Legújabb cikksorozatunkban hétről-hétre, vasárnaponként Just Planes DVD-ket szeretnénk bemutatni nektek a Pc Pilot Center jóvoltából.

A Daallo a 184. légitársaság, ami bekerül a World Air Routes sorozatába. Ez az első alkalom, hogy egy Ilyushin 18-cal repülünk, és először mutatjuk be az Antonov 24-et DVD-n. A társaság bemutatása után elrepülünk Dubai-ba egy B737-200-zal, majd 4 repülés következik IL-18-on és kettő AN-24-esen három célállomásra Somáliában. A film egyedülálló lehetőség nyújt, hogy megfigyelhesd a pilótafülke működését ezen a két orosz gépen. A DVD-n a világ sok olyan területe látható, melyekre nem sok légitársaság jár.

A videók

A videó, annak ellenére, hogy nincs narráció, nagyon élvezetes. A mikrofon rá van kötve a rádióra, mindent hallani. Tulajdonképp beülhetünk a pilótafülkébe, csak nem tudunk kérdezni :) Izgalmasnak nem nevezném, mert nem túl akció-dús, de ha figyel az ember, rengeteg apróság van, amit észrevesz, kicsit elgondolkozva pedig esetleg beugranak innen-onnan hallott infók, amik értelmet nyernek. Tulajdonképp "megrázó" volt felismerni ismét, mennyire szegényes a szimulátoros repülés. A szimulátor még mindig egy steril, sivár, "eseménytelen" kis világ. Megmutatja mennyire nem közelít még mindig a valósághoz - és ami a kettő közt nagy különbség: az apróságok. Párat megemlítve: induláskor a kiszolgáló személy felemeli a pitot védő sapkákat a pilótáknak, a kifutón gurulva úgy rázkódik a gép, mintha egy rally autó lenne, zörög-csörög, útközben viharfelhők, éjszakai leszálláskor a villogó mentő/rendőr autók. Soha nem gondoltam bele, hogy mikor leteszik a gépet, a főfutó hangja ugye alig hallatszik a kabinban. De mikor leér az orrfutó, na annak van hangja, mivel ott van közvetlen a pilóták alatt. No, ezek az apróságok hiányoznak még mindig a szimulátorból. Amiktől élő lesz az egész, kézzelfogható; és valószínű ennek jó része le van modellezve egy igazi szimulátorban, de mindent ott sem lehet. Belegondoltatok már valaha, hogy milyen lehet éjszakai repülésnél, mikor csak a műszerek vannak megvilágítva, hogy hova is kell nyúlni, ha pl a passanger signs-t be kell kapcsolni? Én nem, és mikor láttam, hogy a pilóta úgy nyúlkál a sötétben, mintha teljesen világos lenne - belegondoltam, hogy mennyire ismerni kell minden kapcsoló helyét. Nyilván, erre van a kiképzés, csak az ilyenekbe addig nem gondol bele az ember, amíg nem látja testközelből.

Ami nekem még tanulmány volt, az a rádiózás. Borzalmasan rosszul hallani, recseg-ropog, sistereg, közben zúg a gép, olvassák neked a cheklistet. Egyszóval nem rossz fónia gyakorlat végighallgatni és megérteni a forgalmazást.

B737-200

A pilóták sokkal több mindent csináltak, mint azt gondoltam volna. Igaz, hogy nem mai technika, de nem gondoltam volna, hogy ennyire. A gépet kézzel viszik fel utazómagasságra. Mivel Afrika területén nem nagyon van navigációs adó, szinte minden gépen kézi GPS-szel közlekednek. Az egész részből nekem a két leszállás közti különbség tetszett a legjobban. Először a másodpilóta, a visszaúton pedig a kapitány volt a "Pilot Flying". Bemutatja mennyre más egy leszállás a valóságban mint szimulátoron, mennyre számít a gyakorlat és hogy a fenekük alatt lévő géptől függ a saját és még sok ember élete. Mint mondtam korábban is, a részletekben rejlik minden infó :)

Il-18

Aki ismeri a gépet, nem újdonság, hogy ezt a repülőt 4 ember vezeti: 2 pilóta, a fedélzeti mérnök és a navigátor. Robotpilóta nuku. Ha valami történik, minden ember együtt mozdul. Nem egy kapkodós műfaj, lassan, de olajozottan történnek a dolgok. Itt ismét megvillan a valóság: a gépet vezetni kell, együtt, összehangoltan. A videóból megismerhető a gép lelke, hangulata. Felszálláskor, mikor rátolják a gázt, azt hiszed a gép mindjárt szétesik, annyira remeg a kamera, jön a kifutó vége, a gép elemelkedik, de ezt csak onnan tudod, hogy a föld távolodni kezd. Rendkívül élvezetes látni, ahogy segítik az épp repülő pilótát a többiek. Látszik, ahogy alacsony sebességnél úgy rángatják a szarvat - ennél a gépnél a kormánykereket :) - mintha konditeremben edzenének. Ismét az apróságok...

An-24

Kedves, öreg, angolul alig-alig beszélő bácsi vezet körbe minket a gép körül. A repülés közben mesél, mi történik, mutatja a jegyzeteket amit írt felszállás közben. Ennél a repülőnél már csak 3 ember kell a levegőben tartáshoz. Jóval egyszerűbb a vezetése, de küzdeni azért itt is kell a leszálláskor. Ezen a gépen akár unalmasnak is lehetne nevezni az utat, amíg csak a kapitányt mutatják - de amint átpásztáznak a másodpilótára, kiderül, mitől is repül az a repülő... :)

Végszó

Meglepődtem. Mikor elkezdtem nézni és kiderült, hogy nem valamiféle dokumentum film, bevallom kicsit elkeseredtem. De ahogy kezdtem észrevenni apránként ennek a műfajnak a szépségét, kezdett egyre jobban megtetszeni, hogy nem beleadják a számba az infót, hanem én fedezhetem fel. Összesen háromszor néztem végig a DVD-t, és meg kell valljam, még a harmadik után is volt új felfedezés :) Nem tudom szándékos-e ez a készítők oldaláról, de nagyon eltalálták - így adva értelmet annak, hogy többször nézze meg az ember, és mindig legyen valami új.

Megrendelés

A DVD megvásárolható a PC Pilot Center webshopjában, 6.490 Ft-ért:
Megveszem: DAALLO Airlines AN-24; B732; IL18