Szemle: JAR Design - Airbus A320neo

Szarvkormány, mutatós műszerek, kábeles- és hidraulikus kormánylap vezérlés, pilóta vezette gépek. Ezek a fogalmak azóta léteztek mióta kereskedelmi repülés létezik. Az Airbus ezeket egy csapásra felülírta, mikor 1970 decemberében hivatalosan is megalakult az Airbus Industries.

Egy kis történelem

Az 1950-es évek környékén a Boeing és a McDonnell Douglas volt a két legnagyobb repülőgépet gyártó cég. Az Airbus a két amerikai cégnek szeretett volna konkurenciát állítani azzal, hogy egyesítik az európai repülőgép-gyárakat (Hawker Siddeley, Aérospatiale, Deutsche Airbus, Fokker VFW, CASA). Első gépük az Airbus A300 volt, melyet a többi altípus követett: A310, majd az A320, mely 1987-ben emelkedett levegőbe először.

Az Airbus A320 volt az első Fly-by-wire rendszerű repülőgép. A rendszer alapja, hogy a pilóta nincs közvetlen összeköttetésben a kormánylapokkal, hanem - hidraulikus és kábeles megoldás helyett vezetékeken, elektromos jel formájában történik a vezérlés. A pilóta gyakorlatilag egy számítógépen keresztül ad utasítást a gép rendszereinek, ami - ha olyat tenne a pilóta, ami veszélyezteti a gépet, egyszerűen nem hajtja végre. A repülés ezáltal jóval biztonságosabb lett. A rendszert - részben - azóta a Boeing is átvette.

Szubjektív

Pont ez volt az oka, hogy nem szerettem sokáig az Airbus-okat. Sokat filóztunk azon annó, hogy tényleg biztonságosabb-e így a repülés. Sok olyan vészhelyzet van, amit egy számítógép egyszerűen nem tud megoldani. Hogy miért? Mert nincs rá beprogramozva és vagy semmit nem reagál, vagy rossz esetben még rá is tesz egy lapáttal. Azóta ez bebizonyosodott, hogy azért nem teljesen van így és sokkal biztonságosabb a repülés ezen formája. A balesetek nagy része pilótahiba miatt következik be. Ezeket a számítógép ki tudja védeni, a műszaki hibákat pedig még az embereknek sem mindig sikerül.

A másik dolog, hogy ha már szimulátoron repülök, akkor szeretnék is repülni, nem csak gombokat nyomogatni, aztán nézni ahogy a gép lerepüli nekem az útvonalat, majd leszáll. A valóságban kicsit más a helyzet: ott emberéletek múlnak ezeken a gombokon, sokat egyszerűsít a pilóták életén.

A külső

Egyszerűen gyönyörű. Nagyon részletesen kidolgozott, mégsem FPS zabáló. A kiszolgáló járművek (GPU, lépcsők, catering, push-back) olyan pluszt adnak, amit eddig más repülő sajnos nem: interaktivitást a "reptérrel", hogy nem csak repülni kell, hanem a kötelező "sallangokat" is meg kell csinálni. Egy dolgot hiányolok még: az utasok ki- és beszállítását.

Szemle: JAR Design - Airbus A320neo
Szemle: JAR Design - Airbus A320neo
Szemle: JAR Design - Airbus A320neo
Szemle: JAR Design - Airbus A320neo

Rengetek festés érhető el a repülőhöz, mind nagyon szépen kidolgozott, nem sikerült még összecsapott munkába belefutnom.

A belső

Itt jött el a pillanat, mikor lehidaltam. Amikor a 727-est megvettem, azt hittem ennél már nemigen lehet feljebb tenni a lécet: tűéles textúrák, valós fényképekkel összedolgozva. Amikor először megnyitottam a gépet, azt hittem, egy 2D panelt látok, ami egy fénykép. Aztán mikor elkezdtem körbenézni, rá kellett jönnöm, hogy ez bizony 3D. Gyönyörűséges. Minden - értsd: minden végletekig részletesen kidolgozott. A kapcsolók és rendszerek egy része még nem működik, de a gép folyamatos fejlesztés alatt van, hónapról hónapra jönnek a frissítések hozzá. Inkább a képek, ezt látni kell.

Szemle: JAR Design - Airbus A320neo
Szemle: JAR Design - Airbus A320neo
Szemle: JAR Design - Airbus A320neo
Szemle: JAR Design - Airbus A320neo
Szemle: JAR Design - Airbus A320neo
Szemle: JAR Design - Airbus A320neo

A rendszerek

Első lépés: checklist. Igen, kell. Miért? Mert összetett. Összetettebb gép - az egyszerűsége ellenére - mint a többi. Reagál. A rendszerek, az utasok, a co-pilot. Természetesen az első indítás után azzal kezdtem, hogy kipróbáltam mit nem tud a gép :) Felszálltam és elkezdtem úgy vezetni a gépet, ahogy azt nem kellene. A fly-by-wire tette a dolgát rendesen, ellenben az utasok erős nemtetszésüket fejezték ki, mikor koppra döntöttem a gépet. Még a hőmérséklet miatt is nekiálltak panaszkodni, hogy túl hideg volt a kabinban. Nem akartam őket teljesen kikészíteni, úgyhogy mentem leszállni. A földetérés egy kissé... hm, prózaibb lett, mint terveztem. 200 kts környékén nehéz leszállni szépen. A lassításkor az utasok erős hurrogásban kitörve adták tudtomra, hogy ez nem a legszebb leszállásom volt. Természetesen egy későbbi repülésen az elismerést is megkaptam taps formájában, mikor kb 50 fpm-el sikerült földetérni :) Emellett hallani ahogy a stewardesek beszélnek az utasokhoz a repülés különböző fázisaiban: ajtó csukáskor, induláskor, felszállás után, süllyedés megkezdésekor és leszállás előtt-után.

Az FMS nem teljes, de használható teljesen, teszi a dolgát ahogy kell. Company route-okat is tud kezelni, elég csak az útvonalat egy TXT file-ba lementeni a FlightPlans könvtárba és máris betölthető. Természetesen kézzel is vezethető a gép, VOR2VOR navigációra is alkalmas.

Aki nem vezetett még Airbus-t, készüljön fel rá, hogy teljesen másképp kell, mint egy "hagyományos" gépet.

Összességében

Azt kell mondjam, tetszik. Megtetszett. Nagy szerepe van a körítésnek is, az tény, de az sem egy utolsó élmény, hogy le lehet vele pont úgy repülni egy utat, mint azt ahogy a valóságban teszik. Aki szeret valóság- és korhűen repülni, kötelező darab ez a masina.

Az elmúlt egy hétben majdnem minden nap repültem vele, annyira megtetszett. Volt szerencsém manuális repüléshez - FMS-t követve és csak térképet nézve, és robot általi járatteljesítéshez is - ahogy azt a nagyok is teszik :)

JAR Design - Airbus A320