Kezdek mostanság rákattanni a hagyományos VOR/NDB navigációra. Elhagyások, megközelítések, útvonaltervezés, navigáció. Ehhez kerestem egy alkalmas gépet, és meg is találtam "Felis" IL-14-esében...

Elballagtam az X-Plane Store-ba, megvettem a repülőt (most leértékelten, $19.95-ért), letöltöttem és szándékosan nem néztem bele manual-ba. Átnéztem a műszerfalat, elvileg bekapcsoltam mindent ami kellhet, és elkezdtem indítózni. Na, eddig jutottam, mivel ezen a ponton sehogy nem tudtam továbbjutni. Indítózott a gép, de nem röffent be. No, ekkor jött a manual végigolvasása. Meglepő módon nem túl hosszú, de igencsak értékes infókat tartalmaz.

Külső

Abszolút rendben van, jóval részletesebben kidolgozott mint az átlag fizetős gépek külseje egy-kettőtől eltekintve. A gép annyira élethűre sikeredett, hogy repülés előtt el kell távolítani a féktuskókat, le kell szedni a pitot-védő sapkákat és el kell távolítani a motorvédő burkolatokat. Tehát "körbe kell járni" a gépet indulás előtt, ahogy azt élőben is megteszik a pilóták.




Belső

A gép belülről szintén szépen kidolgozott. Ugyan sok műszer, kapcsoló csak 2D, de a 3D panelon egyáltalán nem zavaró. Kidolgozott a navigátor- és a rádiós állás is, ha valaki rendelkezik TrackIR-el, nagyon élvezetes a pilótafülkét használni. A repülést könnyítik a 2D-s felugró panelok, melyeken az egész kokpit összes kapcsolója, rendszere elérhető.





Sokat tipródtam hogyan mutassam be minden tudását a gépnek és végül egy út lerepülése mellett döntöttem.

A repülés általában a repülés megtervezésével kezdődik. Ha valaki valósághűen szeretne repülni, ajánlatos itt is megtervezni, ugyanis a navigátor állásba betölthető 5 db kép, melyet az út során használhatunk mint térkép.

A gépet körbejártuk, leszedtük a védő elemeket. Jöhet a tankolás, utasok, csomagok elosztása.




Itt máris egy újdonság: loadsheet, egy mini út-tervezővel. Be kell adni az út hosszát, a repülési sebességet, a szélsebességet, utasokat, poggyászokat elrendezni a loadsheet-en és a gép beállítja magát. Az ADF rádiók mesésén működnek: ha nem állítod be pontosan a frekit, akkor elkezd ugrálni a mutató. Ahogy közelítesz a tényleges frekihez, úgy stabilizálódik a mutató.



A motorok indítása a földi áramforrással kezdődik. Bedugjuk a gépbe, majd a leírásban szereplő módon beindítjuk és elkezdjük bemelegíteni. A műhorizontokat arretálni kell, különben később bajban leszünk. A robotpilóta kezdetleges: 3 csatornája van: bólintás, irány és bedöntés. Ezeket tudja tartani aszerint, ami a kezelőpulton be van állítva. Ha magasságot szeretnénk tartani, akkor be kell úgy állítani a magassági csatornát, hogy felemelkedjük az adott magasságra, majd vízszintes repülésbe hozni. Ugyanez vonatkozik az irányra is, dőlésre is. Egyszóval, még egy magasság és iránytartás is macerás, oda kell rá figyelni.

Ha ezek a beállítások megvannak, jöhet a felszállás. Ismerni kell a gép adatait, különben könnyen a kifutó végén végezhetjük. A motorok hangja és teljesítménye közt fordított arányosságot véltem felfedezni. Miután repül a gép, ki kell trimelni, mivel mindkét motor ugyanabba az irányba forog. Ez után a gép nagyon könnyen, precízen vezethető, még rossz időben is. Eleinte nem is kapcsoltam be a robotpilótát, 2-3 percig simán repült úgy, hogy hozzá sem kellett nyúlnom, annyira jól ki lehetett trimelni.

A műszereket folyamatosan figyelni kell, használni az olajhűtőt és zsalukat. Ugyan nem hajtottam még túl, de nem kizárt, hogy le van modellezve, hogy egy idő után tönkremenjen a motor.

Az egyik "kedvencem" még a műszerfalra vésett számfeliratozás :) A géphez természetesen jár egy oroszul feliratozott műszerfal is.


Összkép

Megéri a pénzét, sokszorosan. Grafikailag lehet, hogy nem a legszebben kidolgozott repülő, de még így is ver jó pár fizetős gépet. A műszerek, rendszerek csillagos ötöst érdemelnek, ezt a repülőt tényleg vezetni kell, egy percig nem fog unatkozni aki bevállalja. Én még nem mertem vele IVAO-ra menni, egyelőre bizonytalan a kezelése, szokni kell és gyakorolni. Legalább 5-10 repülés kell, hogy az ember átálljon a teljes "robotpilótamajdúgyiselvezetiagépet" gondlkodásról" arra, hogy itt biz' csinálni is kell valamit :)

Ha valaki szeret kisebb utakat kézzel repülni, nagyon ajánlom. Én konkrétan beleszerettem. FSEconomy-ban elindultam eggyel Magyarország fele, hogy tudjak itthon repkedni vele. Sajnos alapból nem kompatibilis, át kell írni a leírás mezőt Plane-Maker-ben.

További képek a repülőről: IL-14 album

Frissítés: a gép ingyenessé vált: http://x-plane.hu/cms/ilyushin-il-14-ingyenes

Hozzászólások

Szia Misu!

Hol talalom ezt a leiras mezot plane maker-ben , hogy tudjam hasznalni FSE-vel??

Balazs

A plane maker-ben mar nem kell allitani semmit.
Letre kell hozni egy xfse_alias.txt-t a gep konyvtaraban es beleirni az FSE beli nevet a file-ba (Ilyushin Il-14).

Ha esetleg nem menne (kiirja, hogy nem kompatibilis, akkor a szokoz(oke)t csereld le "%20"-ra /idezojelek nelkul/)

Koszi mar megtalaltam. Az alias nem volt eleg, at kellet irni a plane makerben is Ilyushin Il-14-re. Jol eldugtak a leirast...)
Mar reppentem is vele egy LHBP-LOWG-LHBP-t. Nem egyszeru az biztos, viszont tenyleg konnyen vezetheto kezzel. Annyira, hogy oda fele a robottal probalkoztam es annyira felidegesitett, hogy visszafele inkabb kezzel hoztam vegig. Nekem ez a leiras a robotrol nem egyertelmu (vagy az angolom keves hozza..)) ). Az iranytartashoz a felso skalan 0-t kell beallitani?? Oda fele probaltam az iranyt raeroltetni de csak csuszott jobbra balra es minden muszer mas iranyt mutatott. Mar a hajam teptem...

Balazs

Ugyan reg repultem mar vele, de ha jol emlekszem: a felso skalat tudod allitani a gombbal ami mellette van. Ahova annak a nullajat allitod, arra fog repulni a gep. Tehat felszallsz, pl 030 iranyba szeretnel repulni, beallitod, hogy a felso skala nullaja az also skala 030-al legyen egyvonalban, majd robotpilota bekapcsol. Mivel ez csak az oldalkormanyt vezerli, a bedontest neked kell eszkozolni, vagy varni, mig nagynehezen odafordul a gep :)

Kiprobaltam, az iranytartas megy is szepen viszont ha az automataval akarok fordulni nem akarja tartani az uj iranyt... Ezzel majd meg eljatszok! )
Viszont akadt egy nagyobb problemam. Mar lattam a celrepteret szepen sulyedtem, amikor elfogyott a teljesitmeny a motorokbol. Forogni forogtak ugyan de lelassultam es foldet fogtam. A problema az lehetett, hogy a 'bemeno' olajhomerseklet joval 50 fok alatt volt. A hengerfejhomerseklet a felso hataron, a 'kimeno' olaj homerseklet teljesen rendben 100 fok korul. Nem mertem teljesen bezarni a huto zsalukat a hengerfej miatt. Van ket olaj radiator kapcsolo a kozepkonzolon, amiket ki is nyitottam az ereszkedes megkezdesekkor de nem valtozott semmi. A leirasban semmit nem talalok ezekrol a az olaj radiatorokrol. Hogyan mukodnek ezek?? Vagy mi a teendo ilyen helyzetben? A leiras szerint ha tulsagosan kihulnek a motorok vizszintesen kell repulni. Viszont a hengerfejek maximumon voltak...

Balazs

Hat, most vagy kifogtal egy random elromlast, vagy nem tudom :)

A hengerfej homerseklet csak akkor tud magas lenni, ha tolod neki es kozben zarva vannak a zsaluk. Az olajhomerseklet pedig akkor tud nagyon lehulni, ha nem tolod neki es az olajhutok nem mennek. Szoval erdekes...

Ami meg eszembejutott: nem lehet, hogy siman elfagyott a karburator? Szokott, ha sokaig jar alapjaraton es nincs rahuzva a karburator futes.