyan kell használni.

Ha megvan az útvonal, jöhet a gép bepakolása, tankolása, felkészítése. Ahogy az IL-14-ben, itt is megtalálható a loadsheet, ahol az utasokat, csomagokat elpakolhatjuk, kiszámolhatjuk a MAC% értéket, szükséges üzemanyagot.

A gép bepakolva, felkészítve. Jöhet a hajtóműindítás, gurulás, felszállás. Ez eddig még rendben is van. A probléma akkor kezdődik, mikor a nyugati műszerekhez szokott szem elkezdi nem érteni a műszeren megjelenő információkat és elkezdi fordítva érteni. Mint pl. a műhorizontot. Mire az ember felfogja a működést, hogy hogy is van ez, mit is lát, hol helyezkedik el a gép a térben: késő. Épp a Balaton felett repül át, ha Budapestről szállt fel korábban :)

Ha valaki biztosra akar menni, kezdje időrendi sorrendben: ADF, VOR végül ILS. Ezeket ne próbálja egy repülésen belül keverni, mert baj lesz belőle. Nekem legalábbis lett. Háromszori átstartolás Budapesten, amit azért elég jól ismerek már. Az orosz műszerek sem szokatlanok számomra, de még így is el tudtam tévedni.

Szóval szokni kell erősen, de megéri: olyan élményt kapsz cserébe, amit én eddig egyetlen géptől kaptam csak meg: az IL-14-től. Rá kellett jöjjek, hogy az egy kis játékszer ehhez képest. Kidolgozatlan játékszer. Nem egyszerű azzal sem repülni, de ez messze veri minden tekintetben: figyelni kell mindenre. Értsd: mindenre :)

Én azt mondom, aki teheti, és kedveli az orosz gépekkel kevert mazochizmust, vegye meg. Megéri a pénzét, sokszorosan. Sok-sok órát el lehet tölteni vele úgy, hogy az ember nem unatkozik mint mikor FMC-be mindent bepötyögsz és nézed a számítógépet, ahogy a számítógépben vezeti a gépet a számítógép... eh... :)

AN-24 RV by Felis - $24.95

Hozzászólások

Cooper megadta a valaszt a vonalzo szeru eszkozre: http://en.wikipedia.org/wiki/E6B :)

Teves kapcsolas, ez az amerikai megfeleloje. Az orosz verziot NL-10m-nek hivjak, a celja ugyanaz. Leiras a hasznalatarol itt: http://www.rossiya-virtual.com/tutos/nl10.doc