Nem rég megszületett a döntés: L-410 a következő repülő-project. Elég infót sikerült összevadászni netről, hogy neki tudjak állni, illetve Kókai Tibitől (akinek ezúton is köszönöm) kaptam egy rakat képet a Farnair - azóta balesetet szenvedett - L-410-eséről.

Plane-maker

A terv az, hogy a gépet teljesen alapjaitól rakom össze (nem úgy mint az Ancsát, ahol egy meglévő repülőbe építettem bele a pilótafülkét, illetve utána a külső modellt). Neki is álltam és mintegy három óra alatt összepakoltam egy nagyjából L-410-nek kinéző valamit :)

Az X-Plane ugye ebből fogja számolni a repülési modellt, légellenállás, stb. Blueprint megvolt, így neki is álltam Dan Klaue videó tutorial-jait megnézni. Megnéztem vagy ötször egymás után, hogy mindent felfogjak, minden rögzüljön. Feldaraboltam a blueprint-et elöl/oldal/felülnézetre, beállítottam, hogy azok legyenek a háttérképek, és nekiálltam a törzsnek. Meglepően egyszerű volt: beállítottam, hogy milyen hosszú a törzs, majd "felszeleteltem" és egyszerűen csak követtem a blueprint-et. A törzs nagyjából kész is lett. Jött a szárny, vezérsíkok, hajóművek, futóművek, légcsavar. Előkerestem a gyári adatokat, majd bepötyögtem őket: hajtóművek teljesítménye, stb.

X-Plane elindít, majd meglepődve tapasztaltam, hogy a repülő repül :) Ki is próbáltam milyen végsebességet tud produkálni vízszintes repülésnél a masina, mert ez volt hirtelen az egyetlen referencia pont, ahol le tudtam mérni, hogy mennyire ad valós modellt az, ha csak beviszem a gyári adatokat, illetve "megrajzolom" a repülőt. Jött is a meglepetés: csutka gáz, 2 km magasan, kb +15% eltéréssel, de hozta a megadott végsebességet. Ami akár jó is lehet, hiszen általában van tartalék még ezután a hajtóműben, csak a sárkányszerkezet kímélése miatt "húzzák" kicsit lejjebb. Szóval akár ez így még jó is lehet, de ez már a tweak kategória, úgyhogy jött a következő lépés.

Blender

A már szétdarabolt képeket betöltöttem blender háttérbe is és nekiestem a 3D modellnek, ami ugye csak a kinézetét határozza meg a repülőnek, nincs hatása a rep. modellre. A terv itt az volt, hogy a rajzok alapján megcsinálom pontosan, majd Plane-Maker-be betöltve a kész modellt utánaigazítok a repülési modellnek.

Még csak az elején tartok, végül is csak az alap váz van meg, de már most is beleakadtam jó kis szívásba: szélvédő, szárny illesztés... és gondolom ilyen lesz a futómű gondola is... :)



Az biztos, hogy nem adom alább az An-2-nél :)

Hozzászólások

Szia!

Ez jó ötlet, tetszik nekem ez a gép! Ha kell esetleg tesztelni, abban nagyon suívesen segítek. Az építéshez nem értek semennyire semi.

Helló!

Ha valamiben tudok segíteni a géppel kapcsolatban keress nyugodtan, mert ezen a típuson tanultam repülni. Talán még nem felejtettem el mindent.

Szia!

Huu, koszi, szerintem lesz boven, foleg a muszerekkel es rendszerekkel kapcsolatban - de az meg egyelore odebb van :)

Alig várom, hogy egy kicsit visszatérjek a múltba! Remélem megcsinálod a kedvenc gépemet!

Hali,
Ha kell segítség bármiben (fotók, adatok, tesztelés), szólj. Jelenleg L410 UVP-E20-asokkal és L420-asokkal repülök.
Üdv,
booze

Szia

Nagyon koszi, elni fogok a lehetoseggel, amint el jutok a rendszerek lemodellezesehez :)

OK, szólj majd mindenféleképpen. Szívesen résztvennék a fejlesztésben is, ha nagyon el vagy havazva.

Hat, ha benne vagy szivesen es erdekelne a repulesi modell fejlesztese - megiscsak repulsz vele, jobban tudod mint en, a szobapilota :) - akkor kezdd el nezegetni a Plane-Maker-t, hogy miket lehet benne beallitani, es mennyire reszletesen. Ertem ez alatt, pl a csurolapok fel-le mozgasanak szoget, muszerek, rendszerek egyes aramfelvetelet, akku teljesitmeny, szarnyprofil (vagy ha van hozza hasonlo publikus) futomuvek rugokemenysege... szoval keszulj a durvulasra, mert nagyon sokmindent be lehet allitani. Igaz, ezek mind aprosagok, de ugy gondolom osszessegeben pont az ilyen aprosagok miatt lesz egy repulo olyan, amilyen :)

Szoval ha ehhez van kedved, akkor valamelyik kiteszem az eddig elkeszult repulot, aztan nezd meg mit tudsz vele kezdeni.

A repulo epites kb ezekbol a fo egysegebol all:
- rep. modell, fedelzeti rendszerek (plane maker)
- 3D modell, pilotafulke (blender)
- 3D elemek animalasa (blender)
- texturazas (blender, gimp/photoshop/psp/stb)
- plugin az esetleges egyedi mukodesu dolgokert, amit xplane nem tud lemodellezni (C++)
- hangok

Persze, h érdekel és időm is akadna rá! Írj rám nyugodtan egy emailt is: imre.kurucz@yahoo.com

Ok. Ismerkedem a Planemaker-rel. Az alap Beechcraft BE20 Kingair 200-ast használom tweakelési alapnak, ami annyiból jó, h azzal is repültem jópár órát, meg hamarosan repülni is fogok megint, szóval tisztában vagyok a különbségekkel. Ha kialakult valami, megírom, de egyenlőre még ismerkedek a szoftverrel.
Ami viszont rögtön eszembe jutott: a water injection system (disztillált vizbefecskendezéssel lehűti az ITT-t így magas külső hőmérséklet mellet is megvan a felszállóteljesítmény) -hez sztem mindenféleképpen kell majd vmi plugin-t csinálni. Mással sztem nem lesz gond: műszerekkel sem, az E20-as generáció mind nyugati műszerezett, EGPWS, TCAS II, Bendix-King avionics, stb. Ameylikben van robot abban a horizont is ua., mint a Kingair-é, a robot nélküliekkel még a cseh-horizontot adják (ua., mint a Tibi FS2004 modelljében). Van EFIS-es változat is, tavaj kezdték gyártani.
Üdv