Ott kezdeném az egészet, amikor váltottam FSX-re. Vettem egy új gépet, megvettem FSX-et, minden kiegészítőt, elköltöttem egy csomó pénzt csak azért, hogy rendesen működjön a szimulátor. Később nem sok időm volt repülni. Néha amikor tehettem leültem, hogy akkor most repülök egy jót. Jött a fagyás, szaggatás, szokásos FS dolgok... El is ment a kedvem az egésztől.

Ekkor döntöttem úgy, hogy kipróbálom X-Plane-t. Azok alapján amiket hallottam róla nem gondoltam, hogy meg fogom szeretni. Letöltöttem a demót, elindítottam. Innsbruckban állva csak néztem ki a fejemből, mit kezdjek én ezzel. Természetesen FS-ből kiindulva kerestem a beállítási lehetőségeket. Nem is nagyon találtam semmit, egy teljesen más világba csöppentem. Ekkor kezdtem keresgélni a neten és találtam rá az x-plane.hu-ra. Olvasgattam a blogokat, szemléket, fórumot és egyre jobban kezdett érdekelni a dolog. Lassacskán kiismertem magam a menüben. Az első nagyon pozitív benyomás akkor ért amikor megtaláltam a joy konfigurálási lehetőségeket. Csak lestem, hogy mennyi mindent be lehet állítani. Neki is láttam bekonfigurálni az X52-esemet. Röpke 2-3 óra alatt sikerült is :) És megint csak lestem, hogy az X52-est nem igazan tudtam kihasználni FS-ben, ehhez kepést itt jöttem rá milyen jó kis joy-om van. Rátettem a nézeteket, a reverse-t a szabályozható csuszkára, stb. Gyakorlatilag nem nagyon kell elengednem a botot repülés közben. Meg talán kicsit kevés is az X52 a lehetőségekhez kepést. Minden fontos funkciót rá lehet tenni de még akadnak lehetőségek amikkel meg kényelmesebbé lehet tenni a repülést.

Minden belőve, jöhet az első értelmes iskolakör. Felszállás, upwind, downwind, billeg a gép, ugrál, alig bírom egyenesben tartani. Finoman trimmelgetek és egyszer csak egyenesen repülök... Ekkor azt már láttam, hogy az X-Plane grafikája nekem teljesen megfelel. Nincs olyan szinten mint FSX persze, viszont folyamatosan repül, szinte erezni a gép rezdüléseit. Jön a base, final, lassítani kéne úgyhogy behúzom a fékszárnyat. Erre a gép ledobja a jobb szárnyát. Hoppá! Fékszárny leszakadt! Először próbáltam a csűrőkkel megtartani, aztán visszahúztam a fékszárnyat, visszataláltam pályairányra és 100 csomóval leszálltam a Cessna-val. Két pattanás, gyenge fékezés, majd teljes fékerő mert elfogyott pálya... :)) Jó pár kört megtettem mire megmaradt, hogy figyeljek sebességre, mindenre.

Ezután letöltöttem a legnépszerűbb kiegészítőket. Nagyon kellemesen érintett, hogy mindent bemásoltam a megfelelő könyvtárba és mar működött is. Nem kellet telepítgetni, újraindítani semmit, állítgatni és izgulni, hogy vajon fog-e működni...

Meg is rendeltem a 6 DVD-t :) Meg is érkezett, 30$ nem pénz érte és még a postai költséget is ok fizettek!! :))

Ezután olvastam a felhívást: AN2 tesztelők kerestetnek, lehetőleg olyanok akiknek nincs sok tapasztalatuk az ilyen masinákkal. Tökéletesen alkalmasnak éreztem magam a feladatra az FS-es FMC-s, 737, MD11-es repülések után.
Megkaptam az Ancsát, nehány instrukcióval. Neki is ugrottam, indítás megvan, nézem a cheklist-et, melegíteni kell. Persze, FS-ben is benne voltak ezek a dolgok a cheklist-ekben, de erre most nekem nincs időm - gondoltam. Szálljunk fel, nézzük meg, hogy repül. Nagy gáz a taxizáshoz és le is fulladt a motor. Nem is indult újra... :) Ekkor jöttem rá, hogy FS-t el is felejthetem, itt már másról van szó. Na próbáljuk meg még egyszer: motor indít, melegít, taxi, felszállás. Háát nem lettem volna utas ezen az AN2-n... A gép bukdácsolt minden tengelye korul. Néha mar azt hittem elvesztem a kontrollt de valahogy csak helyre állt a rend. 1000m-en büszkén egyenesen repültem amikor kigyulladt a motor. Na szép gondoltam, valamit megint elszúrtam. Tűz elolt, motor leáll és egy gyönyörű vízre szállást csináltam a kis-Balatonon. Ez is tetszett de nem az a cél, gondoltam.

Sokat kellet kérdeznem, olvasnom, tanulnom mire úgy éreztem, hogy tudom kezelni a repülőt.
Mivel ezen mar túl vagyok, elindultam Ancsával Krakkóba. Minden tökéletesen működik. Figyelem a motort, a hőmérsékletet, 2400m-en repülök a Tatra fölött. Minden nagyon szép az időjárást kivéve. Egyszer csak elkezd fogyni a sebesség, kikapcsol az automata. OK gondoltam, összeszedem a masinát kézzel és visszakapcsolom a robotot. A sebesség csak fogy, a motor a megengedett maximumon pörög, mégis csak enyhe sülyedéssel tudom stall speed fölött tartani. Ez nem túl kényelmes szitu a hegyekben... :) Próbálkoztam mindennel, fordulatszám váltás, mixture, stb. de a vége az lett, hogy rátoltam még a gázkart. A motor természetesen kigyulladt, kényszerleszállás egy laposabb mezőn. Földet érés után derült ki, hogy nem is annyira lapos. Pörögtem mint a búgócsiga de aztán csak megállt valahogy. Ezt is túléltük... :) Ismét kérdeznem kellet, hogy mi a hiba. Jegesedés! Lejegesedett a szárny, mivel belerepültem a felhőkbe. Tudtam én, hogy kerülni kell a felhőket, azt is tudtam, hogy a legtöbb gépben van jégtelenítő rendszer csak azt nem tudtam, hogy ha lejegesedik a szárny akkor nem repül a repülő :)) Ezek után úgy döntöttem újra meg kell tanulnom repülni!!

FS-ben szerzett tapasztalataim alapján úgy gondoltam, hogy értek a repüléshez. X-Plane-el repülve viszont rá kellet jönnöm, hogy alapjaiban fogalmam sincs róla. Ezert én nagyon örülök, hogy váltottam. Kicsit sajnálom, hogy nincsenek olyan szinten kidolgozott nagyvasak mint az FS-ben de bízom benne, hogy előbb utóbb ezek is előkerülnek. Szerettem az FS-ben FMC-vel repülni 737-el, A320-al, MD11-el. Nem azért, mert nem tudok FMC-nelkul repülni, hanem azért mert a valóságban is FMC-vel repülnek. Viszont megismertem egy más fajta repülést, ami legalább annyi örömöt ad, ha nem többet, mint a kereskedelmi repülés. x-plane.hu-n keresztül megismertem az FSEconomy-t, ami értelmet is ad az egésznek. Nem mindegy, hogy hogyan üzemeltetjük a repülőgépet, úti célunk van, pénzt keresünk és még rengeteg dolgot tehetünk...

Hozzászólások

Örülök, hogy megosztottad gondolataid, ez egy kis lökést ad nekem is, hiszen hasonló cipőben vagyok.
Meg nem tudom (és nem is akarom), hogy mennyi pénzt költöttem az FS9 & FSX világára, de sajnos már nem azt az élményt nyújtotta amit vártam tőle.
Ugyanakkor nem szeretem a melyik a jobb összehasonlításokat, hiszen az x-plane és az FSX is rendelkezik a saját adottságaival és kinek ez teljesen szubjektív, hogy kinek melyik jön be.
Nekem ez olyan mint windows-ról átállni Linux-ra valakinek, hiszen a sok gondja-baja ellenére csak az MSFS sorozaton nőttem fel az elmúlt 10 évben és így csak ahhoz tudok hasonlítani. Nyilván ilyenkor az ember nem teljesen objektív, hiszen ami jobb az x-plane-ben azt olyan természetesnek vesszük, ami meg hiányzik, azt sérelmezzük, de tény, hogy a "nagyvasak" világa és az FMC-s útvonalrepülés nekem is hiányzik.
Remélem, hogy a fejlesztők mihamarabb felfedezik az üzleti lehetőségeket és a fejlesztések meglódulnak.
Másik részről minden elismerésem, és csak ámulok, hogy lelkes önkéntesek milyen minőségben készítenek kiegészítőket teljesen ingyenesen.

Szóval előre x-plane, előre fejlesztők, lelkes amatőrök és remélem a közösség napról-napra hízik, és egy a jelenleginél is fantasztikusabb társaság alakul ki.

A nagyvasak is kezdenek beindulni szep lassan:
http://www.xpjets.com/blog/
http://vimeo.com/7871818

Ill. van azert par elfogadhato minosegu gep mar a piacon: XPFW 737, 757, EADT 737, IL-96

FMC-rol sajnos nem tudok nyilatkozni, ahogy elneztem a beszelgeteseiteket, mindegyik jo, de egyik sem igazan tokeletes. Gondolom idovel ez is javulni fog.

Nagyon jó bejegyzés, öröm volt olvasni.
Hasonló történeteket szívesen olvasnék még. :)

És én ilyenekről miért nem tudok? :D
Ez pl. egy nagyon szép 777-esnek néz ki, a 3D panel is gyönyörű, nagyon kíváncsi leszek a rendszer szimulációjára.

Mert vagy nem olvasod a hireket, vagy nem nezted at rendesen a kezdo csomagot: http://x-plane.hu/cms/kezdo-csomag ;)

En mostansag a Fokker 100-al is szoktam repulni, meglepoen jo repulo a 2D panel ellenere.

Nekem mióta találkoztam az FSEconomy közösséggel, valahogy nem hiányoznak a nagyvasak... Korábban FS alatt szerettem velük amolyan "kocapilóta" módjára repkedni, de újabban már nem vonzanak. Jelenleg a kisebb gépek és a VFR érdekel inkább, ezért is kezdtem el sceneryt készíteni X-plane alá. :)

Az FS óriási gépigénye, az évek során apránként felgyülemlett egyéb keserű pirulák óhatatlanul eljuttattak oda, hogy körülnézzek más szimulátorok háza táján is.
Persze az X-plane és FS összehasonlítás mindig is kényes téma volt, rengeteg iromány született ezzel kapcsolatban, részemről nem szaporítanám a dolgokat.

Talán annyi, hogy scenery készítés terén az X-plane közelebb áll az általam támasztott igényekhez, sokkal szabadabbnak érzem a dolgokat.
Ha úgy tetszik kevesebb olyan határ van, ami valami miatt korlátot szabna az alkotói szabadságnak.
Míg FS-ben rengeteg olyan blokkoló tényezővel találkoztam, ami szinte lehetetlenné tette az általam támasztott igények alapján a munkát, addig X-plane alatt ez a blokkoló tényező többnyire nem más mint egyszerűen a ráfordított szabadidő véges volta... Magyarul a határ általában nem más mint saját magam, a minőséget és a mennyiséget az szabja meg, hogy mennyi energiát és időt fordítok rá.
Nem pedig bármi más. Akár egy X éves talán már idejétmúlt vagy eleve hibás elgondolásból adódó áthidalhatatlan (vagy csak szívással-csalással megoldható) korlát. Persze nem feltétlenül csak ilyesmivel találkozhatunk ha FS sceneryt akarunk készíteni, hiszen az LHSim-es srácok is nagyon szép dolgokat kreálnak, de összességében az X-plane számomra jobban bejön.

Na, ez mégis hosszú lett, pedig nem akartam litániázni :D

Sziasztok,

Engedjétek meg, hogy megosszam veletek így pár hét után az x-plane élményemet egy kis film segítségével, melyet nem olyan rég készítettem, előre is elnézést, nem vagyok profi video editor :)

http://www.youtube.com/watch?v=OVtuhtJqHoQ

Üdv.:
Tibor

Gratula, nagyon ügyes vagy!
Szép volt a leszállás!

Kösz, bár kissé hosszúra sikeredett, biztos a lámpaláz a kamerák miatt :)