Nem szeretem az Airbus-okat. Szépnek szépek, de a hozzáállás nem tetszik a pilótákhoz és a gép vezetéséhez. Így indultam neki ennek a gép kivesézésének is.

A pilótafülke

A gépnek sajnos csak 2D panelja van. Az viszont nagyfelbontású és szépen kidolgozott. Meglepően szépen. Akinek szélesvásznú monitora van, nem fog örülni: ugyanaz a helyzet, mint az x737-nél: a jumpseat-en ül az ember. Akiknek normál 4:3 arányú monitora van, azok jól jártak: kapitányként és másodpilaként is vezethetik a gépet.




A feliratok a nagy felbontás ellenére is jól olvashatóak, nincsenek elnagyolt részek, minden apróság szépen ki van dolgozva. Tetszett az igényesség, hogy nem egy összecsapott valami virít előttem, ami a műszerfalat hivatott helyettesíteni.

A következő meglepetés az éjszakai fények voltak: nem tudok rá mást mondani, mint hogy gyönyörűek.



Sajnos kerültek bele oldalnézeti statikus képek is. Fényképeket tettek be, teljesen rossz szögből. Ha oldalra ki akarok nézni, akkor nem egy fényképet akarok látni, hanem ami mellettem van. Kár érte.

A külső

Ingyenes géphez képest és ahhoz képest, hogy mekkora a repülő, elég részletesen ki lettek dolgozva a részletek: futómű, fékszárnyak, hajtóművek, antennák. Minden a helyén van, szép árnyékolással, textúrákkal. Sajnos az alap repülő csak egy festést tartalmaz, de nyilván készülnek még hozzá további festések, ahogy a festők aktivizálják magukat.




Nem értettem soha, hogy miért rajonganak annyira az emberek a fórumokon a terheléstől/sebességtől függően mozgó szárnyakért. Megértettem, félig.
Az egyik leszállásomat visszanézve megvolt az érzés, hogy igen, ez itt egy bitang nagy gép, bitang nehéz a szárnya és beleng, ahogy földetér a masina.
Ettől függetlenül nem látom értelmét, de ezek szerint az emberek sűrübben nézik vissza a leszállásaikat teljes egészében, mint én :) Én maximum a futóművet nézem, hogy mennyire koppan fel :)




Az egyetlen probléma - ami szerintem bőven belefér, hiszen éjszaka nincs nagyon mit nézegetni a repülőn - az az éjszakai festés. A logo-világítás látszik egyedül, illetve a leszállófények - ha be van kapcsolva.



A rendszerek

Az Airbus szó hallatán nekem az árkád repülőgépvezetés jut eszembe. Nem te vezeted a gépet, hanem egy számítógép. Ami sokszor jó, sőt hosszú utakon a valóságban biztos, hogy kényelmesebb, de szeretem én vezetni a repülőt. A tempomat, automata sebességváltó is jó, de jobb szeretek én váltani és nyomni a gázt. De tény, hogy 2-3000km levezetése úgy jóval megterhelőbb.

Pár iskolakör után egész megszoktam a robotpilóta irányítását. Pontosan követi a beállított értékeket, nincsenek nagy kilengések, még a gép hatalmas lomhasága ellenére sem. Látszik, hogy foglalkoztak vele.

A gép nem használ plugin-t, tehát nem kapjuk vissza a FBW élményt közvetlenül, de így is elég hasonló az élmény.

Az egyik úton belefutottam egy hibába: megközelítéskor, mikor kezdtem kiengedni a fékszárnyakat, az egyes hajtóműre rátolta a sugárfordítót a levegőben. Nem volt kellemes, de a gép hirtelen bedőlésének és az intuitív műszerfalnak köszönhetően elég hamar rájöttem a turpisságra :)

Összességében

Egy nagy, lomha dög. Jó értelemben véve. Akik szeretik a nagygépeket, mindenképp ajánlom kipróbálásra, hiszen élmény egy ekkora vasat felemelni a földről, majd visszatenni - épségben :) Magányos téli estéken, hosszabb utakra ajánlott, mivel tényleg kényelmes és szép a pilótafülke. Nagyon hamar ki lehet igazodni rajta és kellemes is használni.

Az Airbus-okat továbbra sem szeretem, de ezt a modell-t az X-Plane-ben megkedveltem :)

XPP - Airbus A340-600