Ezzel a kis írással szeretnék segítséget nyújtani az X-Plane beállításához, hogy jól fusson az adott konfiguráción. Leginkább a grafikai beállításokat veszem górcső alá, de szóba kerül pár egyéb apróság is, ami nagyban befolyásolja a repülés élményét.

FPS - frames per sec, kép per másodperc

Gondolom mindenkinek ismerős ez a hárombetűs rövidítés :) Az X-Plane motorja úgy van megírva, hogy alsó minimum 19 FPS-t kell produkáljon, különben nem tud megfelelően futni - nem csak grafikailag, hanem repülési modellileg sem.

Biztos találkoztatok már azzal a jelenséggel, hogy szép nyári napon, mikor sehol egy felhő, egyszer csak elkezd ködösödni az X-Plane, akár az indítás után közvetlenül. Ez azért van, mert nincs meg a kívánt FPS ahhoz, hogy rendesen fusson a program. Ekkor első körben megpróbálja csökkenteni a látótávolságot, egészen addig, míg meg nem lesz a megfelelő FPS.

Mielőtt belemerülünk, érdemes bekapcsolni az FPS kijelzését: Settings / Data Input&Output / Data set / Frame Rate


Ekkor megjelenik a bal felső sarokban a szám a "freq" alatt, az az aktuális FPS-ünk:

Mitől függ az FPS?

Rengeteg mindentől. A gép konfigurációjától kezdve, az adott scenery-n át egészen a betöltött repülőig, minden.

Viszont a jó hír az, hogy kimazsolázható, hogy mi fogja meg a gépet. Persze a legjobb módszer a próbálkozás, kész recept sajnos nincs, de példákon keresztül megpróbálom bemutatni, hogy hogyan lehet jobbá tenni. Sorrendben írom, hogy mi az ami legjobban megfogja, és haladok visszafele.

Textúra felbontás

Az első amit érdemes megnézni, az a Settings/Rendering Settings/Texture Resolution. Ha kevés memória van a gépben (1G vagy kevesebb) biztos, hogy nem szabad maximumra húzni, különben a textúrák egy jó részét a swap fájlba fogja tölteni.

Mi a jó beállítás?

Minden grafikai beállítást vissza kell venni alap beállításra, elmenni LOWI-ra, kitenni a gépet a kifutóra (08-as!) (lehetőleg alap C172-t, VC nézetben). A valós időjárást kikapcsolni, a felhőket eltüntetni.

A beállítás picit macerás, mivel minden változtatáskor újra kell majd indítani az X-Plane-t. Kezdjük a legdurvábbal: vegyük fel a Texture Resoltion-t a maximum értékre (Ultra High Resolution) - ha nem azon volt - és indítsuk újra az X-Plane-t. Valószínűleg az előbbi állapothoz képest erősen vissza fog esni az FPS. Ekkor lépjünk egyel kisebb (High Resolution) beállításra, majd ismét újraindítás.

Ezt egészen addig ismételjük, ameddig nem lesz legalább 25-30 FPS alapból. Aki tudja, hogy gyengébb gépe van, kezdheti "lentről" is, és ahol visszaesik az FPS, tudja, hogy hol a határ. Egyet vissza és maris megvan az ideális beállítás. Lehet, hogy nem lesz a legszebb a látvány, de a repülési modell csak így fog biztosan jól számolni. Később ezen esetleg lehet még állítani a többi függvényében.

Pixel Shader

A következő ami nagyban meg tudja fogni a szimet, az a Pixel Shader. Ha 1-2 éves konfigurációnk van, jó eséllyel bekapcsolva hagyhatjuk, de ennél régebbi gépek, videokártyák igencsak küzdenek ezzel a beállítással. Igaz, hogy így nem lesz szép csillogó, tükröződő vízfelületünk, de akár kétszeres FPS-ünk is lehet, ha kikapcsoljuk ezt a beállítást! Akinél muzsikál bekapcsolt állapotban is, érdemes a víztükröződés mértékével játszani, 20-30% FPS javulást is ki lehet hozni egy-egy alacsonyabb beállítással - igaz, hogy a tükröződő vízben nem lesz benne minden egyes fa, épület, de ezt hívják kompromisszumnak :)

Eső, hó

Nagyon nagyon nagyon FPS zabáló, ahhoz képest, hogy csak eső, illetve hó :)
Jelentős javulást csak hekkélessel tudunk elérni: megkeressük az esőhöz illetve a havazáshoz tartozó textúrákat és lecsökkentjük a méretét felére, negyedére - az írás végén leírom a "hogyan"-t is :)

Látótávolság

Két féle látótávolságot lehet állítani az X-Plane-ben: az egyik a maximum, amit az időjárás motor állít be - tehát alapból "kodosit", hogy jobb legyen az FPS-ünk, a másik az objektumok kirajzolásának távolsága.

Objektumok

Amivel hirtelen- és számottevő javulást tudunk elérni, ha az objektumok látótávolságát visszavesszük Medium-ra, még inkább Low-ra, gyengébb gépeken Very low-ra. Igy csak a közelünkben lévő objektumokat fogjuk látni, amint 2-3000 ft fölé emelkedünk egyet se, így azzal nem kell számolnia a videokártyának, rengeteg erőforrást megspórolva. Leszálláskor, illetve a földön mégis láthatóak lesznek az objektumok, nem lesz teljesen kihalt a szimulátor világa.

Időjárás

Ha nem túl nagy probléma, hogy Ferihegyről felszállva max. a budai hegyekig látunk el, de pl. a Pilist már nem látjuk, nyugodtan visszavehetjük 10-15 nm-re a maximális látótávolságot az időjárás panelon. Ezzel is nyerünk jó pár FPS-t, de a valóságtól sem rugaszkodunk el nagyon - mivel sajnos ritka az olyan szép idő, hogy Ferihegyről tisztán látszódjon a Pilis.

Felhők

Ha szeretjük a szép felhőket, akkor bizony le kell mondanunk jó pár FPS-ről, főleg ha a textúra beállításaink maximumon vannak. Mivel az kihat a felhőkre is, érdemes eljátszani a beállításokkal felhős ég eseten is. Be lehet még állítani, hogy ne legyenek cumulus felhők semmiképp.

Ezzel ugyan nyerhetünk pár FPS-t, de sajnos csak cirrus vagy stratus felhőink lesznek - ami (legalábbis számomra) nagyon kiábrándító tud lenni. A hekkelés itt is beválik: keressük meg a cumulus felhőhöz tartozó képet, majd felezzük vagy csökkentsük negyedere a méretét.

Épületek

Az épületek egy mókás dolog. Nagyon meg tudja fogni a gépet, de csak bizonyos helyeken - mint pl. Budapesten is. Sajnos erre a területre az X-Plane készítői igen részletes épület objektumokat raktak, szinte az egyes cserepeket is lemodellezték - teljesen feleslegesen, csak az FPS-t viszi.
Ha nincs Paksi erőművünk, szinte biztos, hogy valami közepes, vagy kicsit alatta beállítás fogja meghozni a kívánt kompromisszumot.

Erdők

Ez a másik érdekes dolog. Az a tapasztalat, hogy 2-3 éves konfiguráción szinte egyáltalán nem fogja meg a gépet - egy bizonyos szintig, aztán hirtelen nagyon le tudja ejteni az FPS-t. Ennél régebbi gépeken viszont még az alacsony beállítás is tud necces lenni - ha megelégszünk a talaj textúra erdőjeivel, érdemes teljesen kikapcsolni őket.

Autók, madarak, hőlégballonok, szarvasok

Szinte alig-alig érezhető a ki-bekapcsolása, mivel elenyésző mennyiségű objektumról van szó. Akinek szimpatikusak ezek, nyugodtan hagyja bekapcsolva - persze lehetnek triviális esetek régebbi gépeken (>3 éves konfigurációkon) de nem jellemző. Egy próbát mindenképp megér.

Képernyő felbontás

A közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem fogja meg az FPS-t. Akár 1024x768-ban futtatod, akar 1920x1080-ban, az FPS pont ugyanannyi lesz. Kipróbáltam egy ősrégi konfiguráción, és egy újabbon is, nem függ tőle :)

De én szép táj felett szeretnek repülni!

Megoldható ez is, persze itt is kompromisszumot kell kötni. A régi konfigommal sokáig repültem úgy, hogy az objektum látótávolság minimumra levéve, az objektumok száma minimumon, fák kikapcsolva, de a textúra felbontás max-ra húzva.

Ha ennek ellenére túl alacsony az FPS, lehet még játszani egy beállítással: a számolt repülési modellel masodpercenkent: Settings / Operations & Warnings / flight model per sec


Látószög

Azért hagytam a végére, mert nem mindig egyértelmű a dolog. Alacsony beállításoknál szinte alig-alig vehető észre FPS esés, ha magasabbra vesszük az alap 45-nél. Viszont magasabb grafikai beállításoknál előfordul, hogy annyira megnő a kirajzolandó elemek száma, hogy egyszerűen elhasal a gépünk alatta. Ekkor sajnos vagy az egyikből (látószög) vagy a másikból (egyéb) vissza kell venni.

Textúrák átméretezése

Kell hozza egy Gimp, vagy Photoshop. Kellenek hozzá a képek, amiket át szeretnénk méretezni: X-Plane/Resources/bitmaps alatt találhatóak a képek (png) amit az X-Plane használ. Megtalálhatók itt a felhők, eső, alap épületek, kifutópálya, gyakorlatilag mindennek a textúrája - még a kezelőfelület és a menüjé is :)

Ezek közül kell megkeresni az adott filet. De, hogy ne legyen olyan nehézkes, egy kis segítség :)

  • Felhők: X-Plane/Resources/bitmaps/world/clouds/
  • Eső: Resources/bitmaps/world/overlays/rainfall/
  • Hó: X-Plane/Resources/bitmaps/world/overlays/snow.png + X-Plane/Resources/bitmaps/world/overlays/snowfall

Mindig csinálj mentést! Mielőtt nekiállsz az átméretezésnek, mentsd el máshova a képeket, ha esetleg elrontod, vagy túl kicsi lesz, vissza tudj nyúlni hozzájuk.

Fontos: a textúrák méretei:
- minimum 256x256
- maximum 2048x2048
méretűnek-, és mindig kettő hatványú négyzetnek kell lennie: 256, 512, 1024, 2048. Ha ettől eltérő méretű képet gyártunk, az X-Plane elszállhat mint a győzelmi zászló :)

Végszó

Remélem tudtam segíteni egy kicsit az FPS optimalizálásban és nem kell képregényt nézni miközben repülünk :)

Ha valami nem tiszta, vagy plusz kérdés merül fel, jöhet bátran kommentben!

Hozzászólások

Köszi, ma ki fogom próbálni a tippeket.

Eredmenyeket is mondj majd pls, konfiggal egyutt :)
Koszi!

Sziasztok,

Még nem jutottam a végére, de ami megvan azt leírom.

Hardware:
HP Pavilion DV6820EC laptop:
- Core 2 Duo T7300 (2Ghz)
- 4GB RAM
- NVIDIA GeForce 8400M GS (256MB)

Software:
- Windows 7 64bit Enterprise
- X-Plane 9.62

X-Plane beállítás, amiket egyenlőre nem változtattam:
- Forest density: none
- World detail distance: medium
- Number of objects: tons
- Number of roads: tons
- Draw forest fires and balloons: unchecked
- Draw birds and... : unchecked
- Airport detail: high
- Traffic density: none
- Draw hi-res plane... : checked
- Draw view indicator: unchecked
- Dim under... : checked
- Draw aircraft carrier... : checked

Az alábbiakat változtattam:
- Texture resolution
- Use pixel shader (PS)

Az eredmények FPS-ben, külső kamera nézetben (C172 LOWI 08-as kifutó):
- Minimal Texture resolution: PS-el= 24 ; PS nélkül=42
- Normal Texture resolution: PS-el= 26 ; PS nélkül=50
- High Texture resolution: PS-el= 26 ; PS nélkül=50
- VeryHighTexture resolution: PS-el= 24 ; PS nélkül=42

Ami érdekes volt, hogy a minimál jobban fogta a gépet, mint a High. Többször is kipróbáltam, és mindig újraindítottam az X-Plane-t. Ami még látszik, hogy ez én gépemet nagyon megfogja a pixel shader...

További próbálkozások és eredmények a héten valamikor.

Sziasztok!
Mitol lehet az hogy, teljesen szepen fut az x-plane (60-70fps) jo kozepes beallitasokkal de neha (teljesen random modon) lemegy az fps 19-re. Neha par masodpercre, neha fel percre. Csinalja foldon, leallitott geppel, levegoben, vizszintes repulesnel, felszallasnal, leszallasnal... Neha orakig semmi, neha 5 percenkent hosszab rovidebb idore. Probaltam mar valtoztatni nehany beallitason de ugyanugy csinalja. Inkabb megkerdezem mielott elallitok mindent..! ))

Balazs

Szia!

Nem dolgozik valami a hatterben? Virusirto, vagy barmi mas opengl program? pl nekem par nvidia driver csinalta azt, hogy mikor frissult az IVAe, akkor megakadt kb 5-10 mp-re az egesz x-plane.

Lehet meg scenery betoltes, de ha allo gepnel is csinalja, en arra gyanakszom, hogy valami mas lefogja a gepet.

Probald ki azt, hogy ha elkezd akadozni, akkor atvaltasz kulso nezetre es fentrol nezel a gepre. Ekkor ha begyorsul es megszunik a szaggatas, akkor valamit nem bir az xplane. Ha nem, akkor kulso oka van.

Esetleg meg lehet tul sok beallitott AI gep. Ha epp nincsenek latotavolsagban akkor nincs semmi baja, de amint latotavolsagban kerul(nek) megfekszi a gepet. Ezt pl a local mapon tudod megnezni, hogy hol vannak az AI gepek, mikozben beakad a szimulator. Valtas kulso nezetbe es korbeforogsz a gep korul. Ha csak kb egy iranyban csinaljak, amerre az AI gepek vannak, akkor az a ludas. Ha nem, akkor ismet csak valami kulso ok miatt akad be.

Szia!

0 AI forgalom van beallitva, az biztos nem. Ki fogom probalni de en is valami kulso dologra gyanakszom.

Koszonom

Balazs

Szia!

Lehet egy láma kérdés, de az hogy az esőcseppek látszanak a szélvédőn, és az ablaktörlő törli, az a repülő kidolgozottságán múlik, vagy valamilyen grafikai beállításon?

Köszi.

Szia!

2D panel eseten a cseppek latszodnak, de nem torlodnek le. 3D pilotafulke eseten ez a gep kidolgozttsagan mulik.

Köszönöm