Let L-410 - a hajtómű működése

Van egy jó és egy rossz hírem. Kezdem a jó hírrel.

A jó hír

Odaadtam booze-nak (akinek ezúton is köszönöm a tesztelést) a repülőt. Megnézte, tesztelte. Meglepődtem, ugyanis azokat amiket érzésre rossznak mondtam volna, azok mind jók voltak (repülési modell, fékszárnyak viselkedése). Ami viszont nem stimmelt, az a hajtóművek ereje és annak értékei.

Azt régóta tudni lehet, hogy az X-Plane hajtómű-modellje nagyon nem az igazi. Emiatt készül gyakorlatilag minden nívósabb géphez plugin, ami vezérli a hajtóművet és a hozzá tartozó műszereket. Emiatt kellett az Ancsához is írni egy teljesen egyedi motor-modellt.

Plusz probléma, hogy az L-410-ben van víz-befecskendezés, mellyel a hajtóművek teljesítményét növelik időlegesen (pl. nagyon meleg időben, magas reptereken) és egy IELU (Integrated Electronic Limiter Unit), mely hasonlóan a FADEC-hez (Full Authority Digital Engine Control) vezérli a hajtóműveket.

Ennek okán kezdtem el keresgélni, hogy mit lehet tenni. Pár óra kutakodás után ráleltem a JSBSim-re, mely egy nyílt forrású repülés (és hajtómű) modellező rendszer. A dolog szépsége, hogy nyílt forrású, és tartalmazza az IELU vezérlést, ráadásul C++, amiben az L-410 plugin-je is íródik :) Örö'-bódottá.

Következett a hajtómű adatainak keresése, mely meglepően pofonegyszerű volt. Szimplán rákerestem a Walter M610E Maintenance Manual-ra, s lőn, ki is köpte: http://www.scribd.com/doc/41754002/Maintenance-Manual-Walter-m601e-m601e-21

A PDF részletesen tartalmazza a hajtóművek működési (és abnormális) értékeit, görbéket, melyek alapján szinte "gyerekjáték" lesz a modell megírása. Így teljesen valós adatokat fog a gép produkálni mind indítás, felszállás, repülés, leszállás és leállítás közben :)

A rossz hír

...az, hogy mindezt idő megírni, de nem tudom mennyi. Ha szerencsém van, az An-2 plugin-ból fel tudok használni pár dolgot, de magát a működést le kell programozni nulláról. Úgy számolom, hogy egy hét alatt be tudom zúzni az infókat, de ez csak egy vaktában becslés.

Úgyhogy ezek tükrében meghoztam a döntést: nem szeretnék félkész repülőt kiadni, így tolódik kicsit a várható kiadás - s ezzel együtt a béta-teszt is. Emellett jön az X-Plane 10-es, rengeteg újdonsággal, melyet tervezek beletenni a gépe. Ha nem lesz túl nagy különbség a két verzió közt, akkor lesz egy 9-es és egy 10-es verzió is, de erősen hajlok arra, hogy csak 10-esre fog megjelenni.

Ismét meg kell állapítsam, hogy egy repülőt nem lehet befejezni, csak abbahagyni :)