Ebben a kis segédletben az ILS használatát szeretném bemutatni. Hogyan kell a térképet olvasni és végrehajtani az ott található utasításokat.

A cikkben végig feltételezem, hogy az olvasó ismeri a B737-es típust, így annak kezelésére nem térek ki

Az ILS-ről röviden
Az ILS (Instrument Landing System) magyarul műszeres leszállító rendszer. Arra szolgál, hogy a gépet műszeresen (pl. rossz látási viszonyok mellett) biztonságosan le tudjuk vinni. Két fő részből áll: egy földi adóból és egy vevőből, ami a repülőn található. A földi adó is két részből áll: egy iránysáv adóból (Localizer/LOC) és egy siklópálya adóból (Glide Slope/GS). Az ILS-ek mellé szoktak még DME távolságadót is telepíteni. Ezt a kettő- ill. három jelet veszi a gép és jelzi ki nekünk.

A térképről
A budapesti 31L pálya megközelítési térképe így néz ki:

Lássuk, szép sorban

A térképek felső részében találhatóak a legalapvetőbb információk: melyik reptér, melyik kifutó, mikor adták ki a térképet.


A térkép felső részén találhatók még a légtérre vonatkozó információk, frekvenciák.

MNM SECT ALT - Minimum Sector Altitude - Minimális megengedett magasság az adott szektorban, tehát ez alá a magasság alá nem süllyedhetünk (kivéve az iránysávon, vagy ha erre utasítást kapunk). Ez a kifejezés megtalálható a térkép mind a négy sarkában. Ez azt jelenti, hogy ha a repteret vesszük középpontnak, akkor a négy képzeletbeli szektorban ezek a magasságok érvényesek. Mivel ÉK irányban ez a magasság változó, ezért ott külön jelölve van távolsággal is az adott magasság.


A térkép középső részén található a megközelítés, holding (várakozás) és átstartolás felülnézetben.

Az egyes pontok melletti "D9 NM TPS" felirat a távolságot jelenti az adott ponthoz (jelen esetben TPS VOR-hoz) képest. Az R220 egy vékony vonal mentén az adott ponthoz képesti radiált (irányt, a pontból nézve) jelenti. Sokszor van, hogy a kettőt együtt használják: "D22 R300 TPS" - ez azt jelenti, hogy az adott pont 300 fokra helyezkedik el TPS-től 22NM távolságban. Ez alapján már pontosan meg tudjuk határozni a helyünket csak VOR-okat használva.


A felülnézet alatt található az oldalnézeti kép, pontosan illesztve a felülnézethez. Itt látható, hogy hogyan alakul a magasság a megközelítés során.

Ha TPS-ről kezdjük a megközelítést, akkor 5000 lábról 3500 lábra kell süllyedni 9NM alatt, 150 fokon repülve, majd a fordulót megtéve 280 fokon tovább kell süllyedni 2500 lábra úgy, hogy 11,1NM-re legyünk BUD VOR-tól. Itt fordulunk rá a 310-es irányra és folytatjuk a megközelítést míg a GS jelző el nem indul lefele. Mikor középre ér, elkezdjük a süllyedést és középen tartjuk. Ha minden jól megy, leszállunk :)

Hogy is néz ez ki X-Plane alatt
Az előkészületek:
- NAV1 adón betekerjük az ILS frekvenciát (111.5)
- Course 310 fok
- Irány 150, süllyedünk 3500 lábra
- Main DU: APP mód
- N1/N2/FMS mód: N1

TPS-t elhagyva repülünk 150 fokon, süllyedve 3500 lábra

D9 TPS-nél 280 fokra fordulunk, benyomjuk a VOR LOC tartást - ezzel el fogja kapni az iránysávot a robotpilóta

Miután elkapta az iránysávot, átváltunk APP módba, így a GS-t is el fogja kapni. A GS-t mindig alulról kapjuk el, miután már megvan az iránysáv. Ha ez másképp történne, akkor elrontottuk a megközelítést :)

A műhorizont mellett/alatt látható kis pöckök jelzik, hogy merre van tőlünk az iránysáv illetve siklópálya, ezt kell középen tartani, ha épp nem a robotpilóta teszi helyettünk :)


Közelítve a kifutót, látszik, hogy kigyullad a FLARE fehéren, ami azt jelenti, hogy a következő üzemmódja a robotpilótának a kilebegtetés lesz.

És íme a kilebegtetés (a felirat zöldre váltott és bekereteződött)

A térképeken természetesen még rengeteg információ szerepel, de az alapok megértéséhez ez elég. Akit érdekel részletesebben a dolog, házi feladatként kiderítheti mi mit jelent ;)

Ajánlott olvasmány még:
- http://www.luizmonteiro.com/Learning_VOR_Sim.aspx
- http://www.pcpilotcenter.com/index.php?option=com_content&view=article&i...

Ha valami nem tiszta/elírtam, jöhetnek kommentbe :)

Hozzászólások

Köszönöm szépen, átolvastam, így elsőre értem, aztán majd kiderül :)
A héten mindenféle képpen ki fogom próbálni.

üdv,
Tuse

Szia!

Sikerült megcsinálnom, de felmerült pár kérdés/probléma.
Szóval az egyik dolog, hogy odaérek TPS VOR-hoz, ott 150 fokon kell tovább repülnöm, hogy elérjem a BP024 (D9NM TPS) pontot.
1. Viszont ha jól gondolom, akkor a TPS VOR hoz mért távolságom sosem lesz nulla, hiszen bizonyos magasságban vagyok. Tehát akkor mikor kell fordulnom? Amikor a távolság csökkenés átvált növekedésbe?

2. Ha megvan a pont ahol fordulok 150 fokra, akkor hogy jó lesz-e a 150 fok a BP024 ponthoz, nagyban függ attól, hogy milyen sebességgel repülök; mennyire döntöm be a gépet. Mondjuk, ha nagy ívben fordulok, s követem a 150 fokos írányt, akkor nem fogom soha elérni a BP024 et, hanem gyakorlatilag TPS VOR - BP024 szakasz helyett, egy ezzel párhuzamosan szakaszon fogok repülni. Ha korrigálok, úgy, hogy elérjem a BP024 pontot, akkor viszont az már nem 150 fokos irány lesz.

3. (Én ezt az egészet úgy gyakoroltam, hogy LHKE-ről mentem TPS VOR-hoz, tehát ezt a két pontot pötyögtem be az FMC-be.)
11,1NM-re BUD VOR-tól kellene ráfordulni a 310-es irányra. Viszont sehol sem találtam azt az információt, hogy mennyire vagyok BUD VOR-tól, mindvégig a TPS VOR-hoz lévő távolságomat láttam. Gondolom azért mert az FMC-be ezt adtam meg. Viszont ha megadtam LHKE-TPS-BUD akkor meg innentől kezdve csak a BUD VOR-tól láttam a távolságomat.

Remélem sikerült értelmesen leírni a gondjaimat.

Előre is köszönöm,
üdv,
Tuse

1: pontosan, szinte kizart, hogy egy pont felett mm-re pontosan atrepulj, igy akkor kell 150 fokra fordulni, mikor a tavolsag at megy novekvobe

2: na igen, itt tulajdonkepp nem rafordulsz 150 fokra, hanem TPS VOR-tol 150 fokon repulsz kifele - tehat a NAV2-ot beallitod TPS-re, beallitod, hogy NAV2 legyen az aktiv, a CRS-t 150 fokra allitod es elkapod ezt a radialt tavolodva TPS-tol (VOR LOC mod) - ez pl akkor is hasznos, ha van oldalszel, es amugy lesodrodnal a 150 fokos iranyrol.

3: miutan 280-ra fordultal a NAV2-on beallitod a BUD VOR frekijet, es maris latod a tavolsagot a jobb also sarkaban a CDU-nak (ahol a kis "terkep" is van). Az FMC arra valo, hogy az utvonalat lekovesse, ebben az esetben szandekosan nem hasznaltam :)

Remelem igy tiszta, ha van meg kerdes, johet :)

Köszönöm szépen!

Igen, így teljesen tiszta, alig várom, hogy kipróbáljam!
Köszi mégegyszer!

BUD VOR Frekije: 117.3?

Az itt (http://ivao.kerozingozos.hu/downloads/charts/lhbp) talalhato terkepek alapjan igen ;)

Szia, bocsi a sok bénázásért, de még valami csak nem kerek.

2. TPS freki ok, aktív is, CRS 150 fok ok. TPS nél ráfordulok 150 fokra, megnyomom a VOR LOC gombot (LNAV alatt lévőt) erre teljesen vissza akarna fordulni 306-os irányba. :(
Biztos valamit még elrontok.

Köszi,
üdv,
Tuse

Az N1/N2/FMC kapcsolo N1 modba van allitva? :)
Ha igen, akkor passzolok, tudnal kuldeni egy shotot miutan megnyomtad a VOR LOC-ot es elkezd elfordulni?

Igen N1-re van kapcsolva.
Csináltam pár shotot, de nem tudom csatolni. "img..." -vel nem csak akkor tudom, ha feltölteném a szerverre?

Szóval így probáltam :
"img src="file://e://screenshot_0.jpg" csak 3 pont nélkül

A kepet toltsd fel kepfeltoltes.hu-ra, es azt az url-t add meg az img src-nek, amit ott kapsz

első kép TPS előtt egy picivel:

Ah nem megy ez nekem, ha a rendes kép linkjét másolom be, akkor nem akar megjelenni, mind1, itt egy ftp elérés ahonnan le tudod tölteni:

tusuka.dyndns.org
felh/pass: xplane/xplane12
Ha épp játszom, akkor az ftp szerver nem elérhető, de itt is meg tudod nézni a képeket:

http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_0_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_1_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_2_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_3_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_4_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_5_www.kepfeltoltes.hu_.png

Köszi előre is.

első kép TPS előtt egy picivel:

Hat ez furcsa. A kep alapjan tenyleg minden rendben van, ha a Nav1-en 111.5 van beallitva (az sajnos nem latszik, mert a Nav2 van kivalasztva).

A fura meg nekem az, hogy neked van tavolsagjelzo a sullyedeskor (zold kor-reszlet), ami nekem nincs. Lehet azota van frissebb plugin es bugzik valami. Este megnezem okozhatja-e ez.

Okés köszi szépen, hogy ránézel.
Távolság jelző nekem mindig van, ha robotpilótával süllyedek/emelkedek, s megadom, h milyen magasságig.

Most egy kicsit meg vagyok kavarodva. Ez eddig én azt hittem, hogy ha egy VOR frekije be van mondjuk állítva a NAV2-re és aktív és ha CRS-nek beállítok egy irányt, elrepülök a VOR felettm, s ha megnyomom a VOR-LOC-ot akkor ez fogja megcsinálni nekem, hogy azt adott VOR-ból az adott iránnyal jöjjek kifele/befele. De azt nem értem, hogy mi köze, hogy a NAV1-en mi van. De egyébként a BUD VOR volt beállítva NAV1re.

Köszi előre is.

Na akkor megvan a ludas: en is meg te is :))

Szoval, igen, azon az iranyon megy be (kifele jovet mashogy kell) az adott VOR-ra. Viszont az N1/N2/FMC-vel valasztod ki, hogy melyiket tartsa a robotpilota. Tehat ha az Nav2-on beallitott TPS VOR-ra szeretnel rarepulni 150 fokon, akkor N2-ot kell valasztani fent. Mivel neked BUD volt oda beallitva, igy megprobalt BUD iranyba repulni.

Erre szolgal(na) a BC (back course) gomb - ha lenne :) de valamiert nincs - vagy van, csak en sem tudom hasznalni :) (ha esetleg akad valaki aki ismeri ennyire a 737NG gepeket, szivesen varom a megoldast :))

Szoval a te esetedben a megoldas: N2-re atvalt es "kezzel" beallni ugy a 150-es kifele meno radialra, hogy kozben nezed VOR modban a CDU-t, hogy pont 150 fokon repulj kifele.

Okés, köszi szépen, a mai nap folyamán kipróbálom!

Valami még mindig nem kerek :)
Azt szerettem volna megcsinálni, hogy kb 330 as irányon megyek TPS VOR felé, de 340 es irányra szerettem volna átállni, de ugyanúgy TPS fele. Ezt úgy csináltam, hogy NAV2 115.9; N2 kiválasztva; CRS 340; Main DU VOR és megnyomtam a VOR-LOC gombot, s ettől én azt vártam volna, hogy az AP úgy navigálja a gépet, hogy kis idő múlva ugyanúgy TPS felé tart, viszont már a 340-es irányon. S ehelyett nem történt semmi :(.
Képek az FTP-n egy úgy könyvtárba.
Köszi ha van időd megnézni.

Nem egeszen igy mukodik :)

Ha elotte be volt kapcsola a VOR LOC es tartottad a 330-as radialt TPS fele, majd attekered 340-re, akkor a robotpilota atter a 340-es iranyra: elforditja a gepet kicsit balra, majd mikor keresztezi (eleg hamar megtortenik) a 340-es radialt, akkor (kicsit elobb :)) raforditja a 340-es iranyra es onnantol azon repul tovabb.

Ha nem volt elotte bekapcsolva, akkor neked kell kezzel ugy vinned a gepet, hogy keresztezd/megkozelitsd az adott radialt. Sajnos az uj kepeket nem latom az ekezetes konyvtarnev miatt (nem tudok belemenni), de szinte biztosra veszem, hogy a muhorizont felett a kis VOR LOC felett szurke es nem zold ;) Ami azt jelenti, hogy a VOR LOC tartas "armed" (meg nem aktiv, csak "elo van keszitve") de meg nem kapta el a VOR-t.

Es igy nez ki mindez felulrol :)


A VOR/ILS elkapast a robotpilota ugy vegzi, hogy elfordul CRS+/-30 fokkal, tehat jelen esetben - mivel tolunk balra van az elkapando radial - 310 fokra, majd ahogy kozeliti meg, szep folyamatosan fordul vissza 340-re ugy, hogy pont rajta legyen.
(bocs a moriczka abraert :))

Igen láttam, hogy nem tudod letölteni, gyorsan átneveztem a könyvtárt.

Megneztem a kepeket, es tenyleg, a VOR LOC szurke a muhorizont felett, tehat nem kapta el a radial-t, ra kell kicsit fordulni, hogy elkapja es zoldre valtson a VOR LOC felirat.

Okés, köszi szépen, még ma kipróbálom!

Hát teljesen értem amit írtál, szerintem úgy is csináltam, de nem akarta elkapni az istennek sem. Szóval, majd ha lesz időm, akkor megcsinálom mégegyszer s valahogy felveszem az egészet, mert ez már tragédia, hogy mennyit bénázok :(

Azért köszönöm szépen.

Megvan mi volt a probléma!
Csak akkor kapja el, ha TPS a NAV1-re van beállítva, amíg NAV2-re volt, hiába választottam ki az N2-őt, nem ment. N1, NAV1 párosítással elkapja elég könnyen. Viszont egy fokot csal, az normális? FTP-re majd rakok képeket róla.

Hm, fura, pedig mukodnie kene Nav2-vel is.
Oldalszel nem volt? nem lehet, hogy amiatt csal?

Megnéztem a képeket, s tényleg volt oldalszél, igazad van. Eszembe sem jutott, hogy emiatt lehet :)