Góbé R-26S vitorlázórepülőgép

Pár hónap titkos ügyködés után örömmel osztom meg a nagyközönséggel új művemet,
a közismert és közkedvelt Góbé vitorlázógép modelljét X-Plane 9-hez.

Az eredeti gépet id. Rubik Ernő tervezte 1958-ban, az első tesztrepülésre 1960-ban került sor. Ez a típus mind a mai napig az egyik legelterjedtebb kiképző vitorlázógép Magyarországon.
Rendkívül jóindulatú, megbocsájtó gép, jó pár generáció ismerkedett meg általa a merevszárnyú repülés alapjaival.

Óriási köszönet illeti Bálint Balázst, aki volt szíves rendelkezésemre bocsátani gyönyörű rajzát, melyet a külső textúrákhoz használtam fel:
http://gobe.x3.hu/fotok/Balint_Balazs_HA-5355_rajz.jpg

Köszönönet Urbán Gergőnek a tesztrepülésekért és a részletes kabinfotókért.

A gép viselkedését igyekeztem a lehető legélethűbbre alakítani, de lehetnek még benne hibák, ezért örömmel fogadom az esetleges észrevételeket, javaslatokat.

Góbé R-26S vitorlázórepülőgép
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép

A modellt innen töltheted le:
Góbé R-26S vitorlázórepülőgép

Jó szórakozást!

Hozzászólások

Szia!

Hát nagyon megleptél vele, én is ezen tanultam meg repülni.
Borzasztóan örülök neki, hogy most már ilyen is van a szimulátoromban.
Gyönyörű szép lett a gép, 3D cockpittel. Le a kalappal!

Viszont nekem egy pár dolog máshogy rémlik, mármint viselkedésben.
Pl. dugóhúzó, teli féklapos csúsztatás, stb.
De gondolom ezt itt azért teljesen lemodellezni nem lehet.
Ettől függetlenül is nagy élmény vele repülőzni.

2 apróságot találtam benne hibaként.

- a magasságmérő nagymutatója nekem fordítva mozog. Csak a nagymutató, a kicsi rendben van.

- nekem a súlyok annyira nem stimmmelnek, ha megnyomom a set max to gross -t, akkor eleve kiszalad pirosba.
Valahol a payload weight -el lehetnek gondok, mert úgy látszik mintha 86lb lenne a max engedélyezett. Ezzel szemben a valóságban 200-220kg a max ülés terhelés. A minimális pedig 75kg, az első ülésben.

Szerintem könnyedén hozzá tudnék jutni nagyon komoly góbé tervrajzokhoz.
Amennyiben gondolod és érdekel és szeretnél még időt bele fektetni, szívesen megszerzem őket neked.

Mégegyszer köszönjük a Góbén nevelkedett repülős társadalom nevében... :-)

Nagyon köszönöm az észrevételeket, és örülök hogy tetszik a gép!
A magasságmérőt kijavítottam, nemsokára feltöltöm a javított változatot.

"Gyárilag" hozzá van adva a pilóta és az utas tömege, azaz már eleve két személlyel megterhelve tölti be a modellt.
Az "ordnance" lapon láthatod is őket. Így nekem csak az üres gép tömegközéppontját kellett megadnom (aminek helyét elég pontosan leírják a légiüzemi utasításban), és az X-plane kiszámítja helyettem a súlypontvándorlást a hozzáadott tömegek függvényében.

Sajnos az X-plane elég kutyául modellezi a dugóhúzót, ezért már az is nagy dolog, hogy egyáltalán sikerült dugózásra bírnom...
Egy csomót kísérleteztem vele, mire nagyjából sikerült. :)

A csúsztatás is kemény dió, mert a gyári értékre állított kormánykitérésekre az X-plane brutális érzékenységgel reagál, ezért a sebesség növekedésével arányosan csökkentenem kellett pl. az oldalkormány kitérését. Ellenkező esetben koppra belépve majdnem hátraarcot csinálna.

Az említett rajzoknak természetesen nagyon örülnék!

Üdv,
M. Gergő

Köszönöm a gyors választ, elkezdtem intézni a tervrajzokat... :-)
Lehet, hogy lesz másik géphez is... majd esetleg emailben elmondom, hogy miket tudok szerezni. Ha megvan amit ígértem, jelentkezem vele, a többit meg majd meglátjuk.

Még egyszer nagyon köszönjük, és ne szabadkozz, nagyon szép lett.
Egész nap fülig ért a szám és lejtőztem vele, termikeltem, gyakorlatilag szakszó vizsgáztam vele... :-)

Pl. a liftelés (hasra húzott bottal vízszintes szárnyat tartva, kb. 50 -el megy előre a gép, de merül 6-10m/s -al) totálisan élethű vele, többek között ez is szakszó feladat volt vele valamikor.

Mégegyszer gratula!

Mély tiszteletem és hatalmas hálám a készítőnek.

Mint egykori Góbé pilóta bizton állíthatom, hogy ezzel most hatalmas örömöt szereztél sokunknak. Pót-karácsonyi hangulatot keltett bennem, már csak egy apró problémám van, hogy éppen munkahelyemen ülök és nem tudom kipróbálni. Alig várom, hogy hazajussak...

Köszönjük a javítást, így már kicsit könnyebb a magasságot megállapítani. :-)

Csak 2 kérdésem lenne még.

(A magassági trim nekem nem nagyon akar működni. Valamit én bénázok vagy tényleg nem megy?)
No ezt megoldottam, csak talán egy kicsit kevésbé hatékony mint amire emlékszem, de tekintsd tárgytalannak.

A másik érdekesség a kioldó helye, nekem úgy tűnik mintha nagyon a súlypontban lenne, vagyis túl hátul, így a csörlés borzalmas vele... :-)
Persze lehet, hogy csak x-plane csörlője húz borzasztóan erősen.
A vontatás kiváló vele. Főleg ha C172 -vel vontattatom magam. Szinte teljesen visszaadja a valóságot. Csak a vontató gép zaja és a kipufogó szaga hiányzik... :-)

Előre is köszi a választ.

Igen, a trim rúdja csak animálva van, tehát pl. két joystick gombbal vagy billentyűvel tudod oda-vissza tologatni.
A vicc az, hogy szerintem két perc alatt meg tudom oldani, hogy egérrel is mozgatható legyen, csak eddig valamiért ez nem jutott eszembe... XD
Ennek mindjárt nekilátok.
A trim hatásfokán is fél perc alakítani, egy hajszálnyit javítok rajta.

Lecsekkoltam, és a vontatási pont valóban kicsit hátrébb volt a kelleténél, kb. 10 centiméterrel. Próbálgattam a csőrlést vele, és szerintem inkább csak túl erősen és/vagy gyorsan húz. Ha nyomom le (!) az orrát, akkor meg sem áll 200 km/h-ig. Ha nem nyomom, leold magától a nagy vontatási szög elérése miatt.
Bár én magam nem vagyok vitorlázó pilóta, mégis azt hiszem, hogy a csőrlés fizikai modellezése valami réges-régi programverzióból itt ragadt őskövület. A vitorlázórepülés egy kicsit pókhálós területe az X-plane-nek.

Közben készítettem hozzá igazi Góbé-hangot, kicsit "Góbésabban" zúg-búg, mint a default wind.wav.
Ha majd már elég sok minden változás összegyűlt modellen, feltöltök egy frissítést, de addig nem teszem percenként, mert még kitiltanak az X-plane.org-ról :)

Már egy csomót repültem vele így és nem tudom megunni... :-)

Igazán köszi a frissítéseket.

Hát igen, a csőrlés az x-plane-ben elég bénán van lemodellezve. Leginkább egy orrcsörléshez tudnám hasonlítani, ha nem húzod nem emelkedsz, csak gyorsulsz, ha hasra húzod emelkedsz, de gyakorlatilag élvezhetetlen a csőrlés.

A dugóhúzó elég jó, viszont ahogy írtátok nem teljesen tökéletes. Hát ezt így sikerült összehozni, pedig próbálkoztunk sok mindennel, még a súlyponteltolással is.

Összességében, azt hiszem sikerült összehozni egy nagyon jó modellt, és a fejlesztés még nem állt meg. :)

Üdv:
Urbán Gergő

En foleg az utolso mondatnak orulok! ;)

Szia Úgé, szia Misi!
Ha már a fejlesztést említettétek:
Éppen csak elkezdtem foglalkozni/kísérletezni a normal map-ok adta lehetőségekkel, de már most látom hogy milyen sokat fog dobni a modell küllemén!
Minden szegecs meg lesz árnyékolva, illetve a szárnyak hullámos kialakítása is látszik már minden szögből nézve. Mér' ne nézzen ki jobban, ha a technikai lehetőség megvan rá?:)
A magassági trim már egérrel is megfogható és állítható, csakúgy mint a féklapok karja.

Hajra-hajra! :)

Egy kerdes: a szarnyprofilokat beszereztetek valahonnan, vagy generaltatok pl. JavaFoil-al? Nem lehet, hogy amiatt nem tokeletes a dugo? Anno mikor az L-410-hez csinaltam a szarnyprofilokat, akkor talaltam egy leirast, hogy a profilokat ketfele reszletesseggel erdemes megcsinalni.

Egyszer 1 fok pontossaggal -180 es 180 fok kozt, es egyszer 0.1 fok pontossaggal -20 es 20 fok kozt. Aztan a kettot osszehozni ugy, hogy a 180-as skalaban a -20 es 20 fok koze eso reszt behelyettesiteni a -20 es 20 koze eso 0.1 pontossaguval. Igy lesz egy olyan profil, ami -180-tol -20-ig 1 fokos, -20-tol 20-ig 0.1 fok pontos, 20-tol 180-ig ismet 1 fok pontos.

Hogy anno hol talaltam meg ezt a leirast, mar passzolom, de a JavaFoilt kis aerodinamikai ismeretekkel is eleg jol mukodesre lehet birni.

Igy utolag neztem bele az afl-ekbe. Nem szoltam semmit :)

A Javafoil-lal az a baj, hogy csak nagyon kis Reynolds számoknál ad normális eredményt, ezért elsősorban RC repcsikhez lehet jól használni. Korábban próbáltam már Javafoil-t, Profili 2-t, AeroFoil 2.2-t, de tapasztalataim szerint sokkal pontosabb eredményt kapsz, ha rendelkezésedre állnak szélcsatornában felvett diagramok.
A Gottingen 549-es profil adataira egy régi NACA report-ban bukkantam rá, és az alapján készítettem Airfoil Maker-rel.
A légellenállás görbén kellett csak kisebb módosításokat megejteni itt-ott, hogy a különböző sebességekhez tartozó siklószámok egybeessenek a Légiüzemi Utasításban foglaltakkal.

A profi dugóhúzóhoz a 20 fok feletti részen kellene csalni valamennyit.
A +20 fok feletti állásszögekhez tartozó görbék ugyan nem szerkeszthetők az Airfoil Maker-rel, de lehetne rá írni pl. Excelben egy olyan matematikai függvényt, ami kiszámolja ezt a tartományt 1 fokonként, aztán már csak egy Ctrl-C-Ctrl-V -t kell nyomni a Wordpad-ben megnyitott .afl fájlban.

Valahogy így fog majd kinézni a gép a normal map technika bevetése után:

http://www.youtube.com/watch?v=NYY8KmVOjZ0

Egyelőre a szegecsek, illesztési vonalak, felületi egyenetlenségek, és a szárny hullámos kialakítása lett ily módon árnyékolva.

Szep lesz ez biza! :)

Ha a normal map alfa csatornajaval is elkezdesz jatszani, akkor meg tudod azt csinalni, hogy a vaszonnal bevont helyeken kevesbe csillogjon: pl leveszed a felere az atlatszosagot ott ahol vaszon van a festesen. Esetleg a szegecseket is leveheted szinte nullara, merthogy ugye azok nem szoktak csillogni.

Plusz ha ramesz valami enyhe (5-10%-os) torlovel az atlatszosagra, akkor nemi "kosz" erzetet is adhatsz a gepnek - nem fog mindenhol egyenloen csillogni, igy szinten kicsit valosabb lesz a vegeredmeny.

Igen, az alfa csatornával is mindenképpen el fogok játszadozni, tervbe volt véve.
Egyelőre még csak a farokcsúszó burkolatát csináltam meg mattra, de egy kis koszt is felviszek majd a felületekre a radírozós technikával.
A szegecsekre nem is gondoltam, de kipróbálom hogy milyen ha nem csillognak annyira.
Kösz a tippet!

Meszger!
Gratulálok! Kemény melóval látványosat alkottál.
1978-ban C vizsgáztam 5346-os Góbéval Kaposújlakon. Most böngésztem a neten és megtaláltam a GÉPEDET, nagyon tetszik! Letöltöttem az X-Plane-t egyelőre a free-t. Kérdésem hogy tudok csőrölni? Bocs ha láma volt a kérdés! Esetleg skype: pituka44

Szia!

Csorolni az Aircraft / Aircraft Situations / Glider Winch-el tudsz, vontatni pedig ugyanitt, csak a "Glider Tow" gombra kattintva.

Szia ksgy!
Köszönöm!

Elő ástam a start könyvem, most nosztalgiázok...