Az

Épp elkezdtem iszogatni a jól megérdemelt forraltborom a Giferhorn tetején egy kiadós sielés után, mikor egy úriember a kezembe nyomott egy borítékot. Távirat volt. Te jó ég, 2011-ben...

KI VAN KAPCSOLVA A TELEFONOD STOP IIGY TUDTALAK CSAK ELEERNI STOP AZONNAL INDULJ SAANENBE OTT TALALKOZOL ******* ********VAL AKIT EL KELL VINNED SUURGOOSEN BAD RAGAZBA STOP MOBILT TARTSD KIKAPCSOLVA STOP

Nagyszerű. Épp kezdtem beleélni magam, hogy megúszom a szabadságomat munka nélkül. Neszeneked. Lementem hát Saanen-be, ahol találkoztam az illetővel. A reptérre menet egy szót sem szóltunk egymáshoz. Közben azon agyaltam ki lehet ez. És mivel fogom én elvinni? A főnök szeret meglepetésgépeket adni nekem. Meglepetésgép. Az. Stinson L-5, hófehér. Se lajstromjel, se felségjel, se semmi. Nem szeretem én ezeket a “nemtudszsemmit” helyzeteket.

Az

Körbejártam a gépet, minden rendben látszott rajta, kicsit ütött-kopott volt, de alapjában véve jó állapotú. Beültem, elolvastam a kb. 10 oldalas használati útmutatóját, majd intettem emberünknek, hogy indulunk.

Beröffentettem a kis kávédarálót, majd gurulás, felszállás. Végül imádkozás, hogy bírja a motor a meredek emelkedést.

Az
Az
Az

Nem bírta. Kellett tenni pár kört a völgyben, hogy ki tudjunk jutni onnan. Emberünknek ez nagyon tetszhetett, mert előkapta a mobilját és bőszen kattintgatott. Mintha még életében nem látott volna fentről hegyeket. A karóra-telefon-öltöny kombóból azt gondoltam volna, hogy milliószor látott már ilyet.

Azért meg kell hagyni, tényleg nem csúnya svájc, én is csináltam pár képet miután kiemelkedtünk.

Az
Az
Az

Félúton lehettünk mikor elkezdett gyengülni a motor, pár perc múlva néhány köhhintés kiséretében megállt. Emberünk ebben a pillanatban úgy belemarkolt a gép oldalába, hogy tán a fém is meghajlott a keze alatt. Mintha azon múlna, hogy lezuhanunk-e vagy sem, hogy mennyire erősen szoítja a fémet.

Nézelődtem, hogy mi lehet a gond. A motor nem melegedett túl, a levegő nem fogyott el. Az üzemanyag viszont igen. A Stinson-ban az a szép, hogy az üzemanyag vagy a jobb, vagy a bal tartályból fogy. A bal tartály teljesen kiürült. A jobb oldali kb. negyedig volt. Remek.

Az
Az

Szeretem a főnökömet, hogy még csak meg sem tankolja a gépet. És szeretem magam, hogy feltételezem róla az ellenkezőjét. Átkapcsoltam a jobb tankra, majd elővettem a térképet, hogy elérünk-e egyáltalán Bad Ragaz-ba. Az út még kb. háromnegyed óra lett volna, az üzemanyag pedig kb. egy és negyed órára volt elég. A térképet nézve volt félúton egy kisreptér, ahol leszállhatunk üzemanyagért.
Bejelentkeztem náluk a rádión, s megkérdeztem van-e üzemanyaguk. Volt nekik, de fél órát várni kell majd, mert a néni akinél a kulcs van, nincs a reptéren.

Hátrafordultam megkérdezni emberünket, hogy bevállaljuk-e Bad Ragaz-t, vagy szálljunk inkább le Mollis-ban. Falfehér, sűrű bólogatással válaszolt.

Nem kíméltem szegényt. A reptér alattunk volt 4-5 km-re, mi pedig 3 km magasan voltunk. Valahogy le kellett jönni. A dugóhúzóra gondoltam első körben. Azán elvetettem: nem volt a gépben tacsizacsi, a nyakamba pedig nem szerettem volna kapni az áldást. Maradt a szándékos csúsztatás. Oldalkormánynak teljesen beléptem, s megkezdtük zuhanó-süllyedésünket. Másfél perc alatt voltunk lenn. Fentről sem tűntek kicsinek a hegyek, de így a tövében még sokkal nagyobbak lettek. Beálltunk a kis fabódé elé. Bementünk és ittunk egy kávét míg megérkezett a néni. Emberünk is rendbeszedte magát.

Az
Az
Az

Ahogy a néni megjelent, kiderült, hogy nem is annyira néni. Inkább a NŐ kifejezés volt jellemzőbb rá. Emberünk egyből felpattant, félrehívta. Susmorgott neki valamit. A nő komolyan bólogatott, majd felvihogott. Odajött hozám, letette a kulcsot az asztalomra és odabökött egy “ma önkiszolgálás van” mondatot. Azzal a lendülettel indult is vissza emberünkhöz. Eltüntek hátul.

Kimentem a géphez megtankolni. Végre egyedül. Nem beszél sokat ez az ember, de az a fajta, akitől vagy odébb állsz, vagy péklapátot integrálsz az arcába. Sokszor. Precízen.

Mire megtelt a gép emberünk is előkerült. Komor volt mindkettő. A nő talán kicsit dühös is. Szó nélkül vitte el a kulcsot. Fizettem, beszálltunk, s irány Bad Ragaz.

Az
Az

A szélvédőről jégvirágokat kellett törölgetnem, annyira fagyos volt emberünk. Egy darabig filóztam, hogy próbáljam-e kicsit oldani a hangulatot. Végül úgy döntöttem, legyen csak neki rossz.

Miután leszálltunk, kiszálltunk a gépből, nyújtja a kezét, én is az enyémet. Rövid kézfogás. Elfordult, majd odament a bódéhoz, ahol telefonált egyet. Rövidesen egy autó vitte el.
A kézfogás közben a kezembenyomott egy cetlit. Rajta egy számmal: 406.

Az
Az

A főnökömnek később elmondtam, hátha tudja mit jelent. Kis nyomozás után sem sikerült kiderítenie mi lehet ez. Emberünket elnyelte a föld. Senki még csak nem is hallott róla, nem látták, nem emlékeznek rá a reptereken.

Pár nappal ezután kapott egy fülest: látták emberünket Spanyolországban. Megkerestem a pilótát aki vitte. Elmondása szerint végig nagyon boldog és izgatott volt emberünk, mintha akkor repült volna életében először. Nagyon boldognak tűnt. Ő is kapott cetlit. Arra “200” volt írva.

Ötletek?