Szeretném megosztani az X737 FMC- vel kapcsolatos tapasztalataimat és egyúttal nyitnék egy topikot ennek a cuccnak.

Javier Cortes fejlesztette X737/U -FMC -ről van szó, a promóció itt megtekinthető: http://www.eadt.eu/index.php?x737fmc

Aki a boeing 737-800 -as, szintén eadt.eu -ról ingyenesen letölthető géppel repül, annak az X737 FMC, aki más, pl. airbus géppel, annak az UFMC nevű alkalmazást ajánlják.

Megvásároltam az X737 FMC-t 20 euroért, nem kevés, de nem is sok, ahhoz képest amit tud.
A vásárlás egyszerű, dombornyomott bankkártyával lehet megvásárolni PAYPAL segítségével. Javasolt a transaction ID -t feljegyezni, mert azt később nem fogod tudni előkotorni a paypal rendszerből.
Javier Cortes szerint a paypal oldal a fizetés után átirányít egy letöltő oldalra, ahonnan a szoftvert le lehet tölteni. Nekem ezt nem sikerült megtalálnom, lehet, hogy azért mert paypal-on keresztül ekkor fizettem először.
Letöltés után telepíteni kell, a mellékelt leírás alapján (nekem 2 nap volt mire megtaláltam a leírást, benne volt az egyik letöltött zip-ben, alkönyvtárban, nem éppen szem előtt).
Telepítés után a plugin menü alatt már meg is található és kér egy kulcsot, melyet személyesen Javier Cortes küldött el mailben, az ott található azonosító számra válaszként.

Használata merőben más mint az alap FMC-használat, gyakorlatilag újból meg kellett tanulnom. Segédletként tudom ajánlani ezt a leírást:
http://fs2004faq.uw.hu/FMChun/index.htm
Ebből a leírásból és a mellékelt leírásból tudtam összerakni, hogy hogyan is kell használni.

Amivel nagyon sokat kínlódtam/kínlódok:

  1. - Ellentétben az alap FMC- vel, itt nincs LD gomb, mellyel be lehetne tölteni a Fligth plan-t és mivel "lecseréli" az alap FMC-t, az azon lévő LD gomb sem érhető el. Megoldásként én definiáltam egy billentyűkombinációt az X-plane -ben, FMS/LD parancshoz. A mellékelt videón látni fogod, hogy mikor kell betölteni az útvonalat.
  2. - Minden repülés után érdemes kikapcsolni az X-plane-t, és ha új útvonalat akarsz repülni, ismét elindítani. Valamiért néha benne maradnak a lerepült útvonal cuccai és volt már, hogy belevitt a földbe.
  3. - Néha megbolondul SID/STAR -ok repülésekor. Erre igazán jó ötletem nincs, a jelenség, hogy útvonal pl. balra fordulás, gép fordul jobbra. :-) Vagy holding jobb kör és gép balra csinálja a holdingot. Holdingnál, SID/STAR -nál érdemes odafigyelni és kézzel korrigálni, ha ilyeneket csinál. Esetleg az LNAV -ot ki és bekapcsolni, előfordult, hogy ez segített.
  4. - VNAV -ot én nem használom, mert macerás számomra, hogy MCP panelen is követni kell a magasság határolást. Pl. FL330 -ra csak akkor emelkedik a bekapcsolt VNAV-al, ha az MCP panelen is fel van tekerve az alt. 33000 -re. Erről a leírásban is olvashatsz, ez nem hiba! Az ATC általában ígyis úgyis más magasságokat fog diktálni, mint amit az FMC számolgat.

Pozitívumok:

  1. - Nagyon jó, hogy a SID/STAR útvonal benne vannak, majdnem térkép nélkül is megoldható egy fel vagy leszállás. Bár LHBP pont nincs benne, kézzel beletoltam és azóta ismeri ezeket is.
  2. - Nagyon jó, hogy van benne holding, bár eddig még nem kellett használnom, csak próbálgattam, "éles" helyzetben még nem vizsgázott!
  3. - Ha VA-nál repülsz, akkor érdemes bekapcsolni a VNAV -ot, egészen jól odafigyel a kerozinra.

Nem régóta repülök virtuálisan, úgyhogy elég sok fogalommal még nem is vagyok tisztában, de ha van kérdésed, nyugodtan keress meg vele itt, próbálok rá válaszolni.

A mellékelt videókon megnézheted, hogy én hogyan állítom be az FMC-t és talán egy kis hajtóműindítási "oktató" filmnek is elmegy.

Első rész, indítás, programozás
Második rész, felszállás, Direct to, holding

Hozzászólások

Köszönöm szépen, ma este meg fogom nézni!

Szia,

Elméletileg az INIT/REF oldalon tudsz menteni útvonalat...már ha úgy műxik mint a PMDG FMC.
Az MCP-n javaslom IAS-nak V2+10-et (vagy +20, most nem vagyok 100%) beállítani.

És csak egy kérdés: a ND-en a mutatott útvonal gondolom nem a 737 FMC-ből, hanem az x-plane FMS-ből van, így ha mpdpsítod az útvonalat az FMC-ben, akkor ezt az BD-n nem látod?!

Amúgy köszi a bemutatót.

Üdv.:
X

Szia! Köszi a tanácsot.
Bevallom, fogalmam sincs mi az az ND, és BD. :-)

Ha módosítom az útvonalat, akkor az látszik a kijelzőn! :-)
Van még film, csak konvertálnom kéne és azon látszik, hogy amikor pontot törlök, holdingot rakok be, akkor az megjelenik az útvonalban.

Nemsokára fenn lesz a video folytatása.

Ok, bocs, részben elgépelés :)

ND: Navigation Display
BD: elgépelt ND :)

Na ez viszont jó hír, hogy módosul, így már elgondolkodtató a dolog. Akkor ha jól értem az alap x-plane FMS-t egyáltalán nem is kell használni.

Feltöltöttem a video folytatását, ott látod, hogyan módosul az útvonal.
Az alap FMS-be kell betölteni a Fligth plan-t, és az FMC onnan olvassa ki a pontokat. Utána egyáltalán nincs rá szükség (nem is éred el, mert kitakarja az FMC).

Kösz a második video-t.

Igazából nekem még nincs meg az x-plane, a napokban várom hogy megérkezzen.
Addig kérdezném, hogy milyen PC-d van? Nincsennek fps gondjaid?
Pár apró észrevétel a videoval kapcsolatban:
- A hajtóműindításd próbáld külön, kezdve a No.2-vel
- A fuel cut-off leaver-t olyan 20% N2 körül felkapcsolni
- Az indításhoz általában egy IGNITION-t használnak, jellemzően a hazai reptéren mondjuk a L, az idegen reptereken meg mondjuk az R, csak hogy biztosítsák az egyenletes használódást

Mivel az x-plane-t még nem ismerem, ezért csak kérdezem, hogy a gear lever-t nem lehet OFF állásba kacsolni? Csak a hidraulikai rendszer kímélése érdekében :)

Az FMC pedig még mindig teccik és ha jól sejtem, akkor a navdata AIRAC-ok használhatóak hozzá.

PC???? Mi az? :-)
MAC -et használok, a video egy Macbook-on készült ezért a gyenge felbontás, ebben ugyanis csak Intel GMA videokártya van. Most rakok össze egy PC-t, de azon is OSX lesz, Windows-t elvből sem használnék. No ezt a hajtómű indítást majd még átbeszélhetjük, mert sztem itt egy csomó kapcsoló hiányzik a PMDG-s 737-800 -hoz képest. Mondom ezt úgy, hogy PMFG-ről még csak hallottam, meg hasonló videókat láttam róla, mint amit most én kiraktam.

Az FMC-hez adnak egy konverter progit, ami az AIRAC által kiadott ISEC.txt -t és airway.txt -t konvertálja és azt lehet beletolni az X-plane -be. Aztán van psssid és pssstar.dat file, amit meg bele kell rakni az FMC cuccai közé és ezekből szedi a SID/STAR pontokat.

Sziasztok!
Nekem már viszonylag régen meg van a 737 verzió. Igazából ez már egy valódi flight planner kezd lenni. Vagy talán már az is...
- Működik a load funkció, csak hülye helyen kell megnyomni a gombot: 7 és a . gombok között megjelenik a kéz ikon, ez lesz az LD.
- furcsa dolgokat sok minden miatt csinálhat, pl. x távolságra vagy az útvonaltól, vagy egy egyéb szabály benne maradt, blabla, sok minden.

Az x737 gépeknek saját pluginjei vannak, amik felülírják az X-PLANE általános dolgait (gép tulajdonságok, autópilóta milyensége, stb.) és az FMC teljesen ismeri és támogatja azokat. Ezért számolja ki a szükséges üzemanyagot, illetve van tudomása minden beállításról a gépen: Flap, N1 százalék, stb.

A használati útmutatás elolvasása nélkül azonban senki nem fogja tudni úgy használni, hogy mindent értsen és boldog legyen a 20 EUR elköltése miatt!

Tudom, ez nagyon sok idő, de olyan rengeteg minden sokkal jobb lesz utána, hogy érdemes napokat, heteket szánni rá, hogy megtanulj az ember.

Ha kérdésetek van, tegyétek fel bátran, de csak a használati útmutató rágcsálása után! Nem gonoszságból, hanem tapasztalatból mondom.

Amivel repülök: x737+UFMC, Cessna c180, a helikoptereket most tanulom...

Jó repülést és kitartást kívánok mindenkinek, aki az UFMC mellett dönt. Fantasztikus dolog.
Rajongok az X-PLANE-ért!

mezopeter

Megvettem, várom a kódomat :)

Jó látni, hogy így felpezsgett az élet, itt az x-plane.hu-n.

üdv,
Tuse

Sziasztok,

Nem tudjátok, hogy mi lehet akkor a baj, ha az fmc-be betáplált útvonalat, csak az első pontig követi, után megy egyenes, s nem fordul rá a következő pontra.

Előre is köszi,

üdv,
Tuse

A youtube-on van egy tutorial videó erről, az alapján megcsináltam mindent, s úgy működött is rendesen...
Szóval biztos, hogy valamit én nem állítottam be, amit kellett volna.

üdv,
Tuse

Sziasztok!

Akinek megvan már az FMC és nem találja az FMC-ben az LHBP -hez tartozó SID/STAR -okat, az innen egy kis kiegészítést le tud tölteni és manuálisan be tudja rakni a jelenlegi psssid és pssstar fileokba a pontokat.
LHBP.sid
LHBP.star

A pss fileokat az X-plane gyökeréből nyíló, Resources/Plugins/FJCC_FMC könyvtárban találod. Név szerint psssid.dat és pssstar.dat.
Editorral (notepad) nyisd meg a psssid.dat -ot és LGZA adatai alá illeszd be az LHBP.sid -ben lévő adatokat. Azért oda, mert fontos az ABC sorrend a fileon belül.
Értelem szerűen a pssstar.dat file-ba ugyanígy.

Nincs meg senkinek?

Sziasztok,

Az FMC V2-vel nekem csak a sid-ek mennek, a starok nem, mert szerintem ott megváltozott a szerkezet.
Megvan valakinek V2-re LHBP starok?

Előre is köszönöm,
üdv,
Tuse

PSSS patch

Megváltozott a 2 file helye, mostantól innen tudjátok letölteni.
http://mail.kotan.hu/aviation/LHBP.sid
http://mail.kotan.hu/aviation/LHBP.star

Sziasztok!

Egy kicsit elmentem autóversenyezni, addig meg jól fellendült a topic. Ez érdekel engem is, mert küzdök vele. Sajnos jelenleg ott tartok, hogy nem indul el sem az UFMC2, sem az X737fmc. Nem fogadja el a license-t.

Előzményként annyi történt, hogy bedöglött a vinyóm, xp->win7. az X-plane maradt ott ahol volt (másik vinyó), onnan megy. Minden plugin működik frankón, csak az FMC-k nem. Nincs valami ötletetek? Honann tudom letölteni ezeket teljesen? Az eredeti rar-ok én a manuálok a döglött vinyón voltak.:(

Írtam levelet JAvier Cortesnak, de nem válaszolt még, így addig marad az FSX. Bár nem ezért vettem x-planet...

Előre is köszi!

Válaszolt! Megküldte az új licenseeket, minden frankó! Műr csak újra meg kell tanulnom az egészet!

Sziasztok!

Tegnap vásároltam meg az x737 FMC-t. A telepítés nem okozott gondot, de nem tudom hogyan lehet a legrissebb AIRAC adatokra szert tenni. Ha jól értelmezem az FJCC AVCON++ segítségével lehet az FS Navigator adatbázist átkonvertálni, de itt megakadtam. Tud valaki segíteni?

Előre is köszi!

Update PSS

Észrevettem, hogy az újonnan kiadott AIRAC -ok már az indulási eljárásokat tartalmazzák LHBP -ről, de az érkezési eljárások nincsenek meg.

A pssstar.dat -ba beillesztheted a korábban említett módszerrel (http://x-plane.hu/cms/node/168#comment-245) az innen letöltött kiegészítést.

Update #1

A psssid / pssstar fileok formátuma ahogy látom megváltozott, és talán LHBP SID -ek már benne is vannak a navigraph adatbázisban, ezért csak a STAR állományt frissítettem.
A frissített állományt innen töltheted le.

Letöltés után a pssstar.dat fileban LHDC elé szúrd be az LHBP.star file tartalmát .

Köszönet a segítségért Rozsda haveromnak.

Boldog Karácsonyt Mindenkinek!

sziasztok!
Nálam gyakorlottabb X-plane 10 használóktól /akiket nem nehéz találni -)/ kérnék ezúton tanácsot az XFMC 737 használatával kapcsolatban. Tulajdonképpen már nagyjából ki is tapasztaltam, hogy miket tud,(tényleg elég sokat), de van néhány olyan dolog amit nem tudok megmagyarázni.
Ilyen például, hogy miután gyönyörűen bevette az utazómagasságot és igyekezett is tartani, egyszer csak azonban minden átmenet nélkül az ALT 0000, V/S pedig
- 2900 lett...(balta jelenség)
Azután azt sem értem hogy miért nem lehet átírni az ő általa meghatározott sebesség/magasság adatot, miután 250 kts-el szeretne leszállni..Persze ilyenkor
pánikszerűen AP ki, kézzel megpróbálni mindent, aminek néha az a vége, hogy beleállok a földbe..-(
Az is lehet hogy ez szoftverhiba, de lehet hogy valamit nagyon nem tudok róla.
Megköszönném ha valaki megpróbálna felvilágosítani!
Gudi

Szia!

Az X-FMC az egy másik FMC.

Ezek a hozzászólások az X737 FMC és UFMC -hez kapcsolódnak.

köszönöm az útba igazítást, nézzétek el nekem a tévedésemet, megpróbálom áttenni a hozzászólást a megfelelő helyre..