Az előző részben bepillantást adtunk az FSEconomy lehetőségeibe mind üzletileg, mind repülésileg. Ennek kapcsán kérdeztem meg Cooper-t, a Hungarian Airlines alapítóját és Magyarország félépítőjét.

Mikor csaptál bele Magyarország felépítésébe?

Talán 2007 környékén lehetett, akkoriban egy elég jól jövedelmező útvonalam volt észak Afrikában és felmerült a kérdés hogy hova fektessem be a pénzt.
Akkoriban az iNDEXF1-es közös cégünk csak bérelte Budapest repterét és amellett Szentkirályszabadja volt a miénk. Aztán kiépítettem Zalaegerszeget, mert itt élek ezért közel áll hozzám az a reptér. Aztán jött a gondolat, hogy a többi repteret is kiépítsem. Ez meg is történt de Budapest és Debrecen még mindig más kezében volt.

Végül hosszú várakozás és üzletelés után azokra is rá tudtam tenni a kezem.

Hogyan álltál neki? Volt üzleti modell?

Üzleti modell nem volt, azzal a céllal építettem ki Magyarországot, hogy ha egy magyar pilóta szeretne pl. Fertőszentmiklósról Debrecenbe repülni akkor tudjunk neki fuvarokat biztosítani. Mert ha pl. Magyarország repterei öt különböző cég kezében vannak, akkor erre elég kicsi az esély. Üzletileg jelenleg nem kifizetődőek a magyar repterek, akkor lennének azok ha legalább tízen, viszonylag rendszeresen repkednének.

Vannak kész receptek, hogy sikeres legyen egy útvonalhálózat?

Vannak. Ha két vagy több reptér egymásra van irányítva (egymás irányába generálják a fuvarokat) és valaki rendszeresen repül rajta, akkor az nyereséges lesz. Ha többen többször repülnek, akkor még több pénzt hoz.

Ezen kívül van még a HUB módszer, amikor egy adott körzetben levő reptereket egy bizonyos reptérre irányítunk, így ott elég nagy lesz a forgalom és ha sokan repkednek, akkor sok pénzt hoz.

Mi kell szerinted ahhoz, hogy valaki elboldoguljon az üzleti részben

Igazándiból mindenki a saját igényeihez mérten tudja beleásni magát az üzleti részbe. Lehet ez gépbérlés és fuvarkeresés, saját géppel repülés, kis reptérhálózat managelése, vagy akár egy fél kontinensnyi reptér kiépítése.
Szóval el kell kezdeni aztán mindenki meglátja, hogy mi az ami fekszik neki.

Mennyire érzed valóság-közelinek az FSEconomy működését? Aki itt el bír vinni egy céget, annak a valóságban is menne?

Azért itt jóval egyszerűbbek a dolgok. Egy valós cégnél jóval több mindenre kell figyelni, sokkal több a rizikó, stb. Az FSEconomy a repülésről szól, csupán egy gazdasági keretet ad neki, amiben saját reptereink és repülőink lehetnek. De pl. nem kell olyannal számolnunk, hogy mi van, ha egy durva landoláskor összetörik a kristálypohár szállítmány :)

Aki ennél részletesebb gazdasági szimulációra vágyik annak ajánlom az Airline Manager-t.

Van bármi megkülönböztetés a repterek közt, pl. ami FS-ben/X-Plane-ben jobban ki van dolgozva, ott több a fuvar?

A fuvarok száma csak a reptér nagyságától függnek, illetve, hogy hány másik reptér van ráirányítva.

Viszont az ott repkedő pilóták száma függhet a kidolgozottságtól, hiszen értelemszerűen mindenki szeret jobban kidolgozott tájak felett repkedni. De ez sem teljesen egyértelmű, pl.:
Hollandia ingyenes FS9-FSX scenery: páran repkednek.
Svájc fizetős scenery: sokan repkedenek.

Földrajzi helytől is függ a dolog: Alaszkában rengetegen repülnek.

Mi a jelenlegi flotta, vannak-e bővítési tervek?

A jelenlegi flotta leginkább úgy épült ki, hogy ami éppen tetszett gép azt megvettem és ment a flottába. Vannak kisgéptől kezdve egész nagy gépeink is:

Bővíteni csak úgy szeretnék, ha konkrét igény van egy gépre, hogy valaki azzal rendszeresen repülne. Illetve néhány X-Plane-ben népszerű típust kívánok még beszerezni.

Gondoltál már arra, hogy egy valós magyar légitársasággal (pl. FarnAir) kapcsolatba lépni és átvenni-átvezetni az ő útjaikat, repülőiket a Hungarian Airlines-ba?

Igazándiból nem célom valamely valós légitársaság virtuális lemásolása, hiszen az FSEconomy világában nagyon sok dolog nem úgy van mint a valóságban. Volt már aki kérdezte, hogy miért nem Malév Hungarian Airlines a cég neve, arra is ez volt a válaszom.

Ha valaki megkeres egy virtuális légitársaságtól, hogy Sármellék-Debrecen útvonalon repülnek és szívesen tenné FSEConomt-ban is akkor szivesen beállitom neki a fuvar generálást adott irányba.

Itt jegyezném meg, hogy az FSEconomy-ban lehet párhuzamosan repülni akár IVAO-n akár VATSIM-en akár FSPassengers-sel is. Szóval akár az is elképzelhető, hogy valaki a virtuális légitársaságánál teljesíti az útjait és egyúttal FSEconomy-ban is pénzt keres.

Hány aktív pilóta repül most Magyarországon?

Kevés. Ha jól tudom két magyar és két nem magyar pilóta repked, meg néhány átutazó. Régebben én is sokat repkedtem Magyarországon, mostanában nem nagyon. Szóval hely, lehetőség van bőven.

Hogyan léphet be valaki a Hungarian Airlines-be?

Ha valaki már FSEconomy tag, akkor megkeres engem a fórumon, küldök neki meghívót és beléphet. A követelmény csak annyi, hogy a gépeinket a mi útvonalainkon használja és inkább nyereséget termeljen vele mint veszteséget :)

Hogyan lehet valaki vezetőségi tag?

Ha valaki már képben van az FSEconomy-val kapcsolatban (tudja hogy megy egy supply feltöltés, hogy lehet a reptereket beállítgatni, stb) és aktívan repked nálunk, valamint van kedve a szervezkedéshez, pilóták beszervezéséhez, akkor lehet vezetőségi tag és segíthet felügyelni a céget.

Vannak rendszeres fuvar kiírások, amit egy adott pilótának el kell vinnie, vagy teljesen szabadon választott az egész?

Jelenleg igen sok fuvar várakozik a reptereinken tehát mindenki azt visz amit akar. Ha nem viszi el időben, lesz helyette másik.

Amíg nem repülnek túl sokan, addig szabad a gazda. Egy bizonyos létszám felett viszont már lehet hogy érdemes egy bizonyos menetrendet kialakítani. Az lenne az ideális, ha jópár aktív pilótánk lenne, akkor lehetne egy olyan rendszert csinálni, hogy egy nagy gép repülne Sármellék-Budapest-Debrecen vonalon, a többi kisgép ezekre-, illetve ezekről hordaná az utasokat a többi kisebb reptérre.

Érdemes konkurens céget csinálni?

Az FSEconomy-ban akié a reptér az határozza meg, hogy honnan hova menjenek a fuvarok, így elég nehéz egy másik cégnek beleszólnia a történésekbe.
Egyébként az FSEconomy világára inkább a co-operative üzletek a jellemzőek.

Itt említenem meg, hogy aki tud angolul az a fórumot olvasgatva el fog csodálkozni, hogy micsoda virágzó közösség az FSEconomy. Rendkívül sok kreatív üzletet csinálnak a tagok. Van aki repülőt fest, van aki lízing céget csinált, de az üzleten kívül remekül meg lehet beszélni az egyes szimulátoros gondokat, újdonságokat, számítástechnikát, szóval tulajdonképpen bármit.

Mennyire komoly játék az FSEconomy érzésed szerint?

Az a jó, hogy ez az adott játékostól függ. Van aki 16x-os idő-gyorsítással repüli a távokat mert őt inkább a szervezés érdekli, mint a repülés.
Van aki egy 100csomós sebességgel közlekedő kereplővel kerüli meg a földet, FSPassengers élesítve, minden teljesen realisztikusra állítva.

Sőt olyan tag is van, aki mint egy szerepjátékot játssza az FSEconomy-t: kisgépével járja a világot, hotelszámlát fizet, felszerelést vásárol, kaját-piát vesz és ezeknek a költségeit a saját számlájáról az FSEconomy fő számlájára befizeti mintha valóban elköltötte volna. Közben érdekes útleírásokat készít, térképpel képekkel.

Szóval a kedves játékostól függ, hogy ő ezt mennyire veszi komolyan. Persze bármikor válthat a játékstílusán, senki nincs kötelezve semmire, akár egyszerre is lehet két stílust használni. Jómagam pl. felváltva űzöm a kettőt: van egy pénzkereső útvonalam, amit általában időgyorsítással repülök. Svájcban pedig "low and slow fun" repülések realisztikusan.

Megéri ez az egész "hajcihő"?

Ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. Javaslom mindenkinek a kipróbálást, ha nem jön be, legfeljebb abbahagyja. Én 2006 óta nem tudom abbahagyni. Egyébként az FSEconomy előtt csak kipróbálás szinten foglalkoztam a Flight Simulator-okkal. Azóta rengeteget tanultam a repülésről.

Cooper

 
 
A következő részben Steve-el beszélgetünk, aki kis-Napóleonként vált híressé az FSEconomy világában. :)
Rengeteg repteret épített ki, ezek nagy része a mai napig nagyon jó kiinduló- és érkezőpontok.