Airbus A320 FBW

Továbbra sem szeretem az Airbus-okat. De a létjogosultságuk megkérdőjelezhetetlen. Utánaolvastam részletesen a FBW (Fly-By-Wire) rendszereknek és egyben szemügyre is vettem az eddig legjobban kidolgozott FBW redszerrel ellátott Airbus A320-ast.

Szeretek minél valósághűbben repülni. Egyrészt mert így az élvezetes, másrészt így látom értelmét: így tudom átélni azokat a dolgokat, amit (megközelítőleg) egy pilóta él át. Eleinte szerettem utasszállítókkal repülni, mert nagyok voltak, meg kellett tanulni kezelni az FMC-t, robotpilótát. De egy idő után csak egy kattintgatós játékká váltak. Ekkor kezdtem el kézzel repülni egészen az utazómagasságig, onnan robotpilóta, majd a süllyedést, leszállást szintén kézzel. Így már kicsit közelibbnek éreztem a dolgot.

Ha vesszük a valós életben a repülést: mi az elsődleges szempont? A biztonság. Az Airbus ezt odáig vitte, hogy a pilóták csak egy bizonyos keretek közt vezethetik a gépet. A Boeing másképp alkalmazta a 777-esen: alapvetően FWB rendszerrel repülik a repülőt, de a pilótának van lehetősége azt kikapcsolni és kézzel repülni.

Ha a biztonság az elsődleges szempont, akkor nyilvánvalóan az Airbus rendszere tűnik jobbnak, mert a gép semmilyen körülmények közt nem engedi a pilótát hülyeséget csinálni. A dolog hátulütője pont ez lehet: a gépet ezáltal teljesen másképp kell vezetni, a vészhelyzetekben másképp kell reagálni. Hogy ez jó vagy sem, mindenki döntse el maga :)

A Fly-By-Wire rendszer röviden

A rendszert már az “50-es években tesztelték, katonai gépeken. Onnan szivárgott át a kereskedelmi repülésbe. Az első kereskedelmi repülő ami FBW rendszert használt, az a Concorde volt. Az első repülő ami digitális FBW rendszert használt az az Airbus A320 volt.

A FWB lényege, hogy kiváltsák a mechanikus/hidraulikus vezérlőket, rudakat és helyettük elektromos kábeleket alkalmaznak. Ezáltal több hely marad a repülőn, könnyebb lesz, könnyebb lesz a karbantartása és a meghibásodáslehetősége is csökken a mozgó alkatrészek hiánya miatt.

A pilóta tulajdonképpen elektromos jeleket ad a FWB rendszernek, mely azokat feldolgozza - miközben pl. figyeli az aktuális kormány kitérését - és ennek megfelelően hajtja végre az adott kormány kitérést. Tehát a botkormány kitérése és a kormánylap kitérésének mértéke közt gyakorlatilag nincs összefüggés, azt egy számítógép vezérli.

A rendszer természetesen redundáns (három-, vagy négyszeres túlbiztosítással), figyeli a csatornák közti különbséget és ezáltal ki tudja szűrni az esetleg meghibásodott csatornát. A nagyobb biztonság kedvéért szoktak még egy túlbiztosítást is alkalmazni, mely egy mechanikus és/vagy hidraulikus rendszerből áll, arra az esetre ha az elektromos rendszer teljesen tönkremenne.
A küldött jelek régebben analóg jelek voltak, egy egyszerű pontenciométer küldte azokat. Újabban digitális jeleket használnak, mely méginkább mellőzi a mechanikus meghibásodás lehetőségét (gondoljunk csak a régi rádiókon elromló hangerőszabályzóra). A dolognak van még egy szépsége: mivel digitális jelekről van szó, programozhatóvá válnak a beérkező jelek és azok feldolgozása.

Ezzel el is jutottunk a Flight Envelope Protection-hoz, mely nem más mint, hogy a FBW rendszer nem engedi a gépet a megadott határokon kívülre: a pilóta nem tudja túlterhelni a gépet, nem tudja túlságosan bedönteni, nem tudja a sebességet az átesési sebesség alá csökkenteni, stb.

A valóságban

A rendszer nagyon hasznos, hiszen rengeteg munkát vesz le a pilóták válláról, tudnak a repülésre koncentrálni, ergo kevesebb a hibalehetőség.

A szimulátorban

Mivel törekszem a valósághűségre, a gépet gyakorlatilag pár kattintással el lehet vezetni és nézni ahogy lerepüli az akár több órás utat, majd a végén leszáll.

A repülőt egy Budapest-Müchen útvonalon próbáltam ki mit tud. A gép mellett található egy Quickstart PDF is, melyet erősen ajánlott elolvasni aki ezt a gépet szeretné vezetni. A részleteibe itt most nem megyek bele.

A külső

Már az alap repülő sem csúnya, de a hozzá készült festések igényesek, ráadásul rengeteg van belőlük: gyakorlatilag bárki megtalálhatja a kedvenc légitársaságát az x-plane.org-on a letöltések közt a "qpac" szóra keresve.

A 3D modell meglepően részletes, a textúrák szépen kidolgozottak, árnyékoltak. Még csak Photoshop sem kell egy jól eltalált beállításnál, annyira valósághű a repülő. Simán ver jónéhány fizetős gépet.

Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW

A pilótafülke

Sajnos a pilótafülkében egy 2D panel fogad minket. Nem olyan szép mint az Airbus A340-600 esetében. Sok felirat nehézkesen olvasható, némelyik mintha csak úgy oda lenne hányva, hogy "azért legyen ott valami". Félig fénykép, félig rajzolt, helyenként pixeles, kicsit csúf, de használható.

Az utastér is megvan, de ne számítsunk túl sokra. Egyszerű folyosó, egyszerű székek.

Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW

A rendszerek

Ez az, amire nem tudok rosszat mondani. Részletesen kidolgozták a FBW és a Flight Envelope rendszert. A gép az alap FMC-t használja, de kapunk egy kis segítséget is: Thrust limit, V1, Vr, V2 sebességek beállításának lehetősége. A rendszerek alapból működnek, minden automatikus - gondolok itt a hidraulikára, légkondícinálóra (igen, az is működik :)), túlnyomásos rendszerre. Csak akkor kell hozzányúlnunk, ha meghibásodik valami.

Az első tesztrepülésem előtt még nem olvastam el a mellékelt doksit, sok mindent nem értettem miért úgy és miért nem azt csinálja a gép amit akarok. Ekkor szántam rá magam, hogy elolvasom és máris minden világos lett: semmi nem működött rosszul, csak én azt hittem, hogy az adott dologgal külön foglalkozni kell, pedig automatikus.

A második repülés, a bizonyos Budapest-München út volt, mely egészen röviden leírható: beállítottam az FMC-t, kigurultam, felszálttam, robotpilóta bekapcsolt, majd miután leszállt a gép München-ben, begurultam az állóhelyre. Ennyi. Semmi mást nem kellett csinálnom :)

Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW
Airbus A320 FBW

A harmadik próbarepülés során kipróbáltam hogyan viselkedik a gép vészhelyzetben.

* Átesés: megpróbáltam átejteni a gépet kétféleképp: hirtelen felhúztam az orrát, illetve levettem a gázt vízszintes repülésnél. Az első esetben automatikusan rátolta a gázt, plusz csak addig engedte felhúzni az orrát, míg nem közelítettem meg a kritikus állásszöget. A második esetben amint lecsökkent a sebesség, leadta a gép az orrát még az atesés előtt.

* Erős bedöntés: elkezdtem bedönteni a gépet, 45 foknál viszont megállt, nem volt hajlandó tovább dőlni, akárhogy próbáltam.

* Túlterhelés: begyorsítottam a gépet max. gázon süllyedés közben, majd hirtelen felrántottam. Volna. Ha hagyta volna. Olyan csiga tempóban húzta fel az orrát, hogy egy rokkantnyugdíjas lajhár is megirígyelte volna :) De a gép egyben maradt.

Összességében

Jó kis repülő. Annak aki szereti az Airbus-okat, aki szereti ha egy számítógép vezeti a gépet, aki szeret kattintgatni repülés közben. El kell ismernem, hogy valósághű - és a készítők célja ez volt. Ráadásul ingyenes a repülő. Ajánlom mindenkinek - egy kipróbálás erejéig, hogy milyen is FBW rendszerrel repülni - hátha épp egy Airbus-on fogsz repülni, mikor mindkét pilóta rosszul lesz az ebédtől, és neked kell letenni a gépet ;)

Letöltés: QPAC Airbus A320