A Laminar Research nem rég bejelentette, hogy karácsony környékén érkezik az X-Plane 10. Szép lassan szivárognak a részletesebb információk, hogy mi lesz még újdonság a szimulátorban.

Az első ami kiderült, hogy teljesen új időjárás motort kap a szimulátor: képes lesz frontokat megjeleníteni, a felhők is valósághűbbek lesznek, ahol pedig nem áll rendelkezésre METAR, a környező repterek METAR-jának interpolációjából fog összeállni az adott hely időjárása.

A következő az autogen és az új scenery elemek: sokkal valósabb ház- és úthálózat, mindez az OpenStreetMap adatait felhasználva, tehát nagyrészt tökéletesen valósághű kinézetet kap még az alap scenery is. (http://x-plane.hu/cms/xp10-kepek-scenery - http://x-plane.hu/cms/xplane10-kepek-januar-9 )

A repülők volt a hab a tortára: Javier Rollon közzétett egy videót, melyben az alap XP10-es gépeket mutatja be: minőségben egy gép esetén sem adta alább a CRJ-200-asnál. (http://x-plane.hu/cms/node/333)

Innentől jöttek a fejlesztőket is érintő meglepetések: globális árnyékolás, alap reptér információból (WED, apt.dat) épülő terminálok. A készítőknek egy remek ötletük támadt: ők adják az alap építő elemeket, a felhasználók pedig - mivel igen egyszerű lesz - készítik a terminálokat. Nem lesz nehezebb felépíteni egy repteret, mint megrajzolni annak a gurulóút hálózatát. Ahogy sejteni lehet: lesz néhány alap reptér, amit nagyon részletesen kidolgoznak ezzel a módszerrel, de a munka nagy részét a közösségre bízzák, látva az eddigi aktivitást a reptér alaprajzok kapcsán.

Az eddig nem volt egyértelmű, csak sejthető, hogy új ATC-t is kap a szimulátor. A 9-es verzióban egy scenery csomag eddig ezeket tartalmazta:

  • DSF: egy 1x1 fokos domborzat szelet
  • 3D objektumok, fák
  • reptér alaprajz (apt.dat)
  • library.txt - egy más scenery-k által is felhasználható objektumok listája

A 10-es verzióban ezek mellé bekerül még:

  • Földi műveletek adatai: aktív pálya, gurulóutak és kifutók hálózata, merre gurulhatnak a gépek, stb
  • Reptéri irányítás és légtér információk (atc.dat), mely tartalmaz minden infót az adott reptérről irányítás szempontjából - pl hol van irányítás, vagy csak tájékoztató. Ez az atc.dat minden egyes scenery csomagnál más és más lehet.
  • Hang fileok: minden reptér tartalmazhat egyedi hangokat, így pl. egy amerikai vidéki kis reptérre készíthetünk olyan tájszólással beszélő irányítót, hogy mi magunk sem értjük meg :)

Két fő részre osztható, amit kapunk a 10-es verzióban alapból:

  • megkapjuk az alap hangokat és az alap épület legó-elemeket
  • és kapunk egy "gyűjtött" csomagot, mely tartalmazza a Robin által begyűjtött legújabb reptérinfókat (apt.dat), a reptéren található épületek pozíciójait, és az ATC-hez szükséges fileokat. Ezek később folyamatosan frissülnek majd a felhasználók által, valószínűleg rendszerint havonta-kéthavonta, ahogy Robin kiadja az újabb és újabb AIRAC-ot.

És végül a reptéri autogen:

  • ha nem készült az adott reptérhez atc.dat, a szimulátor generál egy alap adatokból épülő delivery/ground/tower/approach ATC-t
  • ha nem készült a reptérhez egyáltalán apt.dat - tehát még csak gurulóutak sem - akkor generálódik majd egy alap random elrendezés, random gépekkel, random ATC-vel.

Mindez "on-the-fly" fog generálódni, tehát nem tárolódik le az apt.dat-ban, hanem a szimulátor futása közben generálódik. Remélhetőleg nem fog túl sok FPS-t megenni a dolog. A dolog hátránya talán az lehet, hogy kétszer ugyanazon a reptéren járva más és más utakat és ATC-t fogunk kapni.