A két legfontosabb megoldásra váró problémám a Ka-26-os modell fejlesztésekor a trimm és a mechanikus gázvezérlés megoldása volt. Erre született most egy nem kicsit nyakatekert, de kiválóan működő megoldás PC-re.

A helikoptereket nem annyira ismerők kedvéért leírom előbb az alapokat. A helikoptereket, vagy a konkrét típust ismerők nyugodtan ugorják át a következő két bekezdést!

A gázvezérlésről

A legtöbb helikopteren, még a 20-30 éves konstrukciókon is már automatika felügyeli a hajtómű gázadagolását a terhelés függvényében, így biztosítva a rotorok szűk fordulatszám tartományban tartását.
Ezt az elektronikát nevezik "governor"-nak. A modern gépeken ezt már a digitális számítógép alapú FADEC rendszer váltotta ki. Az X-Plane is ezeket a rendszereket támogatja csak, ezért -jobb megoldás híján- én is kénytelen voltam a modellbe governor-t telepíteni.
A Ka-26-nál a csillagmotorok gázadagolása egy bonyolult mechanikai láncon keresztül van megoldva. Ezt a megoldást az angolszász szakirodalom "correlator"-ként tartja számon. A működése: (a két ülés közötti kézi gázkarokat most szándékosan kihagyva) A kollektív kar felfelé mozgatása a lapátok beállítási szögének növelésén kívül a porlasztók pillangó szelepeit is nyitja. így a kollektív emelésekor a növekvő hajtónyomaték-igénnyel együtt késedelem nélkül gázt is ad a motoroknak. A kollektív végén a markolat elfordítható (mint a motorkerékpárokon a gáz), és ezzel a korrekciós gázzal a fordulatszám tovább finomítható a repülési helyzetnek megfelelően.

A trimmről

A legtöbb helikopteren a ciklikus kar (a továbbiakban botkormány), mivel hidraulikus erősítőkön keresztül működik, olyan könnyen mozgatható, hogy akár két ujjal is vezethető a gép.
Némelyik típuson olyan könnyen mozog a botkormány, hogy a saját súlyától is el akarna dőlni, ha nem fognánk. Külön szorító csavar van beépítve, hogy pl. hajtómű indításkor ne kelljen végig kézzel tartani. Ezt a csavart illik kilazítani felszállás előtt ha azt szeretnénk, hogy a gép arra menjen amerre mi akarjuk...
A Kamov természetesen ebben is eltér társaitól. Rugós műterhelés van beépítve, tehát rugók tartják középen a botot. A bot helyzete viszont folyton változik a repülési helyzettől függően:
egyenes vonalú repülésnél kicsit előretolva, függeszkedésnél picit hátrébb húzva, utassal függve még jobban hasra húzva, oldalszélre rátartva, stb...
Hogy ne kelljen folyton a rugók ellen küzdeni, a trimmel ez a középhelyzet helyezhető át, tehermentesítve a pilóta jobb kezét.
A rugós mechanikát elektromágneses fékek kapcsolják a bot rudazatához a padlólemez alatt. A markolat oldalába épített, hüvelykujjal működtetett trimm gomb megnyomásakor az elektromágnesek elengedik a botot, a gomb elengedésekor újra megfogják.
A gyakorlatban a pilóta a bot átmozgatása közben a gomb rövid, ismételt nyomkodásával "kattogtat", közben a rugók semleges közép helyzete szépen vándorol arrébb, méghozzá arra, amerre a botot az előző helyzetéhez képest kitérítette.

A megoldásra az x-plane.org fórumán bukkantam, ezt fejlesztettem tovább:

Szükség lesz először is a GlovePIE programra. Ingyen letölthető innen:
http://glovepie.org/poiuytrewq.php

Szükség lesz továbbá a PPJoy programra, ami szintén ingyen letölthető:
http://www.simtel.net/product/download/id/75176

A PPJoy (Parallel Port Joystick) programmal létre tudunk hozni egy (de akár több) virtuális joystickot számtalan tengellyel és gombbal, a következő módon:
- A telepítés után nyisd meg a programot. Klikk az "ADD" gombra.
- A megjelenő "configure new controller" ablakban a legfelső mezőben válaszd ki a "virtual port"-ot.
- Nyomj ebben az ablakban is az "ADD" gombra, és kész is van. (Ha kérdezi, hogy hány tengelyt és gombot szeretnél, okézz bátran mindenre)
- A Windows ezután megtalálja az új hardvert, és megkérdezi, hogy akarjuk-e hogy a netről drivert keressen hozzá. Nem akarjuk.
- Utána megkérdezi, hogy telepítse-e automatikusan. Nyomj Yes-t, ez már jobban hangzik.
- Ha jelzi, hogy a hardver nem ment át a Windows Logo tesztjén, semmi pánik, kérd a telepítés folytatását.
- A telepítés elkészült!

A GlovePIE progi lényege, hogy a bemenete fogad valamilyen jelet, ez nálunk a már meglévő játékvezérlőnk jele lesz, azzal oszt-szoroz egy, a felhasználó által megírt script szerint, majd kiadja azt a kimenetére, amik nálunk a PPJoy előbb létrehozott egyes tengelyei lesznek.

Esetünkben a script a korrekciós gáz és a kollektív által adott gázt összegzi és egy harmadik, virtuális tengelyre kiadja, valamint egy beállított gomb nyomva tartása alatt a botkormány középhelyzetét viszi magával abban az irányban és sebességgel, amerre és amennyire a bot éppen ki van térítve középről.

Íme a script, sima másolás/beillesztés paranccsal másold át a GlovePIE ablakába:

if helddown(joystick2.button1,0.01) then var.z = EnsureRange(var.z - 0.02, -1, 1)
if helddown(joystick2.button3,0.01) then var.z = EnsureRange(var.z + 0.02, -1, 1)
if joystick1.y > .8 then ppjoy.analog2 = var.z
if joystick1.y if var.z > .9 then ppjoy.analog2 = var.z
if helddown(joystick2.button2,0.01) then {
var.y = EnsureRange(Joystick2.y / 10 + var.y, -1, 1)
PPJoy1.Analog1 = var.y
var.x = EnsureRange(Joystick2.x / 10 + var.x, -1, 1)
PPJoy1.Analog0 = var.x
}
PPjoy1.Analog3 = EnsureRange(MapRange(PPJoy1.Analog1, -1,1, -1,1) + MapRange(Joystick2.y, -1,1, -1,1), -1, 1)
PPjoy1.Analog4 = EnsureRange(MapRange(PPJoy1.Analog0, -1,1, -1,1) + MapRange(Joystick2.x, -1,1, -1,1), -1, 1)

Ez így még persze nem fog működni, előbb át kell írni a saját joystick tengelyeidre/gombokra:

A saját játékvezérlő(k) és annak gombjainak azonosításához nyisd meg a start menü -> vezérlőpult (control panel) -> játékvezérlők (game controllers) ablakot.
Több joy alkalmazásakor a listában a legfelsőre a joystick1, a másodikra a joystick2, stb... néven hivatkozhatsz.
Itt az egyes játékvezérlőkre klikkelve a felugró új ablakban azonosíthatod a tengelyek és gombok neveit, pl. x, y, z tengely, csúszka (slider),1,2,3 gomb, stb... E szerint kell hivatkozni rájuk a scriptben is.

A script első két sora a kézi gáz fel/le parancsokat rendeli hozzá egy-egy joy gombhoz. Itt át kell írni a "Joystick.2"-ben a kettest a saját joyod sorszámára, és a "button1" és "button3"-at a saját két kedvenc gáz fel/le gombok számaira.
Az "if joystick1.y > .8" kezdetű és
az "if joystick1.y Az "if helddown(joystick2.button2,0.01)" kezdetű sortól a trimm matekja következik öt sorban. Itt a "joystick2.y" lesz a hossztengely, a "joystick2.x" meg a kereszttengely menti botkormány-tengely, ennek megfelelően a kettes számot írd át a saját botkormánynak használt joystickod sorszáma szerint.
A "PPjoy1.Analog3" és
a "PPjoy1.Analog4" kezdetű sorokban a trimmek tengelyeinek helyzetét összegzi a botkormány helyzetével, és rendeli hozzá két további virtuális tengelyhez. Itt is a "joystick2.y" -t illetve "joystick2.x" -et kell átírni a saját botkormány tengelyeidre, pont úgy mint az előbb.

A kijavított scriptet mentsd el egy szabadon választott néven, majd nyomd meg a RUN-t.
Ha később javítani szeretnél rajta, előbb állítsd meg a STOP-pal, csak ilyenkor engedi szerkeszteni.

Ha ez mind kész, még kalibrálni kell a Windowsban a PPJoy tengelyeit ugyanolyan módon, mint bármilyen másik játékvezérlőt:
Először az x és y tengelyt fogja kérni. Mivel az x és y tengelyek lesznek a trimm tengelyei, tehát NYOMVA TARTOTT trimm gombbal mozgasd át LASSAN a botkormányt hosszában és keresztben is, de mielőtt tovább-ot nyomnál, nyomva tartott trimmel vidd a keresztet kb. középre, majd engedd el a gombot. Ez után ugyanis azt fogja kérni, hogy hagyd középen a botot és nyomj tovább-ot. Jön a többi tengely. A soron következő "Z" tengely lesz a gáz, ezért a kalibrálásához tartsd nyomva a beállított gáz fel/le gombokat egyenként néhány másodpercig, a teljes kitérésig.
A következő két tengely (x rotation és y rotation) nem csinál semmit, nyomj tovább-ot.
A következő két tengely a trimm és a botkormány helyzete lesz ÖSSZEGEZVE. Ezek kalibrálásához szintén nyomva tartott trimmel mozgasd át a botot, az elsőnél hosszában, a másiknál keresztben.
Az utolsó tengely megint csak nem csinál semmit, nyomd tovább.
Ezzel a kalibrálás le is van tudva, szerencsére többször már nem fog kelleni. :))

Az utolsó mozzanat az X-Plane-en belül a joystick tengelyek hozzárendelése.
A kollektív marad az eddig használt tengelyen, de a Throttle-t rendeld hozzá az új virtuális kombinált gáz tengelyhez. Ennek a tengelynek a különlegessége, hogy ha a két gombbal állítható korrekciós gáz nullán van, a kollektív nem fog gázt adni a kombinált tengelyre, hiába ráncigálod. Erre autorotáció gyakorolásakor van szükség, hogy a végén amikor a kollektívvel tompítasz, ne pörögjön fel a motor.
A pitch és roll tengelyeket tedd át a trimm és a botkormány két kombinált tengelyére. Így a kabinban az animált kormányon is látszik, hogy hol lesz a semleges helyzete, mert a trimmeléskor szépen elmászik.
A gázvezérlés működéséhez a Kamov governorját előbb ki kell iktatni. Ezt lehet átmenetileg billentyűparanccsal, de a PlaneMakerben a menü->Expert->Special Equipment ablakban az "all engines have throttle governor" elől a pipa kivételével véglegesen is.

A script remekül használható trimmeléshez merevszárnyú gépeken is, sőt a megfelelő sorokat kitörölve akár kizárólag magassági trimmként is, amikor csűrő irányban nem dolgozik.
A glovePIE-t minden X-Plane indítás előtt meg kell nyitni, a mentett scriptet betölteni, majd RUN, és mehet a móka.
Mondanom sem kell, hogy a korrekciós gázhoz használt két gombot és a trimm gombot be kell állítani az X-Plane-ben, hogy ne legyen semmi egyéb funkciójuk.

Ha valakinek szüksége van a trimm jellegzetes, kattogó hangjára is, írjon!
Szívesen elküldöm a hangfájlt egy pár soros leírással annak használatáról.
Továbbá ha van olyan szerencsés szobapilóta, aki forgatható gázmarkolattal ellátott kollektível rendelkezik, arra is írtam egy scriptet, ha gombok helyett tekergetni szeretné a korrekciós gázt.

Egyébként nagyban készül egy frissítés, valósághűbb fizikával, éjjeli vörös műszerfal világítással, újra szerkesztett és fényképről textúrázott botkormány markolattal, animált kerékfék karral, rádióiránytűvel, rádió-magasságmérővel, plexibe épített mágneses iránytűvel, eredeti fordulatszám mutatókkal, valamint kijavítottam a műszerek áramellátását is, egyen- és váltóáramú táplálás szerint. Az új műszerfal már 3D, azaz egyes részek, mint pl. a műszerek karimái és a lámpák is kiugranak a műszerfal síkjából.
Meg ez-meg az...
Pár képet csatoltam az új dolgokról.

Sok sikert a script használathoz!
M. Gergő

CsatolmányMéret
Kép ikon screenshot01.png358.75 KB
Kép ikon screenshot02.png200.46 KB
Kép ikon screenshot03.png279.24 KB

Hozzászólások

Ez valami brutális fejlesztés, gratula! :)
Sajnos nem értek nagyon a helikopterekhez, de ez a trimm ismerős...
A Black Shark heli szimmel találkoztál?
Abban a Ka-50-esnek (nahát, az is Kamov - hehe) is valami hasonló a trimm rendszere ha jól sejtem. Érdekes volt megtanulni vele vezetni, de néhány óra gyakorlás után már teljesen természetesnek tűnik a használata.

Köszi!
Most karácsonykor szereztem be a Black Shark-ot, de még nem sokat kísérleteztem vele az után, hogy mindent full reálisra állítva is kéz nélkül lehetett vele függeni akármeddig, a gép meg se rezzent...
Jól mondod, a Ka-50-ben is pont ilyen rendszerű a trimm. A koaxiális gépeken azért használják ezt a műterhelést (gondolom én), hogy ne tudd hirtelen, durván átmozgatni a botot, mert még össze találnak pacsizni a szembe forgó lapátok...

őőő, mint mondtam nem értek a helikopterekhez, de a BS manualt azért átnyálaztam valamennyire.
Abból azt szűrtem le, hogy ahhoz képest kimondottan komoly "menetstabilizátor" van benne, amolyan fél-robot szerű szerkezet. Szerintem az nálad be volt kapcsolva. Ha jól tudom, az meg olyan cucc, hogy még full reális beállításoknál is relative könnyűvé teszi a vezetést.
Ha ez volt a túl könnyű vezetés oka, akkor egyszerűen kapcsold ki ezt a rásegítést, és nézd meg úgy (a pilóta jobb oldalán lent kis kék színű nyomógombok)
Ha ez ki volt kapcsolva nálad, és így volt rém egyszerű vezetni, akkor passz :)
Azt nem tudom, hogy pl. az időjárás milyen komolyan lett lemodellezve a BS-ben, egyáltalán mennyit befolyásolhat de a gép kidolgozottsága alapján laikusként arra gondolok, hogy azért a erre és a repmodellre is adtak a készítők. Az általad említett lapát-összeérés is megvan benne... Túl sok tapasztalatom nincs vele, de youtube-on is van pár érdekes videó a szimről.