Legújabb cikksorozatunkban hétről-hétre, vasárnaponként Just Planes DVD-ket szeretnénk bemutatni nektek a Pc Pilot Center jóvoltából.

Az Airbus A340-300 a svájci flotta új főgépe. 2003 júliusában 12 új A340s-assal gazdagodott a társaság. Ezt a gépet fogják használni hosszabb útvonalakon, hiszen utasait 8 first, 48 business és 172 economy class osztályain képes szállítani. Ez a film bemutatja a A340 járatot, mely Zürich központjából indul Bangkokba és Szingapúrba.

Szubjektív leszek: nem szeretem az Airbus-t. Nem szeretem, hogy felülbírálja a pilótát, kvázi korlátozva a szabadságát. Nem szeretem, hogy a fedélzeti számítógép dönt a pilóta helyett. Ettől függetlenül nagyon szép repülőknek tartom az Airbus-okat.

A DVD egy afféle hangulatteremtővel kezdődik: Zürich-ben láthatunk fel- és leszálló gépeket, mintha spotterkednénk.

Az első út Zürich-Bangkok. 3 pilóta repüli az utat váltva, az út hossza miatt. Az előző DVD-hez képest ez sokkal beszédesebb, sokkal inkább dokumentumfilm szerű. A kapitány az út elején elmeséli honnan-hova repülnek, részt veszünk a repülés előtti eligazításon. A rádiózást itt végig hallani lehet, nagyon jól érthető (nyilván a kevesebb háttérzaj miatt :)). Az apróságok itt is dominálnak: fura és jó volt látni az FMC-n GOTAR és SVR pontokat... :)

Feszállás után a pilóta végig mesél - kisebb látképes-gyönyörködős megszakításokkal , hogyan történt a felszállás, milyen útvonalon repülünk. Végig az volt érzésem, mintha tudná mit kérdeznék, ha ott lennék.

Szó esik az afganisztáni helyzetről, hogy milyen módon kell repülniük a közel keleten, hogy még véletlen se lőjék le őket... :)

Ahogy repülik körbe a földet, nagyon jól hallani a különböző országok különböző akcentusait. Aki kicsit gyakorlottabb fóniában, szinte kötelező darab.

Épp kérdeznénk, hogy "...és a pilótafülke?". Részletesen, értsd: szinte kapcsolónként elmagyarázzák mi micsoda, mire való.

A videó összesen 4 útból áll: Zürich-Bangkok, Bangkok-Szingapúr, Szingapúr-Bangkok, Bangkok-Zürich. Mind a négy út alatt pontosan elmesélik a pilóták az elhagyást, a megközelítést. Ez már tényleg a szakmai részre koncentrál: aki laikusként nézi meg a videót, valószínű unatkozni fog :)

Az utolsó megközelítésnél ízelítőt kapunk még az időjárás okozta "kellemetlenségekből". Kellemetlenség, mert nem lehet beléjük repülni, idézőjel, mert gyönyörűek - még így monitoron nézve is.

Ahogy végigértünk az összes úton, összeállt a kép: EZ a szimulátoros repülés. Ez az, amit igazán vissza tud adni: az FMC programozás, a joystick-al repülés, a felkészülés, a "papírmunka". Valahogy itt is megvolt az a fajta steril érzésem, ami a szimulátorban is megvan: LCD LCD hátán... :)

Az Airbus-t azért sem szeretem, mert joystick-okkal kell vezetni. A kapitány bal kézzel, a másodpilóta jobb kézzel. Viszont ez alatt a négy út alatt kiderült, hogy márpedig igenis van létjogosultsága: kényelem. Ez itt a kulcsszó. Alap esetben mikor van szükség a szarv-ra? Felszálláskor és leszálláskor. A több órás repülőút során azonban zavaró. A pilóta kipakolta maga elé a térképeket a kis asztalra és onnan magyarázott. Biztos, hogy sokkal kényelmesebb, mint egy szarv előtt bohóckodni :) Nem mondom, hogy megszerettem, mert nem. De elismerem a létjogosultságát, hogy hosszú utaknál sokkal praktikusabb - mintha csak otthon ülnénk az asztal előtt, félretéve a joystick-et, a "papírmunkára" koncentrálva... :)

Megrendelés

A DVD megvásárolható a PC Pilot Center webshopjában, 6.990 Ft-ért:
Megveszem: SWISS A340-300