Egy példa repülést szeretnék bemutatni ebben a postban. Egy 737-essel fogunk elrepülni IFR szabályok szerint Budapestre. A repülést a tervezéstől, egészen a ferihegyi terminálon csápra állásig végigvezetem.

Akkor fogjunk is bele :)

Kellékek
- Budapest Scenery
- Checklister Plugin
- EADT x737
- FMS Export script

Töltsük le a fent írt scenery-t, repülőt és plugint, majd telepítsük; az FMS Export scriptet pedig az oldalán írt módon húzzuk a Firefox/Opera/Safari/Chrome bookmark toolbar-jára - IE alatt nem működik.

Tervezés
Az FMS Export az rfinder oldalhoz készült, így ott fogjuk az utunkat megtervezni. Az induló reptérnek írjuk be LOWI-t (Innsbruck), érkezőnek pedig LHBP-t (Budapest). Generáltassuk le az útvonalat, majd nyomjunk az FMS Export gombra a böngésző toolbar-ján. Ekkor feljön egy kis ablak, ahol be tudjuk állítani az adott pontokhoz a kívánt magasságot. Ezt mi most 0-án hagyjuk, mert a robotpilótával közvetlen fogjuk a magasságunkat változtatni. A Download FMS Plan-ra kattintva letöltjük a file-t, majd bemásoljuk az X-Plane/Output/FMS Plans könyvtárba.

Az utazómagasságunk FL330 lesz, mivel nyugatról repülünk keletre.
Bővebben a tervezésről, repülésről: itt.

A repterekről való felszállás egy ún. SID (Standard Instrument Departure) alapján történik. Ezeket a térképeket is megkeressük LOWI-hoz: érdemes google-ban a "lowi charts"-ra keresni, vagy az adott ország IVAO/VATSIM oldalán körbenézni. Én hirtelen a VACC Austria oldalán találtam meg: http://www.vacc-austria.org/?page=content/chartlist&icao=LOWI

Ha van irányítás az adott reptéren, akkor láthatjuk, hogy melyik az aktív kifutópálya a fel- illetve leszálláshoz. Ha nincs irányítás, megnézzük az időjárást, és amelyik pályán "inkább szembe fúj" azt választjuk. Mivel mi kelet fele megyünk az egyszerűség kedvéért a 08-as pályáról fogunk felszállni.
A térképet jól megnézve láthatjuk, hogy RASTA és OBEDI fele lehet elhagyni Innsbruckot a RASTA 3J és OBEDI 2J eljárásokon keresztül. Mi az OBEDI 2J-t fogjuk majd követni mert ezt a kilépési pontot generálta nekünk az rfinder. A térképet kicsit alaposabban tanulmányozva nagyjából minden alap infó világos, hogy hogyan kell végrehajtani a felszállást.


Előkészületek

Mivel offline repülünk így most az irányítással nem foglalkozunk, a lényeg a repülés végrehajtása. Ha az megy, jöhet irányítással, amiről bővebben itt lehet olvasni.
X-Plane elindít, repülőt és LOWI-t töltsük be, lehetőleg álló hajtóművel és rámpáról indulva (Settings/Operations&Warnings - a Startup mezőben szedjük ki a pipát a Start each flight with engines running elől és tegyük be a Start each flight on ramp elé, majd ha szükséges töltsük be újra a repteret az egyik rámpára állva). Ekkor a következő kép fogad minket:

A bal felső sarokban a kis ablak a checklist. Egy részét nekünk kell kipipálni, de ahol * van a checkbox előtt, ott automatikusan történik a pipálás, így azzal nem kell külön foglalkozni. A checklist alapján indítsuk be a repülőt úgy, hogy gurulásra kész legyen. A repülő beindítására külön nem térek ki, van manual a honlapján, ott minden le van írva :)
A checklist nagyrészt automatikusan felugrik, de van, hogy nekünk kell előhozni ha bezártuk. Ezt a repülés alatt végig követni kell. Itt én most csak az útvonalrepülést fogom bemutatni a checklist-et mindenki maga tanulmányozza, kövesse.

Miután a gép indulásra kész, járnak a hajtóművek töltsük be a korábban elmentett FMS Plan-t. Ezt az FMC-n az LD feliratú gombra kattintva tudjuk megtenni. Válasszuk ki a LOWI-LHBP-t. A ropotpilótának be kell állítani, hogy az FMC-t kövesse: a robotpilóta mellett balra van egy kis tekerőgomb (N1, N2, FMC) állítsuk FMC-re. A térképen látni, hogy első körben 9500 láb magasra kell emelkedni. Ezt állítsuk be a robotpilótán. Mivel elég meredeken kell emelkedni a sebességet 220 kts körüli értékre érdemes állítani. A térképen látszik, hogy az emelkedés közben 068-as irányon kell repülni, így azt állítjuk be heading-nek.


Felszállás

A cél az, hogy a térképen szereplő útvonalat lekövesssük, különben vagy hegynek ütközhetünk, vagy (ha lenne) másik gépnek. Ezt a részét, mivel nem vittük be az FMC-be, "kézzel" kell végrehajtani, azaz jelen esetben a robotpilótával. Ezért állítottunk be jó előre mindent, hogy felszállás után már csak be kelljen kapcsolni és nézni ahogy repül :)

A térkép szerint RTT mellett elhaladva kell ráfordulni OBEDI-re, ott kell átkapcsolni HDG módrol LNAV módra és megnyomni az FMC-n a Direct to gombot [-D->], beállítjuk az utazómagasságot (33000 láb) és megnyomjuk a LVL CHG-t. A gép emelkedik s közben végigköveti az FMC-be táplált útvonalat, ami látható is az MDU-n:


Süllyedés

A süllyedést kb. úgy kell megkezdeni, hogy kényelmesen tudjunk leereszkedni, azaz kb. 2000 fpm-el. Így az utasok nem pakolják teli a tacsizacsit és a kabinnyomás is tud változni. 2000 fpm-el számolva 33000 ft magasról: 33000 / 2000 = 16.5 percre Budapesttől kell megkezdeni a süllyedést kb. Ezt az infót az FMC-ről tudjuk leolvasni ha a [NEXT]-re kattintva elnavigálunk LHBP pontig. Ott látszik a távolság és az idő és hogy kb. mikor érkezünk meg az adott ponthoz.


Megközelítés, leszállás

Az időjárás alapján megnézzük, hogy melyik az aktív pálya Budapesten. Jelen példában a 13R az aktív, így arra fogunk leszállni. No de hogyan? Hasonlóan a SID-hez, léteznek az ún. STAR-ok (Standard Terminal Arrival Route) amik egy reptér megközelítésé írják le. Ferihegyhez az IVAO magyar diviziójának térképeit fogjuk használni: http://www.ivao.hu/terkepek/

Itt nekünk az RNAV Arrival 13R STAR kell. A repülési tervben VEBOS az utolsó pont LHBP előtt, tehát ez a belépési pont. Ezt kell megkeresni a térképen. Innen kiindulva pedig végig kell követni az utat egészen a 13R-ig.
Az út: BP421 BP420 BP419 BP418 BP417 BP416 BP415 BP414 BP113 (a BP113 nem szerepel sajnos az X-Plane adatbázisában, így azt kihagyjuk). Minden pont mellé oda van írva a magasság, tehát azt is be lehet táplálni ereszkedés közben az FMC-be a következő módon. Menjünk el LHBP-re a NEXT gombbal, majd kattintsunk a FIX gombra. Itt pötyögjük be, hogy BP421. Máris megjelent, hogy milyen távolságra van tőlünk, már csak a magasságot kell beállítani hozzá. Megjelent a 3. sorban (1) egy FLY AT 000000 felirat. A sor előtt a képernyő mellett balra és jobbra van egy kis gomb (2). Arra bökve tudunk az adott sorba ugrani a kurzorral. Odaugrova bepötyögjük, hogy 09000. Ezt a térképről olvastuk le, fent a TRANSITION ALTITUDE.

A NEXT gombra kattintva ugyanígy hozzáadjuk az összes többi pontot, végül LHBP-t. A magasságokat a pontokhoz le tudjuk olvasni a térképről: egészen BP415-ig 9000 ft, onnantól egyenként is meg van adva. LHBP-hez a reptér magsságát kell beállítani, ami 495 ft. Ezt beállítva a gép végigrepüli a megközelítési eljárást. A magasság módot át kell állítani VNAV módra, hogy a pontokon beállított magasságot kövesse, ne a robotpilótán beállítottat.
Az MDU-n máris megjelenik a kész útvonal ami a térképen is szerepel:

Megkeressük még az ILS 13R térképet ami az ILS megközelítést írja le. Láthatjuk, hogy 130 fok az irány és 110.5 az ILS frekvenciája. Ezeket is érdemes előre beállítani, hogy mikor a végső egyenesen vagyunk, a robotpilótán csak át kelljen kapcsolni FMC módról NAV1 (N1) módra (VIGYÁZZ, EZ NEM AZ N1 GOMB A SPEED MELETT!)

A valóságban és IVAO-n is legtöbbször vektorok alapján hoznak le minket egészen az ILS-ig.

Mikor ráfordultunk a végső egyenesre (final) és aktív a localizer átkapcsolunk N1 módra és bekapcsoljuk a VOR/LOC-ot. Ha a GS is aktív, akkor egyből kapcsolhatunk APP módba, de általában ilyenkor még vagy nem aktív, vagy fölötte vagyunk. A képen a GS még nem aktív:

Miután megvan a GS is, átkapcsolunk APP módba, hogy a robotpilóta most már azt is kövesse. A végén vagy letesszük kézzel, vagy megnézzük ahogy a robotpilóta teszi le a gépet (az x737 alkalmas erre, de a többi gép sajnos nem).

Leszállás után előkeressük Ferihegy guruló térképeit majd begurulunk az általunk választott csáphoz és a checklist alapján leállítjuk a gépet.

Ez a írás kútfőből jött, a tapasztalatok illetve az idők során felszedett tudásból. Pontatlanságok lehetnek, de nagyrészt úgy érzem megállja a helyét. Ha ilyenre bukkansz, kérlek szólj! :)