Egy példa repülést szeretnék bemutatni ebben a postban. Egy 737-essel fogunk elrepülni IFR szabályok szerint Budapestre. A repülést a tervezéstől, egészen a ferihegyi terminálon csápra állásig végigvezetem.

Akkor fogjunk is bele :)

Kellékek
- Budapest Scenery
- Checklister Plugin
- EADT x737
- FMS Export script

Töltsük le a fent írt scenery-t, repülőt és plugint, majd telepítsük; az FMS Export scriptet pedig az oldalán írt módon húzzuk a Firefox/Opera/Safari/Chrome bookmark toolbar-jára - IE alatt nem működik.

Tervezés
Az FMS Export az rfinder oldalhoz készült, így ott fogjuk az utunkat megtervezni. Az induló reptérnek írjuk be LOWI-t (Innsbruck), érkezőnek pedig LHBP-t (Budapest). Generáltassuk le az útvonalat, majd nyomjunk az FMS Export gombra a böngésző toolbar-ján. Ekkor feljön egy kis ablak, ahol be tudjuk állítani az adott pontokhoz a kívánt magasságot. Ezt mi most 0-án hagyjuk, mert a robotpilótával közvetlen fogjuk a magasságunkat változtatni. A Download FMS Plan-ra kattintva letöltjük a file-t, majd bemásoljuk az X-Plane/Output/FMS Plans könyvtárba.

Az utazómagasságunk FL330 lesz, mivel nyugatról repülünk keletre.
Bővebben a tervezésről, repülésről: itt.

A repterekről való felszállás egy ún. SID (Standard Instrument Departure) alapján történik. Ezeket a térképeket is megkeressük LOWI-hoz: érdemes google-ban a "lowi charts"-ra keresni, vagy az adott ország IVAO/VATSIM oldalán körbenézni. Én hirtelen a VACC Austria oldalán találtam meg: http://www.vacc-austria.org/?page=content/chartlist&icao=LOWI

Ha van irányítás az adott reptéren, akkor láthatjuk, hogy melyik az aktív kifutópálya a fel- illetve leszálláshoz. Ha nincs irányítás, megnézzük az időjárást, és amelyik pályán "inkább szembe fúj" azt választjuk. Mivel mi kelet fele megyünk az egyszerűség kedvéért a 08-as pályáról fogunk felszállni.
A térképet jól megnézve láthatjuk, hogy RASTA és OBEDI fele lehet elhagyni Innsbruckot a RASTA 3J és OBEDI 2J eljárásokon keresztül. Mi az OBEDI 2J-t fogjuk majd követni mert ezt a kilépési pontot generálta nekünk az rfinder. A térképet kicsit alaposabban tanulmányozva nagyjából minden alap infó világos, hogy hogyan kell végrehajtani a felszállást.


Előkészületek

Mivel offline repülünk így most az irányítással nem foglalkozunk, a lényeg a repülés végrehajtása. Ha az megy, jöhet irányítással, amiről bővebben itt lehet olvasni.
X-Plane elindít, repülőt és LOWI-t töltsük be, lehetőleg álló hajtóművel és rámpáról indulva (Settings/Operations&Warnings - a Startup mezőben szedjük ki a pipát a Start each flight with engines running elől és tegyük be a Start each flight on ramp elé, majd ha szükséges töltsük be újra a repteret az egyik rámpára állva). Ekkor a következő kép fogad minket:

A bal felső sarokban a kis ablak a checklist. Egy részét nekünk kell kipipálni, de ahol * van a checkbox előtt, ott automatikusan történik a pipálás, így azzal nem kell külön foglalkozni. A checklist alapján indítsuk be a repülőt úgy, hogy gurulásra kész legyen. A repülő beindítására külön nem térek ki, van manual a honlapján, ott minden le van írva :)
A checklist nagyrészt automatikusan felugrik, de van, hogy nekünk kell előhozni ha bezártuk. Ezt a repülés alatt végig követni kell. Itt én most csak az útvonalrepülést fogom bemutatni a checklist-et mindenki maga tanulmányozza, kövesse.

Miután a gép indulásra kész, járnak a hajtóművek töltsük be a korábban elmentett FMS Plan-t. Ezt az FMC-n az LD feliratú gombra kattintva tudjuk megtenni. Válasszuk ki a LOWI-LHBP-t. A ropotpilótának be kell állítani, hogy az FMC-t kövesse: a robotpilóta mellett balra van egy kis tekerőgomb (N1, N2, FMC) állítsuk FMC-re. A térképen látni, hogy első körben 9500 láb magasra kell emelkedni. Ezt állítsuk be a robotpilótán. Mivel elég meredeken kell emelkedni a sebességet 220 kts körüli értékre érdemes állítani. A térképen látszik, hogy az emelkedés közben 068-as irányon kell repülni, így azt állítjuk be heading-nek.


Felszállás

A cél az, hogy a térképen szereplő útvonalat lekövesssük, különben vagy hegynek ütközhetünk, vagy (ha lenne) másik gépnek. Ezt a részét, mivel nem vittük be az FMC-be, "kézzel" kell végrehajtani, azaz jelen esetben a robotpilótával. Ezért állítottunk be jó előre mindent, hogy felszállás után már csak be kelljen kapcsolni és nézni ahogy repül :)

A térkép szerint RTT mellett elhaladva kell ráfordulni OBEDI-re, ott kell átkapcsolni HDG módrol LNAV módra és megnyomni az FMC-n a Direct to gombot [-D->], beállítjuk az utazómagasságot (33000 láb) és megnyomjuk a LVL CHG-t. A gép emelkedik s közben végigköveti az FMC-be táplált útvonalat, ami látható is az MDU-n:


Süllyedés

A süllyedést kb. úgy kell megkezdeni, hogy kényelmesen tudjunk leereszkedni, azaz kb. 2000 fpm-el. Így az utasok nem pakolják teli a tacsizacsit és a kabinnyomás is tud változni. 2000 fpm-el számolva 33000 ft magasról: 33000 / 2000 = 16.5 percre Budapesttől kell megkezdeni a süllyedést kb. Ezt az infót az FMC-ről tudjuk leolvasni ha a [NEXT]-re kattintva elnavigálunk LHBP pontig. Ott látszik a távolság és az idő és hogy kb. mikor érkezünk meg az adott ponthoz.


Megközelítés, leszállás

Az időjárás alapján megnézzük, hogy melyik az aktív pálya Budapesten. Jelen példában a 13R az aktív, így arra fogunk leszállni. No de hogyan? Hasonlóan a SID-hez, léteznek az ún. STAR-ok (Standard Terminal Arrival Route) amik egy reptér megközelítésé írják le. Ferihegyhez az IVAO magyar diviziójának térképeit fogjuk használni: http://www.ivao.hu/terkepek/

Itt nekünk az RNAV Arrival 13R STAR kell. A repülési tervben VEBOS az utolsó pont LHBP előtt, tehát ez a belépési pont. Ezt kell megkeresni a térképen. Innen kiindulva pedig végig kell követni az utat egészen a 13R-ig.
Az út: BP421 BP420 BP419 BP418 BP417 BP416 BP415 BP414 BP113 (a BP113 nem szerepel sajnos az X-Plane adatbázisában, így azt kihagyjuk). Minden pont mellé oda van írva a magasság, tehát azt is be lehet táplálni ereszkedés közben az FMC-be a következő módon. Menjünk el LHBP-re a NEXT gombbal, majd kattintsunk a FIX gombra. Itt pötyögjük be, hogy BP421. Máris megjelent, hogy milyen távolságra van tőlünk, már csak a magasságot kell beállítani hozzá. Megjelent a 3. sorban (1) egy FLY AT 000000 felirat. A sor előtt a képernyő mellett balra és jobbra van egy kis gomb (2). Arra bökve tudunk az adott sorba ugrani a kurzorral. Odaugrova bepötyögjük, hogy 09000. Ezt a térképről olvastuk le, fent a TRANSITION ALTITUDE.

A NEXT gombra kattintva ugyanígy hozzáadjuk az összes többi pontot, végül LHBP-t. A magasságokat a pontokhoz le tudjuk olvasni a térképről: egészen BP415-ig 9000 ft, onnantól egyenként is meg van adva. LHBP-hez a reptér magsságát kell beállítani, ami 495 ft. Ezt beállítva a gép végigrepüli a megközelítési eljárást. A magasság módot át kell állítani VNAV módra, hogy a pontokon beállított magasságot kövesse, ne a robotpilótán beállítottat.
Az MDU-n máris megjelenik a kész útvonal ami a térképen is szerepel:

Megkeressük még az ILS 13R térképet ami az ILS megközelítést írja le. Láthatjuk, hogy 130 fok az irány és 110.5 az ILS frekvenciája. Ezeket is érdemes előre beállítani, hogy mikor a végső egyenesen vagyunk, a robotpilótán csak át kelljen kapcsolni FMC módról NAV1 (N1) módra (VIGYÁZZ, EZ NEM AZ N1 GOMB A SPEED MELETT!)

A valóságban és IVAO-n is legtöbbször vektorok alapján hoznak le minket egészen az ILS-ig.

Mikor ráfordultunk a végső egyenesre (final) és aktív a localizer átkapcsolunk N1 módra és bekapcsoljuk a VOR/LOC-ot. Ha a GS is aktív, akkor egyből kapcsolhatunk APP módba, de általában ilyenkor még vagy nem aktív, vagy fölötte vagyunk. A képen a GS még nem aktív:

Miután megvan a GS is, átkapcsolunk APP módba, hogy a robotpilóta most már azt is kövesse. A végén vagy letesszük kézzel, vagy megnézzük ahogy a robotpilóta teszi le a gépet (az x737 alkalmas erre, de a többi gép sajnos nem).

Leszállás után előkeressük Ferihegy guruló térképeit majd begurulunk az általunk választott csáphoz és a checklist alapján leállítjuk a gépet.

Ez a írás kútfőből jött, a tapasztalatok illetve az idők során felszedett tudásból. Pontatlanságok lehetnek, de nagyrészt úgy érzem megállja a helyét. Ha ilyenre bukkansz, kérlek szólj! :)

Hozzászólások

Köszönöm szépen!

Nagyon jó, részletes leírás!

üdv,
Tuse

Szívesen, ha bármi kérdés van, jöhet :)

Hát a felszállással is vannak gondjaim, szerintem nem tudom rendesen beállítani a robotpilotát. Aztán meg ezt a fetch gombot sem találtam.
Ha adsz egy mail címet, akkor oda leírom, hogy én mit csinálok, meg milyen sorrendben, s akkor talán rájössz, hogy mit csinálok rosszul.

Köszi,
Tuse

Jöhet ide is, hátha érdekel mást is / tanulhat belőle :) Újra megnéztem az írást és a műszerfalat, és tényleg: ebben a verzióban már LVL CHG a gomb felirata :) (Javítottam is az írásban)

Szia,

Idő közben már sikerült eljutnom, odáig hogy Direct to gombot [-D->], beállítjuk az utazómagasságot (33000 láb ezt az fmcn kell vagy az autopiloton?) és megnyomjuk a LVL CHG-t." ha az fmcn próbálom, akkor hiába nyomok lvl chg-t nem csinál semmit, ha autopiloton állítom be az FL330 és mondjuk 2200 vs-t beállítom neki, akkor szépen végig követi az útvonal tervet (piros vonalat.)
S felemelkedik FL330 ra a megadott vs-sel. Jó ha így csinálom?
Köszönöm a segítséget, jövő héten próbálom majd a süllyedést is leszállást, de már ennek is nagyon örülök!

Köszi mégegyszer a részletes leírást!!!

Az robotpilótán kell beállítani a magasságot, csak akkor emelkedik a LVL CHG-re. És igen, emelkedhetsz VS szerint is :)

Az első 4 rendben,

5. F/D = Flight Director - ez "vezeti" tulajdonképp a repülőt, ez adja az utasításokat a robotpilótának (merre forduljon, merre dőljön, stb, ez az a kis rózsaszín kereszt a műhorizonton). Az MA = Master, ez jelzi, hogy a F/D be van kapcsolva.

6. A/T = Auto Throttle - ez a tolóerőszabályzó, ez vezérli a gázkarokat. Elsőre úgy tűnhet, hogy ez a robotpilóta része, de egy teljesen különálló működési egység.

7. N1-et nem írtam, hogy nyomj ;) De amúgy a hajtómű műszerek fölött látsz egy kis zöld feliratot: TO/GA, CLB, CRZ, stb - ezeket tudod váltani, ha ráviszed az egeret, láthatod, hogy vált a kurzor kis nyílra. Az N1 a hajtómű "fordulatszáma" egész pontosan az első fokozaté. Itt tudod megadni az épp aktuális repülési fázishoz tartozó max. hajtóműteljesítményt. Erre az értékre áll be a hajtómű teljesítménye, ha megnyomod az N1 gombot.

8. Igen, az azért villog, mivel az adott (felszállási) fékszárnynál már a beállított sebesség túl nagy, és letörhetnek. De mivel felszállás után visszahúzod a fékszárnyakat, így az el is fog tűnni.

9. LVL CHG = Level Change, azaz szintváltás. Amit beállítasz magasságot a robotpilótán arra fog emelkedni vagy süllyedni az épp aktuális vagy beállított sebességgel. Tehát a sebességet a bólintással változtatja úgy, hogy közben a gázkarok emekedés esetén N1 fordulaton pörögnek, süllyedéskor pedig alapázon vannak.

Irányba pedig azért nem áll, mert jobb oldalon meg kell még nyomni a CMD gombot, akkor fogja a robotpilóta átvenni az irányítást. De ezt (és az A/T-t) csak felszállás után min. 400 láb magasan teheted meg, addig kézzel kell vezesd a repülőt.

Korábban már adtam egy linket egy 737 előadásra (http://virtualairlines.hu/737NG_Videok/default.htm), azt érdemes lenne végignézned, ismerkedni a géppel, kifejezésekkel, rendszerekkel. Plusz a repülő oldalán is található manual a gépről (http://www.eadt.eu/index.php?manuals), azt is érdemes elolvasni. Tudom, hogy kicsit sok így elsőre, de a nagyon alap dolgokba nem szeretnék bele menni, annak oktatását rábízom másokra :)

Köszi szépen!

Közben én is írtam, igen az irányba állás problémára rájöttem, hogy elfelejtettem benyomni a cmd-t. De jó, hogy leírtad a többi dolgot is, ma este újra rápróbálok :)

üdv,
Tuse

Szia,

Sikerült leszállnom.
A LVL CHG nem tudom miért csak FL260-ig emelkedett, de utána VS + Altitude-el felment rendesen FL330-ra. Volt egy másik érdekes szitu, amikor nem volt sok időm, de szerettem volna leszállni, s a BP-s pontokat elég gyorsan közelítettem meg, s a AP kicsit behülyült, s zuhanás lett a vége :( (mert nem volt nálam az irányító, amivel meg tudtam volna fogni, bill-ről meg meg sem próbáltam.

Most kitalálok egy pár új utat, s azt próbálom önállóan lerepülni. Ha majd menni fog, akkor majd elkezdek a rádiózással foglalkozni, s talán majd egyszer online is fogok repülni :)

Köszönöm szépen még egyszer a segítséged!

Tuse

Szia,

Még azt szeretném megkérdezni, hogy azok a felhők amik a kötelék repülésnél láthatók, az milyen beállítás/tool?

Köszi
Tuse

Teljesen alap felhők, valós időjárással. Akkor épp ilyen idő volt :) Esetleg nézd meg az időjárás beállításoknál, hogy a cumulus felhők engedélyezve vannak-e nálad.

Szia!

Nem tudom, hogy mi történt, de valamit elrontottam. A következő a jelenség:
Betöltöm a repülési tervet, s egy pillanatra jól meg is jeleníti a piros vonalat kb. 1 mp-re, aztán egy nagyon kicsi kis piros vonalat mutat csak, vhol nagyon messze.
Nem tudod, hogy mi lehet a baj?
A terv maga mint fájl jó. (szerintem.)

előre is köszönöm,
Tuse

Hat, nezd vegig a [NEXT]-re kattintva, hogy milyen pontok vannak az utvonalban :) ha nem azok, amit a rfinder generalt, akkor ott valami nem okes. Esetleg nezz bele az FMS fileba (ott kell szerepelnie a pontoknak, koordinatakkal).

Szia,

Igen azt már megtettem, s a fájllal minden ok. Olyan planekre is ezt csinálja, amit már régebben generáltam, s tudom, hogy nem volt vele semmi gond.
Most arra gondolok, hogy nem rég update-eltem az x-plane-t, 9.40RC9 re, szóval lehet, hogy ezzel van összefüggésbe. Ha másnem megpróbálom újra felrakni, úgy, hogy nem update-elem.

Tuse

Szia,

Most újra raktam, s az updatenél nem engedtem neki a bétát. Így 9.31-es verzióra húzta fel,s így már minden jól működik.

Köszönöm

Tuse

Hajaj, viszont ez lehet, hogy egy bug az uj betaban, megnezem en is este, de ha tudsz elegge angolul, akkor legyszi kuldj reportot a bugrol ide: http://dev.x-plane.com/support/bugreport.html

Jelentettem, remélem nem írtam hülyeséget.
Ez lett a vége:
Your bug has been filed successfully.

From: szlovak.szabolcs@gmail.com

Subject: Bug report: FMC problem

From= szlovak.szabolcs@gmail.com
Product= XPlane
Version= XP940rc8
OS= Windows
Summary= FMC problem
Description= Hi,

Maybe I found a bug in the FMC. I loaded the flight plan in the FMC. This plan worked well in the previous version, but does not work in the new version (9.4rc8). The red line does not match with the original plan.
I tried the situation with different airplanes but the result was always the same.
Steps= 1. Load the departure airport. (LOWI)
2. Load a flight plan in the FMC. (LOWI-LHBP)
3. You can\'t see the red line on the FMC, or this line is far away from departure airport(LOWI).

Majd kiderul :)
Megneztem en is, de nalam semmi problema nem volt, siman betoltotte a plan-t.

Esetleg még oprendszerhez lehet köze, ami nekem win 7 64bit, de 32 bit alatt is ez volt a jelenség

Úgy látszik tényleg bug volt:

OK the FMS and GPS is now really awesome... better than anything you
have seen before with X-Plane.
Here is the deal: Enter any plan you like into the FMS... The distance
and time enroute will display at the bottom
from your CURRENT position to whatever the final destination in the
FMS is... So as you scroll through waypoints in the FMS,
you will see the distance and time from your current location to the
displayed fix.

Forrás:http://forums.x-plane.org/index.php??

Engem érdekelne, hogy hogyan csinálják a nagyok, élesben?
MMint értem ez alatt, hogy offline repülök, lenézem a térképről a STAR-t, és a SID-eket, de ha utána elkezdek forgalmazni a toronnyal, akkor más pályát ad meg, mint amit a térképről néztem, ilyenkor szeretnék rendesen foglalkozni vele, de nagyon macerás a felszállás. (Na jó, a felszállás még oké, de a leszállás gáz.)
Repülök egy LHBP-EPWA-t, és látom a VACC-PL térképe szerint, hogy az elsődleges leszállópályájuk a 33-as.
Ok, megnézem, beütöm a LHBP-EPWA utvolalat, és megkapom a belépési pontot a lengyelekhez. 12.000 láb, fasza. Térkép alapján megnézem az útvonalakat megtervezem, felszállok, repülök, stb. Ott viszont belépek a légtérben, megkérem a leszállási engedélyt, és más pályára kapom, mint amit terveztem.
Na ilyenkor mi a teendő?
Újraprogramozni nincs idő az FMS-t viszont a torony azt mondja, hogy a 11-esre szálljak le.
Mehetnék kézzel, de ahhoz meg nem látom a térképet.
Szóval ilyenkor mi?
Gondoltam arra, hogy megtervezem az rfinderrel az utat, elmentem, és egyesével beprogramozom az összes STAR-t, attól a belépési ponttól, és azokat is elmentem. Aztán, ha tudom, hogy melyik pályára kapok engedélyt, akkor aszerint töltöm be az FMS-be.
Viszont ez marha nagy munka. Akár csak az LHBP-t nézem, négy kifutó van, és rengeteg STAR, mindet végigprogramozni az FMS-en őrjítő lenne.
Keresgéltem plugint, amivel legalább billentyűzetről programozhatnám az FMSt, mert mégiscsak gyorsabb, mint kattintgatva a gombokon, de ilyet sem találtam.
Szóval mi ilyenkor az eljárás, ami jó?

(Különben javítsd a linket, mert az x737-esből sokkal frissebb van kint már az oldalon!)

A nagyoknak elesben be van programozva az osszes SID es STAR az FMC-be. Ket kattintas es be is van toltve. Az utovonalat amugy is csak a kilepoponttol a belepopontig tervezik, mert barmikor valtozhat a palyairany, akar idojaras, akar baleset miatt. Ha VATSIM-en repulsz, akkor passzolok, de ha IVAO-n, akkor az X-IVAP-ban van lehetoseg SID/STAR-okat letarolni, es ugyanugy mint eloben, ket kattintassal betolteni FMC-ben.

Az egy megoldas, hogy beprogramozod, de irto nagy melo, raadasul ha betoltesz egy STAR-t pl erkezeskor, attol meg "kezzel" kell ravinni a gepet, hogy ismet elkapja azt az utvonalat, hogy tartani tudja.

Az X-Plane alap FMC-je buta ilyen tekintetben, erdemes valami ingyenes (pl X-FMC, vasFMC) vagy fizetos (pl UFMC) alternativa utan nezni.

(A linket javitottam, koszi!)