Nemrég megjelent egy Antonov An-148-as. Orosz-repülő rajongóként egyből górcső alá is vettem mi mindent tud a masina

A belső

Meglepően egyszerű a pilótafülke kinézete. Szépek a textúrák, bár kicsit rajzoltnak tűnnek, nincs meg a valóságos érzet. Ennek ellenére nagyon jól éreztem magam benne. Már a második péntek esti repülésem hajtottam végre vele, és igen kellemes meglepetések értek. A kapcsolók jórészt működnek, a világítás külön állítható. Az utastér is szépen kidolgozott, de valahogy az is kicsit sterilnek tűnik. Az éjszakai megvilágítás viszont nagyon élethűre sikerült. Sokkal jobban szeretek kora estefelé repülni a géppel, mert egyszerűen jó nézni a kivilágított pilótafülkét.

Rengeteg apró hasznos dolog van benne, melyekre később térek ki.

Antonov An-148
Antonov An-148
Antonov An-148
Antonov An-148
Antonov An-148
Antonov An-148
Antonov An-148

A külső

Gyönyörűséges. A textúrák itt is árnyék nélkülire sikeredtek, ezzel kicsit steril lett a gép, de ezzel együtt nagyon részletesen kidolgozták: a futómű részletessége például már-már súrolja, az "úristen, tényleg kell ide ennyi részlet" határait. Valahogy így nézhet ki a gép, mikor kijön a gyárból: se egy koszfolt, se egy döglött bogár a szélvédőn, se esőnyom az oldalablakoknál. A pilótafülke és az utastér makulátlan. Lehet valakinek ez tetszik, de nekem kicsit életidegenné teszi a gépet - ami ugyan még mindig kisebb baj, mintha nagyon ócska lenne a textúrázás, vagy a 3D-beli kidolgozottsága. Egy átlag ingyenes gépet ver, erősen.

Antonov An-148
Antonov An-148
Antonov An-148
Antonov An-148

Az extrák

Fentebb írtam, hogy rengeteg apróság van, ami élethűvé teszi a korábban steril érzetet keltő gépet. Ezekből egészen pontosan annyi van, hogy a sterilitást majdnem teljesen el is felejtem :)

Mintha egy hideg téli estén ülnék be a gépbe. Valahogy sikerült azt a hatást elérniük a készítőknek, hogy a "Cold & Dark" az COLD & dark. Szinte elkezdtem fázni, ahogy este megnyitottam a gépet az állóhelyen. Annyira viszont nem volt sötét, hogy ne találtam volna meg a gombokat, amivel kis életet lehet lehelni a rendszerekbe.

Antonov An-148

Esős napon nem lehet nem észrevenni az esőcseppeket a szélvédőn. Ez az egyik "végre!" a sok közül, amit nagyon sok gépből hiányolok - többek közt az An-2-ből is :) A másik fele, hogy ha bekapcsolom az ablaktörlőt, az bizony töröl. Nem teljesen úgy, mint a valóságban, de legalább valami van.

Antonov An-148
Antonov An-148

Az egyik legügyesebb húzás, az a bal oldalt található kis jegyzetelő. Alapból tartalmazza a checklist-eket, rádiózási segédletet angolul és oroszul, illetve kapunk két extra funkciót e mellé: a repülési tervnek, illetve a térképeknek.

A repülési tervet először be kell vinni az FMC-be, elmenteni a "SA" gombbal, majd ezt betöltve lehet megjeleníteni:

A térképeket ennél kicsit macerásabb betölteni: a képeket megfelelő méretre vágva, és elnevezve kell bemásolni a megfelelő helyre, hogy megjelenjenek. Összesen 10 térképet, vagy bármilyen más képet lehet a felületre kirakni:

/cockpit/generic/_clpbrd_chapter6_custompage01-1.png
...
/cockpit/generic/_clpbrd_chapter6_custompage01-10.png

A másik ügyes húzás a panel közepén található infó-display. Felszállási és leszállási adatok, sebességek, ajánlott fékszárny állások, MTOW, MLW infók, minden mi szem-szájnak ingere. Minden infót megkapunk egy helyen. Vannak a gépen az A380-hoz hasonlóan külső kamerák is, melyeket szintén ezen a display-en tudunk megtekinteni.

Összességében

Egy nagyon profi kis gépet kapunk. Szimplán jó vele repülni, ha jól felkészítjük (térképek, útvonal) akkor át sem kell menni semmilyen más programba, hogy megnézzük pl., hogy az érkező reptéren mi az ILS frekvencia az aktív pályára.

Azt kell mondjam, hogy az utóbbi idők egyik legkidolgozottabb repülőjét kapuk meg, kipróbálása, nézegetése orosz repülő-rajongóknak kötelező - még a sok LCD ellenére is :)

Letölthető ingyenesen orosz és angol pilótafülkével, és egy rakat festéssel:
Antonov An-148