Ebben a kis segédletben az ILS használatát szeretném bemutatni. Hogyan kell a térképet olvasni és végrehajtani az ott található utasításokat.
A cikkben végig feltételezem, hogy az olvasó ismeri a B737-es típust, így annak kezelésére nem térek ki
Az ILS-ről röviden
Az ILS (Instrument Landing System) magyarul műszeres leszállító rendszer. Arra szolgál, hogy a gépet műszeresen (pl. rossz látási viszonyok mellett) biztonságosan le tudjuk vinni. Két fő részből áll: egy földi adóból és egy vevőből, ami a repülőn található. A földi adó is két részből áll: egy iránysáv adóból (Localizer/LOC) és egy siklópálya adóból (Glide Slope/GS). Az ILS-ek mellé szoktak még DME távolságadót is telepíteni. Ezt a kettő- ill. három jelet veszi a gép és jelzi ki nekünk.
A térképről
A budapesti 31L pálya megközelítési térképe így néz ki:
Lássuk, szép sorban
A térképek felső részében találhatóak a legalapvetőbb információk: melyik reptér, melyik kifutó, mikor adták ki a térképet.
A térkép felső részén találhatók még a légtérre vonatkozó információk, frekvenciák.
MNM SECT ALT - Minimum Sector Altitude - Minimális megengedett magasság az adott szektorban, tehát ez alá a magasság alá nem süllyedhetünk (kivéve az iránysávon, vagy ha erre utasítást kapunk). Ez a kifejezés megtalálható a térkép mind a négy sarkában. Ez azt jelenti, hogy ha a repteret vesszük középpontnak, akkor a négy képzeletbeli szektorban ezek a magasságok érvényesek. Mivel ÉK irányban ez a magasság változó, ezért ott külön jelölve van távolsággal is az adott magasság.
A térkép középső részén található a megközelítés, holding (várakozás) és átstartolás felülnézetben.
Az egyes pontok melletti "D9 NM TPS" felirat a távolságot jelenti az adott ponthoz (jelen esetben TPS VOR-hoz) képest. Az R220 egy vékony vonal mentén az adott ponthoz képesti radiált (irányt, a pontból nézve) jelenti. Sokszor van, hogy a kettőt együtt használják: "D22 R300 TPS" - ez azt jelenti, hogy az adott pont 300 fokra helyezkedik el TPS-től 22NM távolságban. Ez alapján már pontosan meg tudjuk határozni a helyünket csak VOR-okat használva.
A felülnézet alatt található az oldalnézeti kép, pontosan illesztve a felülnézethez. Itt látható, hogy hogyan alakul a magasság a megközelítés során.
Ha TPS-ről kezdjük a megközelítést, akkor 5000 lábról 3500 lábra kell süllyedni 9NM alatt, 150 fokon repülve, majd a fordulót megtéve 280 fokon tovább kell süllyedni 2500 lábra úgy, hogy 11,1NM-re legyünk BUD VOR-tól. Itt fordulunk rá a 310-es irányra és folytatjuk a megközelítést míg a GS jelző el nem indul lefele. Mikor középre ér, elkezdjük a süllyedést és középen tartjuk. Ha minden jól megy, leszállunk :)
Hogy is néz ez ki X-Plane alatt
Az előkészületek:
- NAV1 adón betekerjük az ILS frekvenciát (111.5)
- Course 310 fok
- Irány 150, süllyedünk 3500 lábra
- Main DU: APP mód
- N1/N2/FMS mód: N1
TPS-t elhagyva repülünk 150 fokon, süllyedve 3500 lábra
D9 TPS-nél 280 fokra fordulunk, benyomjuk a VOR LOC tartást - ezzel el fogja kapni az iránysávot a robotpilóta
Miután elkapta az iránysávot, átváltunk APP módba, így a GS-t is el fogja kapni. A GS-t mindig alulról kapjuk el, miután már megvan az iránysáv. Ha ez másképp történne, akkor elrontottuk a megközelítést :)
A műhorizont mellett/alatt látható kis pöckök jelzik, hogy merre van tőlünk az iránysáv illetve siklópálya, ezt kell középen tartani, ha épp nem a robotpilóta teszi helyettünk :)
Közelítve a kifutót, látszik, hogy kigyullad a FLARE fehéren, ami azt jelenti, hogy a következő üzemmódja a robotpilótának a kilebegtetés lesz.
És íme a kilebegtetés (a felirat zöldre váltott és bekereteződött)
A térképeken természetesen még rengeteg információ szerepel, de az alapok megértéséhez ez elég. Akit érdekel részletesebben a dolog, házi feladatként kiderítheti mi mit jelent ;)
Ajánlott olvasmány még:
- http://www.luizmonteiro.com/Learning_VOR_Sim.aspx
- http://www.pcpilotcenter.com/index.php?option=com_content&view=article&i...
Ha valami nem tiszta/elírtam, jöhetnek kommentbe :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hozzászólások
Köszönöm szépen, átolvastam,
2009, október 14 - 16:28 — tuseKöszönöm szépen, átolvastam, így elsőre értem, aztán majd kiderül :)
A héten mindenféle képpen ki fogom próbálni.
üdv,
Tuse
Szia! Sikerült megcsinálnom,
2009, október 16 - 09:37 — tuseSzia!
Sikerült megcsinálnom, de felmerült pár kérdés/probléma.
Szóval az egyik dolog, hogy odaérek TPS VOR-hoz, ott 150 fokon kell tovább repülnöm, hogy elérjem a BP024 (D9NM TPS) pontot.
1. Viszont ha jól gondolom, akkor a TPS VOR hoz mért távolságom sosem lesz nulla, hiszen bizonyos magasságban vagyok. Tehát akkor mikor kell fordulnom? Amikor a távolság csökkenés átvált növekedésbe?
2. Ha megvan a pont ahol fordulok 150 fokra, akkor hogy jó lesz-e a 150 fok a BP024 ponthoz, nagyban függ attól, hogy milyen sebességgel repülök; mennyire döntöm be a gépet. Mondjuk, ha nagy ívben fordulok, s követem a 150 fokos írányt, akkor nem fogom soha elérni a BP024 et, hanem gyakorlatilag TPS VOR - BP024 szakasz helyett, egy ezzel párhuzamosan szakaszon fogok repülni. Ha korrigálok, úgy, hogy elérjem a BP024 pontot, akkor viszont az már nem 150 fokos irány lesz.
3. (Én ezt az egészet úgy gyakoroltam, hogy LHKE-ről mentem TPS VOR-hoz, tehát ezt a két pontot pötyögtem be az FMC-be.)
11,1NM-re BUD VOR-tól kellene ráfordulni a 310-es irányra. Viszont sehol sem találtam azt az információt, hogy mennyire vagyok BUD VOR-tól, mindvégig a TPS VOR-hoz lévő távolságomat láttam. Gondolom azért mert az FMC-be ezt adtam meg. Viszont ha megadtam LHKE-TPS-BUD akkor meg innentől kezdve csak a BUD VOR-tól láttam a távolságomat.
Remélem sikerült értelmesen leírni a gondjaimat.
Előre is köszönöm,
üdv,
Tuse
1: pontosan, szinte kizart,
2009, október 16 - 10:57 — ksgy1: pontosan, szinte kizart, hogy egy pont felett mm-re pontosan atrepulj, igy akkor kell 150 fokra fordulni, mikor a tavolsag at megy novekvobe
2: na igen, itt tulajdonkepp nem rafordulsz 150 fokra, hanem TPS VOR-tol 150 fokon repulsz kifele - tehat a NAV2-ot beallitod TPS-re, beallitod, hogy NAV2 legyen az aktiv, a CRS-t 150 fokra allitod es elkapod ezt a radialt tavolodva TPS-tol (VOR LOC mod) - ez pl akkor is hasznos, ha van oldalszel, es amugy lesodrodnal a 150 fokos iranyrol.
3: miutan 280-ra fordultal a NAV2-on beallitod a BUD VOR frekijet, es maris latod a tavolsagot a jobb also sarkaban a CDU-nak (ahol a kis "terkep" is van). Az FMC arra valo, hogy az utvonalat lekovesse, ebben az esetben szandekosan nem hasznaltam :)
Remelem igy tiszta, ha van meg kerdes, johet :)
Köszönöm szépen! Igen, így
2009, október 16 - 11:28 — tuseKöszönöm szépen!
Igen, így teljesen tiszta, alig várom, hogy kipróbáljam!
Köszi mégegyszer!
BUD VOR Frekije: 117.3?
2009, október 16 - 14:03 — tuseBUD VOR Frekije: 117.3?
Az itt
2009, október 16 - 15:57 — ksgyAz itt (http://ivao.kerozingozos.hu/downloads/charts/lhbp) talalhato terkepek alapjan igen ;)
Szia, bocsi a sok bénázásért,
2009, október 17 - 08:15 — tuseSzia, bocsi a sok bénázásért, de még valami csak nem kerek.
2. TPS freki ok, aktív is, CRS 150 fok ok. TPS nél ráfordulok 150 fokra, megnyomom a VOR LOC gombot (LNAV alatt lévőt) erre teljesen vissza akarna fordulni 306-os irányba. :(
Biztos valamit még elrontok.
Köszi,
üdv,
Tuse
Az N1/N2/FMC kapcsolo N1
2009, október 17 - 09:48 — ksgyAz N1/N2/FMC kapcsolo N1 modba van allitva? :)
Ha igen, akkor passzolok, tudnal kuldeni egy shotot miutan megnyomtad a VOR LOC-ot es elkezd elfordulni?
Igen N1-re van
2009, október 17 - 11:30 — tuseIgen N1-re van kapcsolva.
Csináltam pár shotot, de nem tudom csatolni. "img..." -vel nem csak akkor tudom, ha feltölteném a szerverre?
Szóval így probáltam :
"img src="file://e://screenshot_0.jpg" csak 3 pont nélkül
A kepet toltsd fel
2009, október 17 - 12:53 — ksgyA kepet toltsd fel kepfeltoltes.hu-ra, es azt az url-t add meg az img src-nek, amit ott kapsz
első kép TPS előtt egy
2009, október 17 - 15:47 — tuseelső kép TPS előtt egy picivel:

Ah nem megy ez nekem, ha a rendes kép linkjét másolom be, akkor nem akar megjelenni, mind1, itt egy ftp elérés ahonnan le tudod tölteni:
tusuka.dyndns.org
felh/pass: xplane/xplane12
Ha épp játszom, akkor az ftp szerver nem elérhető, de itt is meg tudod nézni a képeket:
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_0_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_1_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_2_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_3_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_4_www.kepfeltoltes.hu_.png
http://kepfeltoltes.hu/view/091017/screenshot_5_www.kepfeltoltes.hu_.png
Köszi előre is.
első kép TPS előtt egy picivel:

Hat ez furcsa. A kep alapjan
2009, október 17 - 17:07 — ksgyHat ez furcsa. A kep alapjan tenyleg minden rendben van, ha a Nav1-en 111.5 van beallitva (az sajnos nem latszik, mert a Nav2 van kivalasztva).
A fura meg nekem az, hogy neked van tavolsagjelzo a sullyedeskor (zold kor-reszlet), ami nekem nincs. Lehet azota van frissebb plugin es bugzik valami. Este megnezem okozhatja-e ez.
Okés köszi szépen, hogy
2009, október 17 - 17:30 — tuseOkés köszi szépen, hogy ránézel.
Távolság jelző nekem mindig van, ha robotpilótával süllyedek/emelkedek, s megadom, h milyen magasságig.
Most egy kicsit meg vagyok
2009, október 17 - 22:18 — tuseMost egy kicsit meg vagyok kavarodva. Ez eddig én azt hittem, hogy ha egy VOR frekije be van mondjuk állítva a NAV2-re és aktív és ha CRS-nek beállítok egy irányt, elrepülök a VOR felettm, s ha megnyomom a VOR-LOC-ot akkor ez fogja megcsinálni nekem, hogy azt adott VOR-ból az adott iránnyal jöjjek kifele/befele. De azt nem értem, hogy mi köze, hogy a NAV1-en mi van. De egyébként a BUD VOR volt beállítva NAV1re.
Köszi előre is.
Na akkor megvan a ludas: en
2009, október 17 - 23:10 — ksgyNa akkor megvan a ludas: en is meg te is :))
Szoval, igen, azon az iranyon megy be (kifele jovet mashogy kell) az adott VOR-ra. Viszont az N1/N2/FMC-vel valasztod ki, hogy melyiket tartsa a robotpilota. Tehat ha az Nav2-on beallitott TPS VOR-ra szeretnel rarepulni 150 fokon, akkor N2-ot kell valasztani fent. Mivel neked BUD volt oda beallitva, igy megprobalt BUD iranyba repulni.
Erre szolgal(na) a BC (back course) gomb - ha lenne :) de valamiert nincs - vagy van, csak en sem tudom hasznalni :) (ha esetleg akad valaki aki ismeri ennyire a 737NG gepeket, szivesen varom a megoldast :))
Szoval a te esetedben a megoldas: N2-re atvalt es "kezzel" beallni ugy a 150-es kifele meno radialra, hogy kozben nezed VOR modban a CDU-t, hogy pont 150 fokon repulj kifele.
Okés, köszi szépen, a mai nap
2009, október 18 - 08:45 — tuseOkés, köszi szépen, a mai nap folyamán kipróbálom!
Valami még mindig nem kerek
2009, október 18 - 13:02 — tuseValami még mindig nem kerek :)
Azt szerettem volna megcsinálni, hogy kb 330 as irányon megyek TPS VOR felé, de 340 es irányra szerettem volna átállni, de ugyanúgy TPS fele. Ezt úgy csináltam, hogy NAV2 115.9; N2 kiválasztva; CRS 340; Main DU VOR és megnyomtam a VOR-LOC gombot, s ettől én azt vártam volna, hogy az AP úgy navigálja a gépet, hogy kis idő múlva ugyanúgy TPS felé tart, viszont már a 340-es irányon. S ehelyett nem történt semmi :(.
Képek az FTP-n egy úgy könyvtárba.
Köszi ha van időd megnézni.
Nem egeszen igy mukodik :) Ha
2009, október 18 - 14:57 — ksgyNem egeszen igy mukodik :)
Ha elotte be volt kapcsola a VOR LOC es tartottad a 330-as radialt TPS fele, majd attekered 340-re, akkor a robotpilota atter a 340-es iranyra: elforditja a gepet kicsit balra, majd mikor keresztezi (eleg hamar megtortenik) a 340-es radialt, akkor (kicsit elobb :)) raforditja a 340-es iranyra es onnantol azon repul tovabb.
Ha nem volt elotte bekapcsolva, akkor neked kell kezzel ugy vinned a gepet, hogy keresztezd/megkozelitsd az adott radialt. Sajnos az uj kepeket nem latom az ekezetes konyvtarnev miatt (nem tudok belemenni), de szinte biztosra veszem, hogy a muhorizont felett a kis VOR LOC felett szurke es nem zold ;) Ami azt jelenti, hogy a VOR LOC tartas "armed" (meg nem aktiv, csak "elo van keszitve") de meg nem kapta el a VOR-t.
Es igy nez ki mindez felulrol :)
A VOR/ILS elkapast a robotpilota ugy vegzi, hogy elfordul CRS+/-30 fokkal, tehat jelen esetben - mivel tolunk balra van az elkapando radial - 310 fokra, majd ahogy kozeliti meg, szep folyamatosan fordul vissza 340-re ugy, hogy pont rajta legyen.
(bocs a moriczka abraert :))
Igen láttam, hogy nem tudod
2009, október 18 - 15:03 — tuseIgen láttam, hogy nem tudod letölteni, gyorsan átneveztem a könyvtárt.
Megneztem a kepeket, es
2009, október 18 - 15:20 — ksgyMegneztem a kepeket, es tenyleg, a VOR LOC szurke a muhorizont felett, tehat nem kapta el a radial-t, ra kell kicsit fordulni, hogy elkapja es zoldre valtson a VOR LOC felirat.
Okés, köszi szépen, még ma
2009, október 18 - 15:35 — tuseOkés, köszi szépen, még ma kipróbálom!
Hát teljesen értem amit
2009, október 18 - 19:31 — tuseHát teljesen értem amit írtál, szerintem úgy is csináltam, de nem akarta elkapni az istennek sem. Szóval, majd ha lesz időm, akkor megcsinálom mégegyszer s valahogy felveszem az egészet, mert ez már tragédia, hogy mennyit bénázok :(
Azért köszönöm szépen.
Megvan mi volt a
2009, október 18 - 23:03 — tuseMegvan mi volt a probléma!
Csak akkor kapja el, ha TPS a NAV1-re van beállítva, amíg NAV2-re volt, hiába választottam ki az N2-őt, nem ment. N1, NAV1 párosítással elkapja elég könnyen. Viszont egy fokot csal, az normális? FTP-re majd rakok képeket róla.
Hm, fura, pedig mukodnie kene
2009, október 18 - 23:26 — ksgyHm, fura, pedig mukodnie kene Nav2-vel is.
Oldalszel nem volt? nem lehet, hogy amiatt csal?
Megnéztem a képeket, s
2009, október 19 - 07:04 — tuseMegnéztem a képeket, s tényleg volt oldalszél, igazad van. Eszembe sem jutott, hogy emiatt lehet :)
Airbus a320, hoz az fmc
2017, július 10 - 12:58 — marksuleAirbus a320, hoz az fmc beállításához tudna valaki egy magyar leírást linkelni?
Szia!
2017, július 10 - 18:32 — ksgySzia!
Nem tudok rola, hogy barki keszitett volna magyar leirast az A320-hoz (az X-Plane-es verziohoz legalabbis). Sajnos a repules nyelve az angol, erdemes kicsit jobban beleasni a szakszavakba, mert anelkul sajnos nem nagyon lehet boldogulni. Minden leiras, kommunikacio, stb angolul van, nem lehet meguszni :(