Az előző részben Cooper-el, Magyarország kiépítőjével beszélgettünk, most Steve került sorra. Akinek esetleg nem mond semmit a név, Ő csinálta Gödöllő, Csákvár, Zalaegerszeg reptereket, illetve egészítette ki az LHSimulations Pécs-Pogány repterét.

Hogyan kezdted az FSE-ben az építkezést?

Először kisgéppel kezdtem, kibéreltem egyet ami épp valami szép környéken dekkolt. Rövidebb fuvarokat vállaltam, hogy egyáltalán megismerjem a rendszert. Aztán rákaptam a fuvarozás ízére. Imádom amúgy is a térképeket bújni, úgyhogy órákat keresgéltem egy adott helyről kezdve a fuvarláncokat. A kiinduló ponttól egy másik reptérre adott fuvart elvinni, majd onnan egy másikat tovább, és így tovább. Néha az volt a cél, hogy A-ból eljussak B-be úgy, hogy hasznom is legyen rajta. Az összeg nem számított, csak az volt a lényeg, hogy legalább az üzemanyag meg a bérleti díj kijöjjön belőle. Szép lassan belejöttem, egyre jobban átláttam a rendszert, elkezdett foglalkoztatni az összetettebb szervezés, a komolyabb üzlet kialakítása. Cél volt egy saját repülőgép vásárlása, hogy a "magam ura" lehessek, ne kelljen mindig izgulni, hogy az adott gépet amit egy hosszabb távú munkához rendszeresen kibéreltem, valaki nehogy elhappolja előlem, stb. Lépésenként jutottam el egy kb. 100 reptérből álló európai hálózat üzemeltetéséig. A kezdetekben többen megalakítottuk az iNDEXF1 Airlines-t, ahol megpróbáltunk csapatként dolgozni. De hamar rájöttem, hogy ez a fajta csapatmunka valahogy kötőfék a számomra. Mindig jöttek az újabb és újabb ötletek, amiket csapatként összehozni túlságosan "bürokratikusnak" tűnt számomra, így elkezdtem a saját utamat járni... :)

FS vagy X-Plane?

FS. Egyelőre. Az FSE-t kettéválasztottam magamban, az egyik a "meló", a másik az "örömrepkedés". Az előbbi ahhoz kell, hogy egyedül is fenn tudjak tartani egy komolyabb "birodalmat". Sok reptérnek nincs saját ellátó bázisa, máshonnan kell az ellátmányt oda fuvarozni. Ha mindezt egyedül végzi az ember, akkor óhatatlanul szükség van az időgyorsításra, amit FS alatt sokkal inkább el tudok képzelni mint xplane alatt :) Az örömrepkedés azután jöhet, ha a repterek már rendben vannak. Egyszerűen csak kiválasztom az egyik kisgépemet, elvállalok egy rövidebb fuvart, és lerepülöm az utat, élvezve a repülést, a táj szépségét. No itt jön képbe az xplane, ugyanis hiába szépjó az FS, igazi VFR tájakat (elfogadható fps-sel egy nem csúcs gépen is) úgy látom inkább az xplane alatt lehet összehozni. (lásd az eddig általam összetákolt xplane sceneryket ;) ) Az FS alá is létezik töméntelen VFR táj, de sokszor minőségben nem ütik meg azt a mércét ami számomra elfogadható. Távoli célom az, hogy az xplane sceneryket gyarapítsam, így akár komoly VFR repkedéseket is lehessen majd végezni.

Hány féle stratégiát alkalmazol?

Az alap stratégia mindenkinél más. Attól függ, hogy kinek mi a célja. Ha valaki csak úgy magánzóként szeret repkedni az FSE világában, akkor elég egy géptípust kinézni ami szimpatikus, és fuvarokat vállalni vele. Idővel ha összegyűlik annyi pénz, meg is lehet vásárolni egy ilyen típust, és úgy repülni. Ha valaki reptereket akar üzemeltetni, akkor ott már jobban bele kell ásnia magát a szervezésbe. Mikor eldöntöttem, hogy szeretnék komolyabb dolgokat elérni az FSE-ben, elkezdtem keresni a hatékonyabb pénzkereseti lehetőségeket. Hamar rájöttem, hogy a nagyobb gépek esetében érdemes olyan utakat kinézni, ahol több egymáshoz közeli nagyobb reptérről össze lehet gyűjteni az egy irányba tartó utasokat, és egyszerre elvinni őket a célállomás(ok)ra. Régebben amúgy is sokan alakítottak ki úgy reptérhálózatot, hogy egy útvonal két végpontjánál több repterük a másik végpont felé generált utasokat, ezáltal egy nagyobb géppel így ingázva kimondottan jól lehet(ett) keresni. Kezdetekben ezzel tettem szert akkora tőkére, amivel már tudtam saját gépet vásárolni, megszabadultam a bérleti díjtól, és attól a bizonytalanságtól, hogy a kötelező szervizt vajon elvégzi-e a tulaj az általam használt gépen, vagy esetleg elhappolják előlem a "munkagépem".
A reptérhálózat üzemeltetésben is láttam fantáziát, így idővel még gazdátlan reptereket kerestem Oroszországban, és kiépítettem a hálózatomat, ahol aztán a saját "légitársaságommal" fuvaroztam az utasokat, még több tőkét felhalmozva... :)
Folyamatosan figyeltem a "piacot" is, hiszen a játékosok folyton adnak-vesznek reptereket, gépeket. Így sikerült egy üzlet során megvásárolnom a svájci repterek nagy részét egy csomagban. A bázisomat Genfbe (LSGG) helyeztem, az orosz vonalat leépítettem, eladtam. A svájci repterekből kialakítottam Cooper és többek segítségével egy hálózatot, ennek lett a központja LSGG. Mivel a svájci Alpok és a környéke kedvelt a pilóták körében, a forgalom szinte garantált volt.
Közben a fejlesztéseknek köszönhetően megjelentek az általános rendszer fuvarok, amelyeknek van egy jó tulajdonsága. Általában 3 nap a lejárati idejük az adott reptéren, ahol a rendszer generálja őket. Igen ám, de ha valaki felveszi az adott fuvart, és egy köztes reptéren kirakja, akkor a lejárati ideje megváltozik 45(?) napra. (Figyelem, a saját utasainknál ez a "köztes helyen lerakom" dolog nem működik, csak rendszerfuvaroknál!) Ezt a rendszer "feature-t" kihasználva elkezdtem Cooperrel a többi svájci repteremről "felcipelni" a rendszerfuvarokat LSGG-re. Így sikerült felhalmozni egy nagyon komoly mennyiséget a LSGG-n. A sok helyről gyűlt fuvarok közül persze rengeteg jött össze, amelyeknek ugyanaz volt a célállomása. Azáltal, hogy ezeket egy helyre gyűjtöttük, pillanatok alatt nagyon vonzóvá vált LSGG az FSE pilóták számára. Egyrészt szép a környék, másrészt ha valaki egy nagyobb gépet szeretett volna megtölteni fuvarral, itt aztán dúskálhatott rendesen, nem kellett neki "vadászni" az egy irányba tartó fuvarok után... :) Miért volt ez jó nekem? Egyrészt mert jó móka :) Másrészt pedig az FSE szabályok alapján ha egy adott reptérről/reptérre valaki fuvart szállít, akkor a reptér tulajdonosa százalékot kap a fuvardíjból. Nos, mivel az induló repterek hozzám tartoztak, gondolom nem kell sokat magyarázni a helyzetet :)
LSGG így a rendszer egyik legforgalmasabb reptere lett.

Van bevált recept, ami szerint üzletelsz, vagy egyedi minden?

Nincs kimondottan bevált receptem. Üzletelni elsősorban kétféle módon szoktam: - Folyamatosan bújom az eladási listákat, és ha valami egyedi vagy értékes repteret látok a listán olcsón, azt megveszem. Így tettem szert anno Lukla (VNLK) vagy Heathrow (EGLL) repterekre is. Mivel egyik sem tartozik az "érdeklődési körömbe", csak azért vettem meg, hogy "később jó lesz még valamire" :) Nos, inkább nem mondok konkrét összeget, de a Lukla reptéren úgy emlékszem ötszörös volt a hasznom, míg EGLL-en kb tizenötszörös...
Ha jól tudom Cooper a repülőgépeknél figyeli hasonló módon az árakat. Persze azoknál nem nagyon jellemző ilyen "haszonkulcs", ellenben talán egy fokkal biztosabb a bevétel. Ez majdnem olyan mint a tőzsdézés, nem? :)
A másik üzleti kapcsolatom az FSE "lakókkal" az erőforrások bérbeadása. Nos, ezen a téren abszolút nem a várható haszon vezérel. (Ha hasznot akarok, akkor megdolgozom én érte) Néha keresnek adott repterekkel kapcsolatban, hogy szeretnének ott kapukat bérelni. Ilyen esetben mindig törekszem a minimális bérleti díjakra, hogy az illetőnek minél jobban megérje a repteret használni - ezáltal nő a forgalom, az ismertség, és így összességében én is jól járok. Saját gépek közül van amelyiket bérelhetővé tettem, ezeknél is az a szempont, hogy a bérletből befolyó összeg éppen fedezze a gép üzemeltetési költségeit. Így a bérlő pilóta is megfelelő haszonnal tud repülni.

Jelenleg hány reptered van?

Körülbelül 80.
Ezen a linken meg is lehet nézni a pontos listát: http://atilla.hinttech.com/fseconomy/gmapfbo.jsp?fboOwner=7640

Mennyi ebből amit sikeresnek tartasz - ahol nagy a forgalom és eltartja magát

Hehe, egy sem. Na jó, LSGG a kivétel, a fentebb vázolt okok miatt elég forgalmat generál. Sajnos azonban általában jellemző az FSE-re, hogy néhány koncentrált területen kívül elég nagy a pangás. Ez érthető, hiszen egy virtuális világ ami a teljes földet beteríti csak akkor lenne kellően mozgalmas, ha ezekhez a méretekhez méltó lenne a taglétszám. Ami érthető okokból nem teljesül. Vannak kisebb-nagyobb csoportok, virtuális légitársaságok, amelyek egy megadott térségben kellő forgalmat generálnak, de szerintem nagyon sok üresen tátongó földrész található az FSE világban, amelyből hiányzik az élet. Vagy legalábbis a kellő forgalom.

Mi volt az eddigi legjobb fogásod?

A svájci térség amit korábban is említettem, de örültem annak is amikor Ausztria főbb reptereit meg tudtam vásárolni...

Milyen gépeid vannak?

Mindenféle :) Jó pár Cessna típus, Piperek, Mooney, DHC6-osok, Catalyna, egy Beechcraft 1900C, C-119, két Lockheed P3C Orion, és még sorolhatnám.

Melyiket mire használod?

Legfőképp munkaeszköznek használom őket FS alatt. :) Az örömrepkedésekhez pedig kizárólag csak a kis gépeket.

Mi volt a legnagyobb bukásod? :)

Az FSE-ben lehet bukni? :)

Van olyan reptér amit sajnálsz, hogy megváltál tőle?

Jó kérdés... Az túlzás hogy sajnálom bármelyiket, hiszen attól hogy egyen túladok, még nem jelenti azt hogy "örökre megszakad a kapcsolat" :) Volt egy időszak, amikor Japán jelentősebb reptereit én üzemeltettem, és egy "rendszerváltás" idején megváltam attól a hálózattól. Úgy elkapkodták mint a cukrot :) Japán egy szép ország, a reptereket nagy becsben tartja a közösség valamiért. Egy kuriózum volt, hogy alám tartoztak, azt egy picit talán sajnálom. De semmi extra.

Csináltál bármiféle piackutatás-szerű dolgot, hogy pilóták merre szeretnek repülni, vagy csak simán összejöttek a dolgok?

Külön kutatást nem kellett végezni. A repterek adatlapján elég jól nyomon követhető, hogy mekkora a forgalom az adott térségben.

Az életben jó érzéked van az üzlethez? Szeretsz stratégiázni?

Azért az élet egy (pár) fokkal összetettebb mint az FSE :) A kettőt nem lehet összehasonlítani. Az FSE-ben az ember kiélheti magát, kockázatok nélkül. Ezt nem lehet egy lapon említeni a valós helyzetekkel szerintem.

Aktívan repülsz mostanában is?

Nem. Pontosabban idáig volt egy hosszabb (majdnem egy éves) kihagyásom, de a tél közeledtével (meg azért mert a reptereimen vészesen fogyóban van az ellátmány, hehe) újra beülök a pilótafülkébe, és tervezem belevetni magam a sűrűjébe :)

Mi a jó az FSE-ben?

A szabadság. :) Akit valamilyen formában is érdekel a repülés mellett a körítés, az itt megtalálhatja azt ami neki pluszt ad az "egyszerű" szimulátorozás mellé. Akár a szerepjátékos formát nézzük beleéléssel, realitás-fílinggel, akár a stratégiázós részt nézzük kevesebb realizmussal, inkább csak építkezéssel, üzleteléssel. És mindezt úgy tudjuk megtenni, hogy ezzel nem bántjuk a másik érdekeit, akármennyire "hajtunk"...

Mi az amit hiányolsz belőle?

A nagyobb forgalmat, több publicitást... Egy ilyen rendszernek szerintem helye lenne minden szobapilóta gépén... Ha sokkal nagyobb lenne az aktív létszám, a kihasználtság is javulna, ez ösztönzően hatna a közösségre. Sokkal "életszerűbb" lehetne a rendszer. Persze így is bőven jobb mint a semmi, de férnénk még bőven... :) A másik, hogy részemről elvagyok a kávédarálókkal, de a szimulátoros világ nagy részét csak a komolyabb Jet-ek érdeklik, ezek viszont ebből a rendszerből (gazdasági megfontolásból) kimaradtak. Ez nyilván kerékkötője a nagyobb létszámnak, hiszen akik csak nagy gépekkel szeretnek repülni, az FSE-t ezért nem használják... Ha valahogy sikerülne egy komolyabb Jet nyújtotta előnyöket úgy "belőni" az FSE világában, hogy az ne borítsa fel a rendszert, akkor jó lenne ha betennék őket. Erről amúgy állandó vita van a fórumon, talán egyszer lesz megoldás...

Steve