Tegnap nekiláttam a repülési modell finomításának. Először a szárnyprofilt gondoltam belevarázsolni a szim-be, aztán pedig amit csak fellelek infót a gépről, bevarrom a Plane-Maker-be. Gondoltam.

Elkezdtem keresgélni, hogy vajon hogy is lehetne ezt meglépni. Tudtam, hogy a szárnyprofilokat be lehet kötni X-Plane alá valahogy, tudtam, hogy létezik egy JavaFoil nevű alkalmazás, de ezeket össze kellett rakni.

Első lépés: meg kell keresni, az adott géphez milyen profil tartozik. Ezt pl itt lehet megtenni: http://strategywiki.org/wiki/X-Plane/Developing/PlaneMaker/Airfoils - az L410 NACA 63A418 és NACA 63A412 profilokat használ.

Második lépés: http://forums.x-plane.org/index.php?showtopic=21539&st=0&p=237686&#entry... elolvas, felfog. Szóval, az adott profilt -180 és 180 fokos állásszög közt 1 fokos pontossággal, -20 és 20 fokos állásszög közt pedig 0,1 fokos pontossággal analizálni kell. Ez végül is egy gombnyomás, már csak a profilt kellene valahogy beszerezni.

- Egyik lehetőség: a profil neve elég sok infót tartalmaz magáról a profilról, így a JavaFoil tud készíteni név alapján egy adott profilt, ami nagyban hasonlít arra, amit keresünk.

- A második: http://www.pdas.com/sections6a.html#s63A418 - innen a koordinátákat kilesve létrehozzuk a profilt.

- A harmadik: http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/coord_database.html#N - innen letöltve betöltjük a JavaFoil-ba a profilt.

Természetesen mindez elég egyszerűen hangzik, de azért elszórakoztam vele egy teljes napot, míg végre sikerült mindent működésre bírni és X-Plane alá betölteni :)

Ma reggel booze-től megkaptam a Flight Manualt (amit ez úton is köszönök! :)), amiben hihetetlen sok értékes infó van: gyakorlatilag minden, amit a Plane-Maker-ben be lehet állítani. Rá is szántam azt a pár órát és minden adatot amit elsőre felleltem, beírtam.

Jött az első teszt: a Flight Performance szerint a gép 400m-ről

- 1000m-re 1,6 perc alatt
- 2000m-re 4,4 perc alatt
- 3000m-re 7,7 perc alatt
- 4000m-re 12,5 perc alatt emelkedik fel.

Az eredmények:

- 1000: 1,5 perc
- 2000: 4,5 perc
- 3000: 7,6 perc
- 4000: 10 perc

3000m-ig elég jól teljesített, de ott mintha "megtáltosodott" volna, nem esett vissza a hajtómű teljesítménye, így jóval hamarabb fent voltam, mint kellett volna. Beállítottam a hajtóművek critical-alitude-ját (ahol még a hajtómű leadja a teljesítményének 100%-át, e fölött már veszít belőle) 2700m-re és láss csodát: a második próbán 12,5 perc alatt ért fel 4km magasra :)