Sziasztok,

Meg szeretném venni x737 FMC-t. Akinek megvan a progi esetleg tudna nekem küldeni erről egy videót használat közben? Szeretném látni, hogy mégis, hogy nézz ez ki, egy normál repülés során.

Jó a rep fájl is.

Előre is köszönöm,
üdv,
Tuse

Taxonomy upgrade extras: 

Szia!

Én megvettem, először egy kicsit szívtam vele, de ma már egész jól megbarátkoztam vele. Valamikor próbálok majd rep file-t készíteni, bár fogalmam sincs hogyan kell. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy én MAC alatt repülök.

Egészen jól ismeri a SID/STAR -okat, bár LHBP pont nem volt benne, de korrigáltam, ha megveszed, küldöm a "patch"-et hozzá.
Holdingolni is tud egy adott pont felett. Aszem ettől több nem kell.

A negatívumok amiket tapasztaltam:

- Nekem kicsit macerás volt telepíteni, pedig informatikával foglalkozom.
- Néha megbolondul, volt olyan utam, ahol teljesen ki kellett kapcsolnom és vektorálást kérni ATC-től, mert a földnek akart vinni.
- Még ma is előfordul, hogy 2-3000ft környékén, emelkedés közben, amikor a CMD-t megnyomom és valójában elkezd "élni" az FMC, lekapja a gázt. Én ezt úgy oldottam meg, hogy csak LNAV -ot használok, a többit intézem MCP panelen.

Pozitívumok:

- Tök jól számolja az üzemanyagot.
- SID/STAR -okat nem kell bebökdösni
- Lehet billentyűről is vezérelni
- Bemondja a V1,Vr,V2 sebességeket felszállás közben.

Egyelőre ennyi amit el tudok mondani róla.

Ha leírod hogyan kell rep file-t csinálni, megcsinálom.

üdv!
-Attila-

Szia,

Megvettem, el tudnád küldeni a patch-t hozzá, meg hogy mit kell csinálnom?

Előre is köszi,

üdv,
Tuse

Szia,

Én is küzdök a telepítéssel, ill. feltettem, talán müxik is, de valamiért lnavra nem akarja követni az útvonalat, pedig a displayen meg is jelenik az útvonal...

Köszi a segítséget.

Rep fájlt úgy tudsz csinálni, hogy lerepülsz egy utat, és a végén file menü, save replay. (Legalább is windows alatt így van, gondolom mac alatt sincs másképp)

üdv,
Tuse

És akkor jól végignézed a bénázásom! :-D Okés, következő repülésem valahogy eljuttatom hozzád. Még egy kérdés. Ki lehet nyerni az oldalból esetleg valaki email címet?

Szerintem ha felveszed a repulest, attol meg nem fog latszodni maga a FMC, hogy mit tud, mit csinalsz vele - mivel csak a repulest, repulogep poziciojat menti. Egy rovidebb video, par kep talan tobbet mondana rola. Videot ugy tudsz felvenni, hogy telepited a QuickTime-ot, ha meg nincs fent, a menuben (File/Quicktime Movie Settings, vagy hasonlo) beallitod a film felbontasat, fps-t es a szim-ben nyomsz egy CTRL+space-t, ekkor elkezdi felvenni, ha ismet megnyomod akkor leallitja a felvetelt. Hatranya, hogy nagyon nagy lesz a video, mivel mov filet keszit, raadasul hang nelkul :( Esetleg fraps johet szoba, ha szamit a hely. Screenshotot a CTRL+. (pont)-al tudsz csinalni, png-be menti az X-Plane konyvtaraba.

Ha gondolod es van kedved, irj rola par sort, hogy miert jo, mit is tud pontosan, par kepet melle, esetleg egy rovid video-t, es kiteszem mint "szemle" a nevedben, igy tobben is lathatjak majd, mit tud :)

Sziasztok,

Nincs valami ötletetek, hogy mi lehet, akkor a probléma, ha mindent beállítok (szerintem helyesen). A legs-en megnézem, hogy x pontot y magasságon fogja "elkapni". Altitude betekerve az utazó magasságra, felszállok, LNAV, VNAV bekapcsolva, és még véletlenül sem követi azokat a magasságokat, amit a legs-en látok, sokkal felé megy, s folyamatosan kalkulálja újra a számokat. Sajnos ugyanez a helyzet süllyedéskor csak fordítva(talán ott azért mert begyorsul a gép).

A tippeket előre is köszönöm,
üdv,
Tuse

Sejtem, hogy mi lehet a megoldás, de azért várom a profibbak válaszát, mert lehet, hogy hülyeségre gondolok

Nem ertek az x737 FMC-jehez, de az MCP-n mi van beallitva neked? Hogy tartod a sebesseget? Sima SPD-vel, vagy LVL CH-t nyomsz? Mert ha utobbi, akkor tudtommal az "kiuti" az LNAV-ot es az MCP-n beallitott magassagot probalja elkapni.

Az LNAV-val nem volt gond, tehát követte az útvonalat rendesen.

Szerintem az volt a baj, hogy az MCP-n a VNAV-hoz az SPD volt kiválasztva, így a magasságot nem követte, hanem csak a sebességet. Most azt remélem, hogy ha majd kiválasztom, az ALT intervention-t akkor követni fogja a magasságot.

Este kipróbálom.

üdv,
Tuse

VNAV-ot akartam irni, bocs :)

Van-e olyan hozzáértő (UFMC2, X737 Fmc), aki vállalna egy kis online oktatást nekem?

Sok esetben sikerül kezelni úgy, hogy minden frankó, de néha, ha a fene fenét eszik is, öszevissza megy a gép oly nagyon, hogy nem csak kézzel kell vezetni a gépet, hanem meg kell küzdeni az irányítrhatlanná vált, kikapcsolhatatlan robotpilótával is. Szerencsére offline módon ugyan, de volt olyan eset, hogy egyszerűen nem tudtam leszállni! emelete a gépet folyamatosan, nem reagált a gázra, szörnyű volt. Motor leállít és ugrás a gépből. Sajna a 737-es esetében nem annyira jó megoldás...

Ideális az lenne, ha hétköznap nappali időben lenne ez, mert a többi időmben a család lefoglal.

Előre is köszi!

Üdv: Negola

Ha lenne jelentkező, akkor az engem is érdekelne.

Amennyit én kitapasztaltam:

VNAV -nál van egy econ descending. Mint ahogy van econ climb is. Jellemzően ezt tartja az FMC. Ha két pont között túl kicsi a távolság ehhez az econ descend-hez, akkor azt írja, hogy drag required. Ha az econ climb -el nem érhető el a következő waypoint magassága, akkor azt hiszem "unable to cruise altitude" üzenetet kapsz.
Fontos, hogy az arrival útvonalat még a T/D pont előtt állítsd be.
Én FL100 alatt már nem szoktam használni a VNAV-ot, mert jellemzően online repülök és az ATC úgyis mondja, hogy hova süllyedjek és természetesen homlokegyenest más magasságokat diktál az ATC mint az FMC.

Meg kell jegyeznem, hogy amikor beállítom az arrival utvonalat, akkor látom én is a LEGS között, hogy mit diktálna az FMC, eddig még nem sikerült neki olyan magasságokat számolni, ami tartható lett volna... Konkrétan 7 mérföld alatt kellene 4000ft -et süllyednie. És ez nem tartható és erre azt fogja írni, hogy "drag required".

Az FMC által diktált és a STAR chartokon adott pontok feletti magasságok egyébként is teljesen eltérőek és ha élethűen akarok repülni, akkor megnézem adott reptér chart-ját és próbálom azokat tartani az MCP segítségével.

Amikor az ATC utasít, akkor Vert.Speed-del szoktál emelkedni/sűllyedni?

A VNAV még most sem működik nálam rendesen. Emelkedéskor valamiért mindig túlteljesíti magasságot, s nyílván emiatt újra kalkulálja az összes következő pont magasságát. Nálatok is ez a jelenség?

Köszi,
Tuse

Jellemzően igen. Ilyenkor ugyanis látszik, hogy hol fogom elérni a beállított magasságot. Ha a level change-et nyomod meg, akkor a beállított sebességen fogja tartani a gépet és ahhoz lövi be a sűllyedést. Ez utóbbit inkább akkor szoktam használni, amikor már FL100 alatt vagyok és mondjuk sürgősen sűllyedni kell és sebesség limit van (250kts).

Emelkedéshez jellemzően inkább az FMC-t szoktam használni.
De nekem nem is engedi feljebb tekerni az MCP panelen a magasságot, mint amit beállítottam az FMC-ben. Van egy linkelt video amit korábban csináltam.
Azt végignézted?
X737 blog-ban megtalálod.

Teljesen ugyanígy csinálod az FMC programozást és nem megy a VNAV ennek ellenére rendesen?

Ha tudsz, csinálj esetleg Te is egy videót, talán én is tanulok valamit... :-)

Nekem sem engedi feljebb tekerni, de én felszállás előtt azt feltekerem ameddig engedi, tehát az utazó magasságig. Felszállok, cmd, lnav, vnav, és az fmc-n nézem hogy mondjuk x pontot 3000 lábon kéne elérnie. Ehelyett már x pont előtt 3NM-el már 3000-en van, s ekkor újra kalkulálja az egészet, tehát x-hez kiírja, (a legs page-en) hogy 3100 láb, aztán pár másodperc múlva 3200 stb, s ugyenezt csinálja nyílván az összes következő pontokkal is. Hétvégén csinálok videot, ha lesz rá időm.

Igen megnéztem a videodat, az elején level change-el emelkedsz, de ott is van amikor több mint 5000 feet/perc-cel ami szerintem nem egészséges. Aztán amikor átvátaltasz VNAV-ra akkor ott meg eléri a 6000 feet-es emelkedést is. Amennyire én tudom, 2000-2500-as emelkedés az egészséges.
S nálad is úgy látom, hogy folyamatosan újra kalkulálja az egészet.
Mielőtt átváltasz LVLCHG-ről VNAV-ra a BP631-et 5334-en kéne elérnie, de pár másodperc múlva már feljebb is megy. Szóval nekem itt valami továbbra sem kerek.

üdv,
Tuse

Szerintem kövesd végig a cheklistet, GPU, APU start, push and start, taxi.
Holding pointnál ugye felkapcsolod a transpondert TA/RA -ra + strobe + lan ligths és lining up.
Amikor pályairányon vagy, akkor nyomd meg az "alt hold" -t, és tekerd fel a magasságot kb. 6-7000ft -re. Ekkor kigyúllad a V/S, tekerd fel kb. 1500-ra.
Autmoatikusan bekapcsolja a speed-et és gyorsít az előre beállított sebességig.
Én a sebességet kb. az FMC által diktált V2 + 20kts -re szoktam venni.

Amikor elemelkedtél, tartod az emelkedési rátát kézzel, futó zár, CMD megnyom, A/T check (néha ki szokott kapcsolni), LNAV on, LVL change, taxi ligth ki, magasság beállít (vagy ATC által diktáltra, vagy crz alt-ra).
Sebesség fokozatosan fel 245-250-re, ezzel együtt a féklapokat zárni szép fokozatosan, hogy ne legyen éles átmenet az emelkedési rátában.

Ha lehet emelkedni, feltekerem a magasságot crz-ra. Ha ATC diktál, akkor az MCP-n mindig a diktált magasság van.

FL100 felett általában én fokozatosan tolom fel a sebességet, 270-280 kts-ig, vagy hagyom a level change-en és akkor amíg gyorsít, addig kicsit kisebb lesz az emelkedési ráta vagy átváltok VNAV-ra és intézze az FMC amit kell.

Nem biztos, hogy jól csinálom, de ezt szoktam meg. (Ha valaki lát benne hibát, akkor nyugodtan jelezze)

Egy ideig én is ráhagytam az FMC-re ezt a VNAV kérdést, aztán meguntam a szívást vele és inkább az MCP panelen beállítom a sebességet és a magasságot és gyite! :-)

Megcsináltam a videót, ahol látszik, hogy VNAV miket csinál (folyamatosan újrakalkulál, 6000 feet/perc-cel emelkedik stb.).
https://docs.google.com/leaf?id=0B83WZMjklvi4NWE2ZmJhNDAtYjQ0Mi00MzQwLTh...

Nah, írtam mailt Javier-nek, hogy miért van ez az egész újra kalkulásos dolog.
Azért van, mert ha nem úgy szállok fel, ahogy azt az FMC tervezte, akkor egyből utána újraszámolja az egészet, pl, ha flaps-et később, vagy hamarabb húzom vissza, akkor is újra számol. Ez az újraszámolás még a repülés sok más paraméterétől is függ. Ha azt akarom, hogy márpedig x ponton y magasságon legyek, akkor azt kézzel kell bevinnem, (s amelyibben az lehetséges) akkor ott leszek.

üdv,
Tuse

Az első és legfontosabb.
Valamiért belekerült a PSSID file-ba egy A betű.
Nem mindegyik departure-nél jelentkezik, de BADOV pont egy ilyen.
Alkalom adtán javítom.
A VNAV problémára talán egy tipp.
Az FMC LEGS között a kiemelt (nagyobb betűkkel jelenik meg) pontok, nem véletlenül vannak kiemelve. Ha "A" betű van mögötte, akkor "at or above", ha "B" betű, akkor "below".
Azt ugyan nem vágom, hogy miért nem gyorsít 277kts-re, amikor már elérte az FL180 at. Csinálok egy új videót szerintem.
A hajtóművet azért nem tudod TO-ba rakni, mert azt még indítás előtt kellene beállítani.
A V1, Vr, V2 sebességekre elég rákattintani, sztem ne írd át őket. Lehet, hogy ezért nem akar korrekt sebességgel emelkedni (277kts helyett csak 220-al).
Szerintem ha rendeződik a sebesség kérdés, akkor jobb lesz egy kicsit a dolog.

Szia,

Azért írtam át V1, VR, V2-öt, mert amit beállít magának az édes kevés szerintem. Mindenesetre azért megpróbálom úgy ahogy javasoltad.

Köszi, a segítséget, s várom az új videot.

üdv,
Tuse

Én is azt hittem, hogy V2-nél már repül a repülő, aztán valaki (KSGY-nek ezúton is köszönöm) felhomályosított, hogy korántsem biztos. Ezek az értékek (V1,Vr,V2) csak azért vannak, hogy tudd, mikor nincs esélyed megállni, feltétlenül fel kell szállni.
MCP panelen csavard fel 160-240kts környékére a sebességet, a felszállást megelőzően katt az alt holdra, magasság felcsavar transition alt-ra, majd a vert speed-et csavard fel 1000-2000 közöttire. Automatikusan tolja a gázt azonnal és gyorsít. Felszállásnál próbáld tartani at 1000-2000 -es vert speed-et és kb. 2000ft QNH szerint LNAV és VNAV, futó be, féklap léptet sebesség feljebb csavar, majd féklap 0, sebesség megint felcsavar.
Így nagyjából jól fog emelkedni.

Itt az új video:
FMC+felszállás

Szerintem azért nem teljesen így van. De kérlek javítsatok ki, ha tévedek.
Szóval a V1 után nincs esély megállni. VR-nél kell felhúzni az orrát, ekkor még nem biztos, hogy el fog egyből emelkedni. A V2 pedig a minimum biztonságos sebesség amivel a gép a levegőbe tud maradni. A én esetemben az FMC 131 csomóban határozta ezt meg. Szerintem 5 fokos flaps mellett kevés a 131.

A futót meg pozitív rate-nél már be szokták húzni.
Ezektől függetlenül ha szépen akarok emelkedni, akkor mindenképp a vert speed-el emelkedem.
Majd kipróbálom azt amit írtál, remélhetőleg este.

üdv,
Tuse

Köszi, megnéztem a videót.

S itt is látszik az a probléma, ami miatt elkezdtem feszegetni ezt az egész témát. Amikor átváltasz VNAV-ra akkor a Vertical Speed hírtelen felugrik 5300 feet/min fölé, ami baromi sok szerintem. Ugyanez látható BP632 előtt, itt is bőven 5000 feet/min fölé megy. Amikor én utasként repülök, akkor sosem veszem észre, hogy ennyire különböző ratio-val emelkedne a gép. Gyakorlatilag majdnem azt érzem, hogy egyenletesen.

üdv,
Tuse

Szia!

Megnéztem a videót én is. Jól látom, hogy te robotpilótával szállsz fel? Mert ha igen, ne csodálkozz, hogy ilyeneket csinál a gép :)

Felszállást MINDEN esetben kézzel kell csinálni. A/T és A/P kizárólag 400 ft AGL fölött lehet kapcsolni, addig kézzel kell követni a F/D-t. Legalábbis én így emlékszem a 737 operation manual-ból :)

V2-höz: megnéztem a wikin, tényleg azt írja, hogy V2-nél már el kéne tudni emelkedni (én kérek elnézést :)) - http://en.wikipedia.org/wiki/V_speeds - itt azt írja:

Takeoff safety speed. The speed at which the aircraft may safely become airborne with one engine inoperative.

V1-hez:
V1 is the critical engine failure recognition speed or takeoff decision speed. It is the decision speed nominated by the pilot which satisfies all safety rules, and above which the takeoff will continue even if an engine fails.

Tehát V1-nél el kell dönteni, felszállsz, vagy megszakítod, Vr-nél elemeled az orrát, V2-nél már (elvileg) biztonságosan repülésképes a gép, de ekkor már (ha legalább 1 hajtómű megy) fel kell szállni, mert megállni már nem tudsz, hiszen V1-et rég elhagytad.

Én kézzel szoktam felszállni, és mondjuk 1000 láb felett szoktam kapcsolni a robotot, de akkor is csinál ilyen durva 5000 feet/min-es emelkedéseket.

Akkor viszont nincs kizárva, hogy vagy IRL is így van, és jobban kell figyelni a váltás előtt, vagy az X-Plane/x737 robotpilótája ennyire buta, hogy így vált. Az utóbbira gondolnék, mert alapból nagyon durván konfigolhatók a robot beállítások.

Hmm, mi az az IRL?

Köszi,
Tuse

In Real Life :)

Köszi,

Majd esetleg írok egy mailt Javier-nek erről a problémáról, hátha tud rá valamit mondani.

"Megnéztem a videót én is. Jól látom, hogy te robotpilótával szállsz fel? Mert ha igen, ne csodálkozz, hogy ilyeneket csinál a gép :)"

Mire gondolsz itt? Megszakad a fonal számomra. :-)

A/T és F/D-t cheklister szerint taxi előtt fel kell kapcsolni (látszik a videon is), ekkor kezd el kiabálni az FMC, hogy: "TAKE OFF FLAP POSITION".

V2 -nél iszonyatosan nem repül a gép, pláne ha meg van durrantva kerozinnal.
A másik probléma, hogy az RTO autobrake simán bekapcsol, ha mondjuk V2=131 és én mondjuk 151 -re állítom a speed-et. Nem tudom elemelni olyan gyorsan, hogy ne történjen ilyen.

Huha, akkor ott valami nagyon bug gyanus.
RTO modban csak akkor kellene hogy aktivalja a feket, ha teljesen lehuzod a gazt. Lehet ezeket a hibakat tenyleg meg kene irni Javier-nek, hogy ez most jo-e igy, vagy bugzik.

Sajnos még mindig nem jó, valahogy nem tudom beállítani a VNAV PTH-t csak a VNAV SPD-t. Még azért most küzdök...

Pfú most, hogy utána olvastam, nem egészen úgy működik a VNAV, ahogy azt sejtettem. Tehát a mostani tudásom szerintem a VNAV PTH és a VNAV SPD között nem én tudok választani, hanem attól függően, hogy kell-e emelkednie/süllyednie mindig VNAV SPD-t fog használni. Később írok még, hogy mikre jöttem rá.

Esetleg aki vágja ezt a VNAV-ot az írhatna róla pár mondatot.

üdv,
Tuse

Szóval az a bajom ezzel az egész VNAV-val, hogy vagy rosszul kalkulál ki dolgokat, vagy én állítok be valamit rosszul, de pl. emelkedéskor képes 5000-6000 feet-el emelkedni, ami amennyire én tudom elég meredek...
Szóval a jelenség pl. az útvonal 2. waypointja 5000 láb 250 csomó (legs page szerint). Nah most ehhez képest 2.waypointot kb 8000 lábon éri el s mondjuk 210 csomóval. És ilyenkor a VNAV SPD aktív. Most akkor mi van? Én pont azt gondolnám, hogy ahhoz hogy elérje azt a sebességet, ahhoz nem fog annyira meredeken emelkedni, tehát pont el tudná érni a 2. waypointon a 250-es csomót 5000 lábon.
Szóval most teljesen összekavarodtam :(